تغذیه

ارزش غذایی بادام | خواص و فواید بادام

بادام بومی خاورمیانه و از محبوب ترین آجیل های جهان است. اما در حال حاضر بزرگترین تولید کننده این محصول ایالات متحده محسوب می شود.

بادام گونه‌های مختلفی دارد که عبارت اند از: «بادام تلخ»، «بادام کوهی»، «بادام هندی» و «بادام زمینی».

بادام بسیار مغذی و غنی از چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است.

معمولا بادام در تمام فروشگاه ها و به صورت با پوست، بدون پوست، خام یا بوداده یافت می شود.

فرآورده های بادام عبارتند از: شیر بادام، روغن بادام(خوراکی یا مالشی)، کره، آرد بادام و  مارسیپان(خمیر بادام).

در این مقاله به 6 خاصیت فوق العاده بادام برای سلامتی خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی

ارزش غذایی: بادام – 28 گرم

مواد مغذی میزان
فیبر 3.5 گرم
پروتئین 6 گرم
چربی 14 گرم(9 گرم غیر اشباع)
ویتامین E 37% RDI(نیاز روزانه)
منگنز 32% RDI(نیاز روزانه)
منیزیم 20% RDI(نیاز روزانه)

بادام همچنین حاوی مقادیر مناسبی از مس، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و فسفر است.

بادام نیز دارای اسید فیتیک است که از جذب مواد معدنی جلوگیری می کند. در حالی که اسید فیتیک آنتی اکسیدانی مفید است ولی ممکن است دریافت آهن، روی و کلسیم را کاهش دهد.

خلاصه: بادام حاوی چربی های سالم، فیبر، پروتئین و مواد مغذی مختلف است.

 

خواص و فواید بادام برای سلامتی


1. بادام سرشار از آنتی اکسیدان ها

بادام منبعی فوق العاده از آنتی اکسیدان هاست.

آنتی اکسیدان ها به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو که می تواند به سلول های شما آسیب برساند کمک می کنند. آنتی اکسیدان ها همچنین از التهاب، پیری و بیماری هایی نظیر سرطان جلوگیری می کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در بادام، عمدتا در لایه قهوه ای رنگ آن متمرکز شده اند.

مطالعه ای که روی 60 مرد سیگاری انجام شد، نشان داد که مصرف حدود 3 اونس (84 گرم) بادام بصورت روزانه، میزان استرس اکسیداتیو را در دوره چهار هفته ای 23-34 درصد کاهش داده است.

خلاصه: بادام حاوی آنتی اکسیدان بالایی است که می تواند سلول های شما را از آسیب های اکسیداتیو که مهمترین عامل در بروز پیری و بیماری ها هستند، محافظت کند.

بادام

2. بادام سرشار از ویتامین E

ویتامین E عضوی از خانواده آنتی اکسیدان های محلول در چربی محسوب می شود.

این آنتی اکسیدان ها در غلظت های سلولی بدن ایجاد می شوند و سلول های شما را از آسیب های اکسیداتیو محافظت می کنند.

بادام یکی از بهترین منابع ویتامین E در میان مواد غذایی است و فقط مصرف 28 گرم از آن، 37 درصد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

مطالعات متعددی ارتباط مستقیم افزایش مصرف ویتامین E در کاهش بیماری های قلبی، سرطان و بیماری آلزایمر را اثبات کرده اند.

خلاصه: بادام یکی از بهترین منابع ویتامین E در میان رژیم های غذایی است. مقادیر بالای ویتامین E موجود در بادام با مزایای بسیاری برای سلامتی همراه است.

 

3. کنترل قند خون

آجیل ها دارای کربوهیدرات پایین، اما چربی های سالم، پروتئین و فیبر بالایی هستند.

این امر برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

از مزیت های دیگر بادام، دارا بودن مقادیر قابل توجهی منیزیم است.

منیزیم یک ماده معدنی است که در بیش از 300 فرایند بدن، از جمله کنترل قند خون دخیل است.

56 گرم بادام حاوی 150 میلی گرم از این ماده معدنی با ارزش است.

جالب توجه است، 25-38٪ افراد مبتلا به دیابت نوع 2، با کمبود منیزیم روبرو هستند. با این اوصاف مصرف منیزیم به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می دهد و عملکرد انسولین را بهبود می بخشد.

در نتیجه مواد غذایی حاوی منیزیم مانند بادام، ممکن است به جلوگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کنند، که هر دو از مشکلات عمده سلامتی محسوب می شوند.

خلاصه: بادام حاوی منیزیم بالایی است. مصرف منیزیم به جلوگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک می کند.

بادام

4. کاهش فشار خون

منیزیم موجود در بادام علاوه بر موارد فوق میتواند به کاهش فشار خون کمک کند.

فشار خون بالا یکی از عوامل مهم حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است.

کمبود منیزیم با فشار خون بالا ارتباط مستقیمی دارد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف منیزیم می تواند منجر به کاهش شدید فشار خون بالا شود.

خلاصه: سطح پایین منیزیم با فشار خون بالا مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف بادام به دلیل داشتن منیزیم بالا می تواند فشار خون را کنترل کند.

 

5. کاهش کلسترول خون

سطح بالای لیپوپروتئین های LDL موجود در خون، به عنوان کلسترول “بد” شناخته شده و عاملی خطرناک برای بیماری های قلبی محسوب می شوند.

رژیم غذایی شما می تواند بر میزان LDL تاثیر بگذارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف بادام برای کاهش سطح کلسترول LDL(بد) خون موثر است.

یک مطالعه 16 هفته ای در 65 بیمار مبتلا به پیش دیابت، نشان داد که رژیم غذایی حاوی 20 درصد کالری بادام، سطح کلسترول LDL (بد) را به طور متوسط ​​4/12 گرم در دسی لیتر کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف 42 گرم بادام در روز کلسترول LDL(بد) را 5.3 میلیگرم در دسی لیتر کاهش می دهد در حالی که کلسترول HDL(خوب ) را حفظ می کند.

خلاصه: تحقیقات نشان داده است مصرف روزانه بادام میتواند منجر به کاهش شدید کلسترول LDL(بد) شود که به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

بادام

6. کمک به کاهش وزن

بادام دارای کربوهیدرات کم و پروتئین و فیبر بالایی است.

پروتئین و فیبر احساس سیری در افراد به وجود می آورند که می تواند به کاهش کالری و وزن کمک کند.

یک مطالعه چهار هفته ای در 137 شرکت کننده نشان داد که مصرف 43 گرم بادام بصورت روزانه، به میزان قابل توجهی گرسنگی و میل به مصرف غذا را کاهش می دهد.

خلاصه: بادام از کربوهیدرات پایین و پروتئین و فیبر بالایی برخوردار است. مطالعات نشان می دهد که مصرف بادام و سایر آجیل ها احساس سیری در افراد بوجود می آورد که منجر به کاهش وزن می شود.

 

سخن آخر

بادام دارای مقادیر بالایی چربی سالم، فیبر، پروتئین، منیزیم و ویتامین E است.

مصرف بادام می تواند به کاهش میزان قند خون، کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. مصرف بادام همچنین می تواند احساس گرسنگی در فرد به وجود بیاورد که منجر به کاهش وزن میشود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

طراحی سایت حرفه ای

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن