تغذیه

خواص و فواید باور نکردنی پیاز

پیاز عضوی مهم از خانواده سبزیجات است. پیاز قرن هاست که برای طعم دادن به غذا و خواص دارویی آن کشت میشود. پیاز در اندازه، شکل، رنگ و طعم متفاوت یافت میشود. شایع ترین انواع پیاز قرمز، زرد و سفید است. طعم پیاز می تواند شیرین و آبدار یا به شدت تند باشد که طعم آن معمولا به فصل رشد بستگی دارد.

تخمین زده می‌شود که سالانه ۱۰۵ میلیارد پوند پیاز در سراسر جهان برداشت می‌شود. طبق آمار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد( فائو )، چین بزرگ‌ترین تولید کننده پیاز در جهان است.

از مزایای پیاز میتوان به کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان، بهبود خلق و خو و حفظ سلامت پوست و مو نام برد.

حقایقی درباره پیاز

  • پیاز  به عنوان غذا برای هزاران سال استفاده میشده‌ است؛ در مصر باستان، مصریان پیاز را می‌پرستیدند و در مراسم تدفین از آن استفاده می‌کردند.
  • پیاز دارای مزایای بسیاری برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و سرطان است.
  • پیاز دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.
  • استفاده از پیاز در رژیم های غذایی یک امر طبیعیست و از آن میشود در بیشتر غذاها استفاده و طبخ نمود.

پیاز

خواص و فواید پیاز


خوردن انواع میوه ها و سبزیجات به مدت طولانی با خطر کاهش سلامتی و سبک زندگی ما انسان ها مرتبط است. مطالعات بسیاری نشان داده است که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند پیاز باعث کاهش مرگ و میر، دیابت و بیماری های قلبی می شود. غذاهای گیاهی به سلامتی پوست صورت و مو کمک می کنند و انرژی بدن را افزایش میدهند و از افزایش وزن غیرطبیعی جلوگیری می کنند.

خاصیت ضد سرطانی پیاز

سبزیجات دارای آلیوم در رابطه با سرطان ، به ویژه سرطان های معده و کولورکتال، مورد مطالعه قرار گرفته اند. اثرات مفید و پیشگیرانه آنها احتمالا ناشی از وجود ترکیبات آلی گوگرد یا اورگانوسولفور درون آن است. مکانیزم دقیقی که نشان دهد چگونه این بیماری ها سرکوب می شوند یافت نشده است، اما فرضیه ها شامل جلوگیری رشد تومور و پیشگیری از تشکیل رادیکال های آزاد است. پیاز همچنین منبع آنتی اکسیدان ویتامین C است که به مبارزه با رادیکال های آزاد که عامل ایجاد غدد سرطانی هستند کمک میکند.

تاثیر پیاز بر سرطان کولون

مصرف زیاد فیبر که در میوه ها و سبزیجات وجود دارد با کاهش خطر سرطان کولورکتال همراه است. یک مطالعه نشان داده است که مصرف بیش از 7 وعده پیاز در هفته با کاهش سرطان کولورکتال همراه بوده است.

تاثیر پیاز بر سرطان پروستات

محققان در مقاله ای که توسط مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد اعلام کردند، مطالعه ای جهت بررسی رابطه بین مصرف سبزیجات دارای آلیوم و سرطان پروستات انجام داده اند. آنها پس از این مطالعات و آزمایشات دریافتند مردانی که در وعده های غذایی خود از سبزیجات دارای آلیوم، مصرف میکنند خطر ابتلا آنها به پروستات نسبت به سایر افراد بسایر کمتر است.

تاثیر پیاز بر سرطان مری و معده

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم سبزیجات دارای آلیوم خطر ابتلا به سرطان مری و معده را کاهش می دهد. چندین مطالعه انسانی اثر بالقوه محافظتی مصرف پیاز را نشان داده اند، همچنین گزارش هایی از مهار تومور توسط ترکیبات آلیوم در آزمایشگاه های حیوانات نیز اعلام شده است.

تاثیر پیاز بر خواب و خلق و خوی

فولات موجود در پیاز ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند. هموسیستئین مانع از رسیدن خون و سایر مواد غذایی به مغز می شود و فولات از ایجاد این مواد شیمیایی جلوگیری می کند. هموسیستئین همچنین باعث تولید هورمون های دوست داشتنی سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین می شود که نه تنها خلق و خو را بهبود میبخشند بلکه خواب و اشتها را تنظیم می کنند.

تاثیر پیاز بر سلامت پوست و مو

ویتامین C زیادی در پیاز وجود دارد که برای ساخت و نگهداری کلاژن مورد نیاز است و ساختار پوست و مو را فراهم می کند.

مواد معدنی موجود در پیاز

پیاز همانند سیر جزو مواد غذایی متراکم محسوب میشود، یعنی در عین حالی که دارای کالری کم است دارای مقادیر زیادی مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

یک فنجان پیاز خرد شده حاوی حدود 64 کالری، 15 گرم کربوهیدرات، 0 گرم چربی، 0 گرم کلسترول، 3 گرم فیبر، 7 گرم قند، 2 گرم پروتئین و 10 درصد یا بیشتر از ارزش روزانه دارای ویتامین C، ویتامین B-6 و منگنز است. پیاز همچنین حاوی مقدار کمی کلسیم، آهن، فولات، منیزیم، فسفر و پتاسیم و آنتی اکسیدان های کورستین و گوگرد است.

مضرات مصرف پیاز

مصرف پیاز تقریبا ضرری ندارد، ولی همانطور که هر ماده غذایی را باید به اندازه مصرف نمود، پیاز را نیز باید به اندازه مصرف نمود. افرادی که دارای آلرژی هستند ممکن در مصرف پیاز مشکلاتی برایشان بوجود بیاید که باید از خوردن آن پرهیز کنند یا به حداقل برسانند. مصرف پیاز در وعده های غذایی بسیار مهم است زیرا تاثیر بسزایی بر روی سلامتی ما انسان ها دارد، پس یادتان باشد مواد غذایی مغذی را نه زیاد و نه کم بلکه درست و به اندازه مصرف کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + دو =

بستن