تناسب اندام

نکات طلایی برای کاهش وزن

بسیاری از افراد از چاقی و افزایش وزن رنج میبرند. چاقی و اضافه وزن نه تنها شما را از انجام بسیاری از کارها باز میدارد بلکه ممکن است اعتماد به نفس شما را کاهش داده و به عنوان یک مشکل اصلی تلقی شود. البته این مسئله برای تمام افراد صدق نمی کند و ممکن است اصلا با چاقی خود مشکلی نداشته باشند.

نکاتی که برای کاهش وزن باید در نظر داشته باشید:


1. عجله نداشته باشید

روش هایی که باعث میشود در مدت زمان کوتاه، کاهش وزن بالایی داشته باشید، صدمات جبران ناپذیری را به همراه دارند. این کاهش وزن سریع مربوط به بافت چربی نمی باشد بلکه بخاطر از دست دادن آب و پروتئین بدن میباشد.

2. معاینه قبل از شروع رژیم

قبل از شروع رژیم معاینه شده و رژیم متناسب با شرایط خود را دریافت کنید و از کم و زیاد کردن برنامه یا حذف وعده های غذایی خودداری کنید.

3. مصرف آب

بدون در نظر گرفتن احساس تشنگی روزانه 8 لیوان آب میل کنید. آب باعث شادابی پوست، دفع سموم بدن و داشتن روحیه بهتر میشود.
نیم ساعت قبل از غذا، همراه غذا و تا نیم ساعت بعد از غذا، از مصرف آب خودداری کنید. در صورت احساس نیاز فقط یک جرعه بنوشید. میتوانید 3 قاشق آب لیمو را داخل یک بطری 1/5 لیتری آب ریخته و در طول روز استفاده کنید. 2 لیوان ناشتا، 2 لیوان قبل از نهار، 2 لیوان قبل از شام و 2 لیوان باقیمانده را در طول روز میل کنید.

مصرف آب

4. کاهش امیال غذایی

میل شخص به خوردن 10 دقیقه طول میکشد، بنابراین قبل از تسلیم شدن به امیال خود 10 دقیقه فکر خود را به جای دیگر معطوف کنید، میتوانید از نوشیدن آب کمک بگیرید. پس از مدتی خواهید دید که اشتها و تمایل شما به غذا خوردن از بین رفته است.

در صورت احساس سردرد، سرگیجه، ضعف شدید یا حالت تهوع، 1 قاشق عسل را در یک لیوان چای حل کرده و سپس جرعه جرعه میل کنید(حداکثر روزی 2 مرتبه).

همچنین  میتوانید تکه گوشتی را کبابی یا آب پز کرده و به همراه سبزیجاتی از قبیل: گوجه، کدو، هویج آب پز یا 2 عدد سفیده تخم مرغ آب پز میل نمایید.

5. ورزش کردن

با انجام ورزش هایی مانند شنا، یوگا و پیاده روی(در صورتی که ممنوعیت نداشته باشید) میتوانید چربی های اضافه را خیلی سریعتر از بین ببرید. همچنین میتوانید از مراکز و برنامه های ورزشی معتبر استفاده کنید.

با انجام دادن حداقل نیم ساعت و حداکثر 1 ساعت تمرینات ورزشی گام بزرگی در کاهش و ثابت نگاه داشتن وزن خود برداشته اید.

ورزش کردن

6. داشتن آرامش و اعتماد به نفس

داشتن آرامش و اعتماد به نفس در طول دوره دارای اهمیت میباشد. با اراده ای که کرده اید به هدف خود خواهید رسید هیچگاه نامید نشوید، از درگیری با مسائل جزئی خودداری کنید.
اگر دارای استرس و یا اضطراب هستید با انجام تمرینات یوگا، مدیتیشن یا حتی تمرینات ساده تنفسی، آرامش را در تمام لحظات زندگی به خصوص در طول دوره رژیم حفظ کنید.

7. مصرف میوه جات

شما میتوانید روزانه 4 عدد میوه میل کنید، البته موز، انگور، خربزه را از رژیم غذایی خود حذف کنید. 1 عدد میوه برابر است با 1 عدد سیب یا 1 عدد پرتقال متوسط و یا نصف لیوان توت، آلبالو، گیلاس و غیره و از نظر حجمی برابر است با 1 لیوان هندوانه یا طالبی.
به عنوان مثال شما میتوانید در روز 1 عدد سیب، 1 لیوان توت(2 عدد میوه) و نصف لیوان زردآلو میل کنید.

