تغذیه

مالانگا چیست؟ | ارزش غذایی مالانگا | خواص مالانگا

مالانگا ریشه گیاهی است که بیشتر در آمریکای جنوبی، آفریقا و برخی مناطق گرمسیری کشت می شود. این گیاه دارای بافتی مشابه  سیب زمینی است و می توان آن را مانند سیب زمینی در پخت و پز استفاده نمود. با این حال، بر خلاف سیب زمینی، مالانگا حاوا فیبر بالایی است و از مواد مغذی بیشتری نسبت به سیب زمینی برخوردار است.

ممکن است بعضی از افراد مالانگا را با ریشه‌ی گیاه تارو اشتباه بگیرند، در حالی که این دو از لحاظ ساختاری تفاوت زیادی باهم دارند. حتی ممکن است بعضی از فروشگاه ها گیاه تارو را به عنوان مالانگا به فروش برسانند.
پوست مالانگا از تارهای مویی تشکیل شده است و طول بیشتری نسبت به تارو دارد، در حالیکه ریشه تارو دارای پوستی صاف شکلی گردمانند است.

ارزش غذایی مالانگا

مالانگا حاوی مواد مغذی بسیاری است و در عین حال از چربی کم و فیبر بالایی برخوردار است.

ارزش غذایی: مالانگا – 1 فنجان پخته شده

مواد مغذی میزان
کالری 132
کربوهیدرات 32 گرم
فیبر 9 گرم
پروتئین 3 گرم
چربی 0.5 گرم

این گیاه همچنین دارای مقادیری از ویتامین C، ریبوفلاوین، تیامین و آهن است.

مالانگا

 5 خاصیت فوق العاده مالانگا


1. غذایی دوست داشتنی برای افراد آلرژی‌دار

در کشورهای توسعه یافته، آلرژی غذایی مشکلی رو به رشد است و مالانگا، گیاهی که به نظر نمی رسد در افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک شود.
گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و نان چاودار یافت می‌شود. مصرف و استنشاق گلوتن در افرادی که مشکلات آلرژیکی دارند، موجب برخی واکنش‌های آلرژیک و آسیب‌های عصبی می‌گردد.
از آنجا که واکنش های آلرژیک نسبت به گلوتن بسیار رایج است، مالانگا میتواند جایگزین مناسبی برای رژیم های غذایی حاوی گلوتن باشد. تبدیل مالانگا به آرد، جایگزین خوبی برای آرد گندم(حاوی گلوتن) محسوب می شود.

2. حاوی ویتامین B

مالانگا حاوی ویتامین های مختلف گروه B، از جمله: ریبوفلاوین و فولات است.

ریبوفلاوین، همچنین به عنوان ویتامین B-2 شناخته می شود. این ویتامین می تواند عملکرد سیستم ایمنی، سلامت پوست، مو و ناخن را بهبود بخشد. طبق گفته موسسه ملی بهداشت، ریبوفلاوین همچنین می تواند در برابر میگرن و سرطان از بدن محافظت کند.

فولات به بدن کمک می کند که کربوهیدرات ها به انرژی تبدیل شوند. فولات همچنین به محافظت از قلب، شنوایی و چشم ها کمک می کند.

مالانگا

3. فشار خون را تنظیم می کند

مالانگا منبعی سرشار از پتاسیم است. پتاسیم ماده ای مغذی و حائض اهمیت برای سلامتی عمومی بدن محسوب می شود. پتاسیم می تواند در تنظیم و کاهش فشار خون موثر باشد. همچنین این ویتامین قادر است از بیماری هایی مانند: حمله قلبی، سکته مغزی، اختلالات کلیوی و گرفتگی عضلانی جلوگیری کند.

4. منبع کربوهیدرات‌های پیچیده

برخلاف گفته‌ی بسیاری از سایتهای رژیمی و تناسب اندام، بدن ما برای تولید انرژی به کربوهیدرات ها نیازمند است. کربوهیدرات های پیچیده، می توانند انرژی پایدارتری فراهم کنند، آب بیشتری به بدن برسانند و اثر کمتری بر روی قند خون داشته باشند.

مالانگا منبعی عالی از کربوهیدرات های پیچیده است. مصرف مالانگا به حفظ قند خون و ثبوت انرژی در بدن کمک می کند.

5. شاخص گلیسمی پایین

مالانگا از فیبر بالایی برخوردار است و نسبت به سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی پایین تری است. این بدان معناست که این گیاه در افزایش قند خون تاثیری ندارد. بنابراین، این گیاه می‌تواند جایگزین مناسب سیب زمینی(که دارای فیبر کمتری است) برای افراد مبتلا به دیابت باشد.

چگونه مصرف کنیم؟

مالانگا را باید فقط به صورت پخته شده مصرف نمود. این گیاه را می توان به صورت بو داده، بخار پز و پخته شده همانند سیب‌زمینی مصرف نمود. غالبا از مالانگا، به عنوان جایگزین سیب زمینی و از آرد آن به جای آرد گندم استفاده می شود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن