تغذیه

خواص و فواید بی نظیر سیر

” بگذارید غذا داروی شما و دارو غذای شما باشد.”
این جمله مشهور از “بقراط پزشک یونان باستان” است که بعنوان “پدر طب غربی” شناخته می‌شود .
او در واقع سیر را برای درمان انواع شرایط پزشکی تجویز می‌کرد .
علم مدرن به تازگی بسیاری از این تاثیرات سودمند بهداشتی را تایید کرده‌ است.

10 خاصیت فوق العاده سیر برای سلامتی


1. سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی است

سیر همچون پیاز، گیاهی عضو خانواده آلیم هاست.

سیر در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند و به دلیل بوی قوی و طعم خوشمزه اش، ماده ای محبوب در پخت و پز است.

با این حال، در طول تاریخ، استفاده اصلی از سیر جهت سلامتی و خواص دارویی آن بوده است.

سیر در بسیاری از تمدن های بزرگ، از جمله مصری ها، بابلی ها، یونانی ها، رومی ها و چینی ها مورد استفاده قرار میگرفته است.

دانشمندان در حال حاضر می دانند که بسیاری از خواص درمانی سیر ناشی ترکیبات گوگردی موجود در آن است.

معروف ترين ترکیب موجود در سیر به نام آليسين شناخته میشود. آلیسین یک ترکیب ناپایدار است که فقط در سیر تازه پس از برش یا خرد شده به مدت کوتاهی در دسترس است.

ترکیبات دیگری که در سیر وجود دارند و در سلامتی نقش مثبتی دارند عبارتند از دیالیز دی سولفید و اس آلیل سیستئین.

ترکیبات گوگردی موجود در سیر از دستگاه گوارش جذب بدن می شوند و در سراسر بدن تاثیر میگذارند، از جایی که اثرات بیولوژیکی آن به اثبات رسیده است.

خلاصه: سیر گیاهی عضو خانواده آلیم هاست که بخاطر طعم، بو و مزایای پزشکی آن مشهور است. در سیر ترکیباتی حاوی گوگرد وجود دارند که سلامتی را برای بدن به ارمغان می آورند.

سیر

2- سیر دارای کالری کم ولی بسیار مغذی


سیر دارای کالری کمیست ولی فوق العاده مغذی است.

مواد معدنی موجود در 1 اونس (28 گرم) سیر عبارتند از:

  • منگنز موجود: 23٪
  • ویتامین B6 موجود: 17٪
  • ویتامین C موجود: 15٪
  • سلنیوم: 6٪
  • فیبر: 0.6 گرم
  • مقادیری از کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1

این مواد مغذی در حقیقت تقریبا شامل تمام مواد معدنی است که بدن شما به آن نیاز دارد.

سیر شامل 42 کالری، 1.8 گرم پروتئین و 9 گرم کربوهیدرات می باشد.

خلاصه: سیر کالری کمی دارد و غنی از ویتامین C، ویتامین B6 و منگنز است. همچنین حاوی مقادیر کمی از مواد مغذی دیگر است.

3- درمان سرماخوردگی با مصرف سیر

مکمل سیر به علت تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شناخته شده است.

یک مطالعه 12 هفته ای بزرگ نشان می دهد که یک مکمل روزانه سیر باعث کاهش 63 درصدی میزان سرماخوردگی در مقایسه با دارو های شیمیایی می شود.

مطالعه دیگری نشان داد که دوز بالای عصاره سیر بصورت مصرف سالانه (2.56 گرم در روز) تعداد روزهای مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوانزا را 61٪ کاهش میدهد.

اگر شما اغلب دچار سرماخوردگی هستید، می توانید سیر را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

خلاصه: سیر به جلوگیری و کاهش شدت بیماری های آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

سرفه

4- سیر فشان خون را کاهش می دهد

بیماری های قلبی عروقی همانند حمله قلبی و سکته مغزی، بزرگترین قاتلان جهان هستند.

فشار خون بالا یکی از مهمترین عاملان این بیماری ها است.

مطالعات نشان داده اند که مکمل های سیر تأثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا داشته است.

در مطالعه ای که بر روی 600-500 میلی گرم عصاره سیر انجام شد محققان یافتند که عصاره سیر همانند دارو آتنولول در کاهش فشار خون در یک دوره 24 هفته ای بوده است.

خلاصه: مصرف سیر به صورت منظم در درمان و کاهش فشار خون تاثیر بسزایی دارد.

فشار خون

5- سیر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد

سیر میتواند کلسترول LDL را کاهش داد.

کسانی که کلسترول بالا دارند، مکمل سیر ;می تواند سطح کلسترول LDL خون را 10 الی 15٪ کاهش دهد.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که مصرف سیر، LDL (“کلسترول بد”)  را کاهش می دهد اما اثر قابل توجهی بر کاهش HDL (“کلسترول خوب”) ندارد.

سطوح بالای تری گلیسیرید یکی دیگر از عوامل خطرناک بیماری های قلبی است، اما به نظر می رسد سیر بر میزان تری گلیسیرید تاثیر بسزایی ندارد.

خلاصه: سیر باعث کاهش کلسترول LDL می شود ولی به نظر نمی رسد تاثیری در کاهش کلسترول HDL و تری گلیسیرید ندارد.

خون

6- سیر به درمان آلزایمر و زوال عقلی کمک می کند


آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کند.

سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با استفاده از مکانیسم هایی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند.

دوزهای بالایی از مکمل های سیر آنزیم های آنتی اکسیدان را در انسان افزایش داده و همچنین باعث کاهش شدت اکسیداتیو در افراد دارای فشار خون بالا می شوند.

اثرات ترکیبی بر کاهش کلسترول و فشار خون و همچنین خواص آنتی اکسیدانی ممکن است خطر بیماری های مغزی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

خلاصه: سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در برابر آسیب سلولی و پیری محافظت می کنند، که این موضوع خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقلی را کاهش می دهد.

7- سیر عمر را افزایش می دهد

اثرات بالقوه سیر بر روی طول عمر، اساسا غیرممکن است که در انسان اثبات شود.

اما با توجه به اثرات مفیدی که سیر بر روی بیماری های خطرناکی مانند فشار خون داشته این معنی را می رساند که سیر می تواند به شما کمک کند که طول عمر بیشتری داشته باشید.

در واقع سیر می تواند با بیماری های عفونی مبارزه کند، چرا که علل شایع مرگ و میر، به ویژه در افراد مسن اختلال در سیستم ایمنی بدن است.

خلاصه: سیر اثرات مفیدی در بیماری های مزمن دارد، بنابراین حس می شود که این امر می تواند به طول عمر شما کمک کند.

8- سیر عملکرد ورزشی بدن را افزایش می دهد

سیر یکی از اولین مواد غذایی “افزایش عملکرد در بدن” بوده است.

در فرهنگ های باستانی برای کاهش خستگی و افزایش ظرفیت کار کارگران سیر مورد استفاده قرار می گرفته است.

مهمتر از همه، ورزشکاران المپیک در یونان باستان برای افزایش عملکردشان سیر مصرف می کردند.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی که 6 هفته بصورت مرتب سیر مصرف می کردند 12٪ کاهش ضربان قلب و تمرینات ورزشی بهتر داشتند.

سایر مطالعات نشان می دهد که خستگی ناشی از ورزش ممکن است با سیر کاهش یابد.

خلاصه: سیر عملکرد ورزشی بدن را افزایش می دهد و به بهبود بیماری های قلبی کمک شایانی می کند.

ورزش کردن

9- مصرف سیر، فلزات سنگین بدن را دفع می کند

ترکیبات گوگرد موجود در سیر از بدن در برابر صدمات ناشی از سمیت فلزات سنگین محافظت می کنند.

مطالعه ای چهار هفته ای بر روی کارکنان یک کارخانه باتری سازی خودرو (که در معرض بیش از حد سرب قرار دارند) نشان داد که سیر باعث کاهش 19 درصدی سرب در خون می شود. همچنین بسیاری از علائم بالینی سمیت، از جمله سردرد و فشار خون را کاهش داد.

مصرف روزانه سیر به مقدار معین حتی از داروهای دی پنی سیلامین در کاهش علائم بهتر عمل می کند.

خلاصه: سیر به طور قابل توجهی باعث کاهش سمیت سرب و علائم مربوط به آن می شود.

10- سیر سلامت استخوان را بهبود می بخشد

طبق مطالعاتی که دانشمندان بر روی موش های آزمایشگاهی انجام داده اند، نشان داده است که با افزایش استروژن در زنان می تواند سلامت استخوان افزایش یابد.

یک مطالعه در زنان یائسه نشان داد که دوز روزانه عصاره سیر خشک (برابر 2 گرم سیر خام) به طور قابل توجهی نشانگر افزایش استروژن بود.

این نشان می دهد که این مکمل ممکن است بر سلامت استخوان زنان تاثیر بگذارد.

غذاهایی مانند سیر و پیاز ممکن است اثرات مفیدی بر استئوآرتریت داشته باشد.

خلاصه: مصرف سیر میتواند با افزایش سطح استروژن و سلامت استخوان ها در زنان همراه باشد.

استخوان

سخن آخر

اعتقاد بر این است که هزاران سال سیر بخاطر خواص دارویی اش مورد استفاده قرار گرفته است.

علم اکنون آن را تایید کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + بیست =

بستن