سبزیجات

8. مصرف سبزیجات

سبزیجات، به خاطر دارا بودن املاح، ویتامین و فیبر فراوان(فیبر مانع یبوست می شود) لازمه تغذیه ای سالم برای شما است. مصرف سبزی را افزایش دهید مگر اینکه مشکل خاصی داشته باشید.
از سبزیجاتی مانند: گوجه فرنگی، خیار، کاهو، هویج، کدو، شلغم و قارچ به دلیل محتوای فیبر بالا در رژیم غذایی خود میتوانید استفاده کنید.

9. قندهای ساده

مربا، قند، شکر، نوشابه و شیرینی بخاطر واکنش های چربی زایی که در بدن ایجاد میکنند، از رژیم غذایی خود حذف کنید. برای صرف چایی در طول شبانه روز میتوانید از 3 عدد خرما(تازه یا خشک) 12 عدد کشمش یا توت خشک استفاده کنید(پیشنهاد میشود حتی الامکان چای همراه با دارچین یا زنجبیل دم شود.)

10. گروه چربی ها 

گروه چربی ها شامل کره، خامه، سرشیر، سس مایونز، انواع روغن(جامد یا مایع و چربی موجود در غذا)میباشد. توجه داشته باشید این گروه دارای کالری بسیار فراوانی میباشند، شما باید از ماست و شیر کم چرب استفاده کنید، طبخ غذا باید به صورت کبابی یا آب پز باشد.
چربی گوشت قبل از طبخ با چاقویی تیز جدا شود، پوست مرغ و ماهی حتما جدا شود، چربی خورشت یا سوپ و غیره را با قرار دادن ظرف غذا درون یخچال (برای مدت کوتاهی) به راحتی جدا کنید.

سس مایونز را از رژیم غذایی خود حذف کنید، برای تهیه سالاد از مخلوط 2 قاشق روغن زیتون، 2 قاشق روغن زیتون، 2 قاشق ماست و آب لیمو یا آب غوره با کمی فلفل استفاده کنید. مصرف روزانه 2 قاشق روغن زیتون جزء برنامه غذایی شما می باشد.

11. مصرف برنج

در طول رژیم ته دیگ حذف شده و برنج به صورت کم روغن مصرف شود. طبخ برنج به صورت شوید پلو، باقالی پلو، کلم پلو و غیره به ارزش غذایی برنج می افزاید.

12. تنقلات

شما مجازید هفته ای 1 فنجان آجیل سویا، هفته ای 1 عدد بستنی، هفته ای 2 عدد بلال متوسط، هفته ای 200 گرم چغندر یا لبو، روزانه 2 فنجان پاپ کورن(ذرت بوداده) مصرف نمایید.

13. یبوست از کاهش وزن جلوگیری میکند

شایع ترین علت متوقف شدن کاهش وزن، یبوست میباشد. در صورت بروز مشکل موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • شام شب را حذف کرده، به جای آن 1 لیوان آب گوجه فرنگی + 3 قاشق آب لیمو و کمی نمک میل کنید.
  • چند عدد آلوبخارا و خاکشیر را در لیوان آب خیسانده، صبح روز بعد، 1 قاشق آب لیمو و 1 قاشق عسل به آن اضافه کرده و هر روز نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید.
  • همراه با ماست تخم گشنیز، زیره سبز و گل محمدی مصرف کنید.
  • مصرف سبزیجات و آب را افزایش دهید.

نکته ها:

  • محروم شدن از بعضی غذاها به مفهوم محروم ماندن از زندگی نیست بلکه وسیله ای است تا بیشتر از زندگی استفاده کنید.
  • بیماران کسانی اند که راه صحیح تغذیه را نمی دانند.
  • هنگام رژیم غذایی به سخنان اطرافیان که از اندام چاق شما تعریف میکنند گوش ندهید.
  • پرخوری یک بیماری و یک عادت است. باید این بیماری را بشناسید و آن را معالجه نمایید.
  • از اینکه تصمیم به رژیم لاغری گرفته اید خرسند باشید.
به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن