تغذیه

خواص بی نظیر زیتون و روغن زیتون

زیتون میوه ای مدیترانه ای و متعلق به خانواده ی میوه های هسته دار مانند انبه، گیلاس و هلو است.

زیتون حاوی ویتامین E و دیگر آنتی اکسیدان های مهم است. مطالعات نشان می دهد که این مواد معدنی برای قلب مفید هستند و ممکن است در مقابل پوکی استخوان و سرطان از بدن محافظت کنند.

روغن زیتون، به عنوان یکی از اصلی ترین رژیم های غذایی فوق العاده سالم در مدیترانه، از زیتون استخراج و مصرف می شود.

از زیتون اغلب در سالاد، ساندویچ یا پاستو استفاده می شود.

زیتون به شکل بیضی است که وزنی میانگین 3-5 گرم دارد.

زیتون زمانی که نارس است به صورت سبز رنگ و زمانی که رسیده می شود به صورت سیاه رنگ در می آید.

در کشورهای مدیترانه 90٪ زیتون برای تولید روغن زیتون استفاده می شود.

ارزش غذایی

زیتون حاوی 115 الی 145 کالری در هر 100 گرم یا حدود 59 کالری در 10 دانه است.

زیتون شامل 75-80٪ آب، 11-15٪ چربی، 4-6٪ کربوهیدرات و مقادیر جزئی پروتئین است.

جدول زیر حاوی اطلاعات کامل مواد مغذی موجود در زیتون است.

ارزش غذایی: زیتون رسیده – 100 گرم

مواد مغذی میزان
کالری 115
آب 80 %
پروتئین 0.8 گرم
کربوهیدرات 6.3 گرم
شکر 0 گرم
فیبر 3.2 گرم
چربی 10.7 گرم
چربی اشباع 1.42 گرم
چربی ترانس 7.89 گرم
چربی های گیاهی اشباع نشده 0.91 گرم
اسیدهای چرب امگا 3 0.06 گرم
اسیدهای چرب امگا 6 0.85 گرم

چربی

زیتون حاوی 11-15٪ چربی است.

74٪ از این مقدار چربی، اسید اولئیک است که یک اسید چرب غیر اشباع است. این چربی از اجزاء اصلی تشکیل دهنده روغن زیتون است.

اسید اولئیک با افزایش سلامتی ارتباط مستقیمی دارد، از وظایف این اسید میتوان: کاهش التهاب، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین مبارزه با سرطان نام برد.

خلاصه: زیتون از چربی های سالم برخوردار است. اسید اولئیک از چربی های غیرقابل اشباع است که در زیتون وجود دارد و به افزایش سلامتی کمک می کند.

زیتون

کربوهیدرات و فیبر

زیتون همچنین از کربوهیدرات و فیبر نسبتا مناسبی است.

4 تا 6 درصد زیتون از کربوهیدرات ها تشکیل شده است که این میزان بیشتر شامل فیبر است.

در واقع فیبر 86-85 درصد از کل محتوای کربوهیدرات را تشکیل می دهد.

بنابراین محتوای کربوهیدرات قابل هضم در زیتون بسیار پایین است که میتوان گفت حدودا 1.5 گرم در 10 زیتون متوسط ​​است.

بنابراین زیتون در دارا بودن منابع فیبر نسبتا فقیر است.

خلاصه: زیتون حاوی 4-6٪ کربوهیدرات است، که این میزان بیشتر شامل فیبر است.

 

ویتامین ها و مواد معدنی

زیتون منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است.

ویتامین E

غذاهای غنی از چربی معمولا دارای بیشترین مقدار از این آنتی اکسیدان قوی هستند.

آهن

زیتون سیاه منبع خوبی از آهن است که برای انتقال اکسیژن در گلبول های قرمز اهمیت بسیاری دارد.

مس

مس از مواد معدنی ضروری است که میبایست در رژیم های غذایی وجود داشته باشد. کمبود مس ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد.

کلسیم

کلسیم فراوان ترین کانی موجود در بدن است. کلسیم برای عملکرد استخوان، عضلات و عصب ضروری است.

سدیم

زیتون به دلیل قرار گرفتن در آب نمک و آب شور دارای سدیم بالایی است.

خلاصه: زیتون منبع خوبی از ویتامین E، آهن، مس، کلسیم و سدیم است.

سایر ترکیبات گیاهی

زیتون غنی از بسیاری ترکیبات گیاهی است. آنتی اسیدان ها در اینجا حرف اول را میزنند.

اولئوروپین

این آنتی اکسیدان در زیتون های تازه و نارس فراوان یافت می شود. مصرف این آنتی کسیدان با افزایش سلامت مرتبط است.

هیدروکسی تیروزول

زمانی که زیتون رسیده می شود آنتی اکسیدان اولئوروپین به هیدروکسی تیروزول شکسته می شود. این یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به سلامتی بدن کمک می کند.

اسید اولئانولیک

این آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری از آسیب کبدی، تنظیم چربی های خون و کاهش التهاب کمک کند.

کوئرستین

کوئرستین یک فلاونوئید قدرتمند است که میتواند به کاهش فشار خون و سلامت قلب کمک کند.

خلاصه: زیتون به خصوص در آنتی اکسیدان هایی، از جمله اولئوروپین، هیدروکسی تیروزول، اسید اولئانولیک و کوئرستین غنی است.

زیتون

خواص زیتون برای سلامتی


زیتون یک رژیم غذایی مدیترانه ای است که با بسیاری از مزایا برای سلامتی، مخصوصا سلامت قلب و پیشگیری از سرطان همراه است.

خواص آنتی اکسیدانی

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در زیتون خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، التهاب، سرطان و رشد میکروارگانیسم های ناخواسته را کاهش می دهند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف زیتون باعث افزایش قابل توجهی، گلوتاتیون در خون می شود. گلوتاتیون از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در بدن است که باعث محافظت اجزای مهم سلولی در برابر واکنش با گروه‌های عاملی اکسیژن دار مانند رادیکال های آزاد و پراکسیدها می‌شود.

زیتون همچنین با باکتری هایی که مسئول عفونت مجرای تنفسی و معده هستند مبارزه می کند.

خلاصه: زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هاست. آنتی اکسیدان ها آسیب های اکسیداتیو در بدن کاهش می دهند و به مبارزه با عفونت های ناشی از باکتری ها کمک می کنند.

 

بهبود سلامت قلب

کلسترول خون بالا و فشار خون بالا هر دو عاملی خطرناک برای بیماری های قلبی هستند.

اسید اولئیک، از اسیدهای چرب اصلی موجود در زیتون است که با بهبود سلامت قلب همراه است. اسید اولئیک سطح کلسترول خون را تنظیم و کلسترول LDL را از اکسیداسیون محافظت می کند.

علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که زیتون و روغن زیتون قادر به کاهش فشار خون می باشند.

خلاصه: زیتون و روغن زیتون به تنظیم کلسترول و محافظت کلسترول LDL از اکسیداسیون کمک می کند. زیتون همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

قلب

بهبود سلامت استخوان

پوکی استخوان با کاهش حجم استخوان و کیفیت استخوان مشخص می شود که در این صورت خطر شکستگی استخوان نیز افزایش می یابد.

میزان پوکی استخوان در کشورهای مدیترانه نسبت به سایر کشورها پایین تر است و موجب شده است دانشمندان بر این باور باشند که دلیل این امر می تواند مصرف زیتون باشد که در این کشورها فراوان است.

برخی از ترکیبات گیاهی که در زیتون و روغن زیتون وجود دارند، طی آزمایشات مشخص گردیده که بر سلامتی استخوان ها تاثیرگذار هستند.

همچنین مطالعاتی که روی حیوانات صورت گرفته، این داده ها را تایید کرده است.

خلاصه:مصرف زیتون می تواند به کاهش پوکی و کاهش خطر شکستگی استخوان کمک کند.

استخوان

پیشگیری از سرطان

زیتون و روغن زیتون به طور معمول در منطقه مدیترانه مصرف می شود که طی مشاهدات میزان بروز سرطان و سایر بیماری های مزمن در این مناطق بسیار پایین تر از دیگر کشورهاست.

خاصیت ضد سرطانی زیتون می تواند به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و اسید اولئیک باشد. در آزمایشات، نشان داده شده است که مصرف زیتون چرخه زندگی سلول های سرطانی پستان، روده بزرگ و معده را مختل می کند.

خلاصه: زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هاست. مطالعات نشان داده اند که زیتون بدلیل وجود سرشار آنتی اکسیدان ها ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند.

سرطان

سخن آخر

زیتون علاوه بر طعم خوشمزه، دارای خواص بسیاری برای سلامتی است.

زیتون حاوی کربوهیدرات پایین و چربی های سالم فراوانی است. مصرف زیتون می تواند به بهبود سلامت قلب، سلامتی استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به سرطان کمک کند.

زیتون را می توان در سالاد، ساندویچ و پاستاها استفاده نمود.

 

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

طراحی سایت حرفه ای

نوشته های مشابه

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن