تغذیه

خواص و فواید فندق

فندق میوه ای است که از درخت فندق به عمل می آید. این میوه بیشتر در ترکیه، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده کشت می شود.

فندق عطر و طعم شیرینی دارد و می توان آن را به صورت خام یا به صورت نمکی شده و آجیل مصرف نمود.

فندق همانند آجیل ها غنی از مواد مغذی است و مقادیر سرشاری از پروتئین، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی را داراست.

خواص بی نظیر فندق برای سلامتی


1. سرشار از مواد مغذی

فندق دارای ارزش غذایی بالایی است ولی در کنار آن کالری بالایی نیز دارد ولی با مواد مغذی و چربی های سالم همراه است.

ارزش غذایی: فندق – 1 اُنس (28 گرم یا 20 دانه)

مواد مغذیمیزان
کالری176
چربی17 گرم
پروتئین4.2 گرم
کربوهیدرات4.7 گرم
فیبر2.7 گرم
ویتامین E21% RDI
ویتامین B112% RDI
منیزیم12% RDI
مس24% RDI
منگنز87% RDI

فندق همچنین حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین B6، فولات، فسفر، پتاسیم و روی است.

علاوه بر این، فندق حاوی مقادیر زیادی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 مانند اسید اولئیک است.

با این حال، فندق حاوی اسید فیتیک است که جذب برخی از مواد معدنی مانند آهن، روی و کلسیم را دچار مشکل می کند.

خلاصه: فندق غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند: ویتامین E، منگنز و مس است. علاوه بر این، از مقادیر بالایی اسید چرب امگا 6 و امگا 9 برخوردار است.

2. فندق سرشار از آنتی اکسیدان هاست

فندق مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را فراهم می کند.

آنتی اکسیدان ها، بدن را از استرس اکسیداتیو که می تواند به ساختار سلولی آسیب برساند و باعث پیری، سرطان و بیماری های قلبی شود محافظت می کنند.

یک مطالعه 8 هفته ای نشان داد که مصرف فندق، به طور قابل توجهی استرس اکسیداتیو را کاهش میدهد.

فراوان ترین آنتی اکسیدان های موجود در فندق به عنوان ترکیبات فنلی شناخته می شوند. این ترکیبات ثابت کرده اند که میتوانند به کاهش کلسترول خون و التهابات کمک می کنند. علاوه براین می توانند برای سلامت قلب و جلوگیری از سرطان مفید باشند.

خلاصه: فندق غنی از ترکیبات فنلی است. این ترکیبات به کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب، افزایش سلامت قلب و جلوگیری از سرطان کمک میکنند.

فندق

3. فندق سلامت قلب را افزایش می دهد

مطالعات نشان داده است که مصرف آجیل ها به ویژه فندق برای محافظت از قلب مفید اند.

فندق دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است که باعث افزایش پتانسیل آنتی اکسیدانی و کاهش سطح کلسترول خون در بدن می شود.

مطالعه ای یک ماهه روی 21 فرد مبتلا به کلسترول بالا، که 20 درصد از کالری روزانه خود را از طریق مصرف فندق تامین می کردند، نشان داد که مصرف فندق نسبت قابل توجهی از میزان کلسترول، تری گلیسیرید و سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش داده  و سلامت شرایین و التهابات را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، اسیدهای چرب، فیبر، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و منیزیم موجود در فندق به تنظیم فشار خون کمک می کنند.

به طور کلی، مصرف 29 تا 69 گرم فندق در روز با بهبود پارامترهای سلامت قلب مرتبط است.

خلاصه: فندق پتانسیل آنتی اکسیدانی را افزایش و میزان چربی خون را کاهش می دهد، که در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی منجر می شود. در ضمن فندق در تنظیم فشار خون نقش مثبتی دارد.

4. جلوگیر ی و درمان سرطان

غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فندق میتوانند به جلوگیری و بهبود سرطان کمک کنند.

آجیل هایی مانند پسته و فندق دارای بیشترین میزان آنتی اکسیدان پروآنتوسیانیدین هستند.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که پروآنتوسیانیدین ها به محافظت بدن در برابر استرس اکسیداتیو و درمان برخی از سرطانها کمک می کنند.

علاوه بر این، فندق، غنی از ویتامین E است. این ویتامین از آنتی اکسیدان های قدرتمند محسوب می شود که از صدمات به سلول ها که میتواند منجر به سرطان شود محافظت می کند.

به همین ترتیب، فندق 87٪ نیاز روزانه بدن به منگنز را با مصرف 1 اُنس(28 گرم) فراهم می کند.

منگنز به عملکرد آنزیم های خاصی که می تواند آسیب های اکسیداتیو را کاهش دهد کمک میکند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

دو مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره فندق می تواند در درمان سرطان دهانه رحم، کبد، پستان و کولون نقش مهمی داشته باشد.

خلاصه: غلظت بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین E و منگنز موجود در فندق به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله: سرطان دهانه رحم، کبد، پستان و کولون کمک می کند.

فندق

5. کاهش التهاب

غلظت بالای چربی های سالم موجود در فندق با کاهش میزان التهابات مرتبط است.

مطالعه ای جهت بررسی ارتباط بین مصرف فندق و کاهش میزان التهابات در 21 فرد مبتلا به کلسترول بالا صورت گرفت:

این مطالعه نشان داد پس از گذشت چهار هفته از شروع این رژیم غذایی کاهش قابل توجهی در التهابات بدن افراد بیمار صورت گرفت.

مطالعه دیگری نشان داد مصرف 60 گرم فندق بصورت روزانه و به مدت 12 هفته میزان شاخص های التهابی در افراد دارای اضافه وزن را کاهش داده است.

خلاصه: با توجه به غلظت بالای چربی های سالم موجود در فندق، این میوه میتواند به جلوگیری و کاهش التهاب کمک کند.

6. کاهش قند خون

تحقیقات نشان داده آجیل هایی مانند بادام، گردو و فندق به کاهش سطح قند خون کمک می کنند.

در مطالعه ای که روی 50 نفر مبتلا به سندرم متابولیک با مصرف ترکیبی از 30 گرم آجیل، شامل: 15 گرم گردو، 7.5 گرم بادام و 7.5 گرم فندق انجام شد، پس از 12 هفته نتایج نشان داد که این رژیم با افزایش قابل توجهی میزان انسولین همراه بوده است.

علاوه بر این، اسید اولئیک، که اسید چرب اصلی فندق است، تاثير مثبتی بر حساسيت بدن به انسولين دارد.

مطالعه ای 2 ماهه نشان داد که رژیم غذایی حاوی اسید اولئیک، در 11 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، میزان قند خون را کاهش و سطح انسولین و حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.

خلاصه: فندق دارای ترکیبات متعددی است که به کاهش سطح قند خون کمک می کنند.

فندق

سخن آخر

فندق سرشار از مواد مغذی، از جمله: ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی اکسیدانی و چربی های سالم است.

فندق از مزایای بهداشتی بسیاری از جمله کمک به کاهش میزان چربی خون، تنظیم فشار خون، کاهش التهاب و بهبود سطح قند خون برخوردار است.

در مجموع، فندق منبعی عالی و خوشمزه از مواد مغذی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =

بستن