تغذیه

6 خاصیت فوق العاده خرمالو

رویشگاه اصلی خرمالو کشور چین است، قدمت این میوه به هزاران سال پیش برمیگردد. میوه های نارنجی رنگ این درخت به واسطه ی عطر و طعم شیرین آن شناخته شده است.

هاچیا و فویو از گونه های محبوب این میوه هستند.

گونه ی هاچیا، جهت مصرف بایستی کاملا رسیده باشد زیرا زمانی که نارس است تلخ و سفت است ولی گونه ی فویو برخلاف گونه ی هاچیا می توان زمانی که کاملا رسیده نیست، نیز مصرف نمود.

خرمالو را می توان بصورت تازه، خشک شده و یا پخته شده مصرف نمود و به طور معمول در سراسر جهان در ژله ها، نوشیدنی ها، کیک ها، کاری و دسر استفاده می شود.

خرمالو نه تنها خوشمزه است بلکه با مواد مغذی که درون خود دارد می تواند باعث بهبودی سلامت شما شود.

در این مطلب قصد داریم 6 خاصیت بی نظیر خرمالو را برای شما بیان کنیم. با مثبت 1 همراه باشید.

خواص بی نظیر خرمالو


1. سرشار از مواد مغذی

گرچه خرمالو کوچک و ریز است ولی سرشار از مواد معدنی و مغذی برای بدن است.

در واقع، یک خرمالو (168 گرم) حاوی مواد زیر است:

  • کالری: 118
  • کربوهیدرات: 31 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • ویتامین A موجود: 55٪
  • ویتامین C موجود: 22٪
  • ویتامین E موجود: 6٪
  • ویتامین K موجود: 5٪
  • ویتامین B6 (پیریدوکسین): 8٪
  • پتاسیم: 8٪
  • مس: 9٪
  • منگنز: 30٪
  • خرمالو نیز منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است.

این میوه دارای کالری کم و فیبر زیادی است که باعث می شود غذای مناسبی برای کاهش وزن باشد.

فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از مقدار مصرف روزانه ویتامین A است، ویتامین A برای عملکرد ایمنی، بینایی و رشد جنین مهم است.

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی مجموعه ای گسترده از ترکیبات گیاهی، از جمله تانن ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می تواند روی سلامت شما تاثیر مثبتی بگذارد.

برگ های میوه خرمالو نیز دارای ویتامین C، تانن و فیبر هستند.

خلاصه: خرمالو حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی است، از جمله ویتامین C، ویتامین A, ویتامین B, پتاسیم و منگنز. این میوه همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی مانند تانن ها و فلاونوئیدها است.

خرمالو

2. منبع عالی آنتی اکسیدان های قوی

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که خواص آنتی اکسیدانی دارند.

آنتی اکسیدان ها از طریق مقابله با استرس اکسیداتیو، فرآیند ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد، از آسیب های سلولی جلوگیری می کند.

استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر ارتباط مستقیمی دارد.

خوشبختانه مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

فلاونوئیدها، که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که در پوست و گوشت خرمالو یافت می شوند و به کاهش میزان بیماری های قلبی و سرطان ریه کمک می کنند.

خرمالو همچنین غنی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی مانند بتا کاروتن است، بتا کاروتن رنگدانه ای است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می شود.

مطالعات، رژیم های سرشار از  بتا کاروتن بالا را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ریه، سرطان کولورکتال و بیماری متابولیکی مرتبط می دانند.

علاوه بر این، مطالعه روی بیش از 37،000 نفر نشان داد که مصرف بالای بتاکاروتن در رژیم غذایی، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

خلاصه: خرمالو منبعی غنی از آنتی اکسیدان های قدرتمند مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها است. رژیم های غذایی غنی از این ترکیبات به کاهش خطر برخی بیماری ها، از جمله بیماری های قلبی و دیابت کمک می کنند.

 

3. مصرف خرمالو به سلامت قلب کمک می کند

بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است که سالانه منجر به مرگ میلیون ها نفر می شود.

خوشبختانه، با کاهش عوامل خطرناک، مانند رژیم غذایی نامناسب، می توان از انواع بیماری های قلبی جلوگیری کرد.

ترکیبی قدرتمند از مواد مغذی موجود در خرمالو، این میوه را انتخاب خوبی برای افزایش سلامت قلب می کند.

خرمالو حاوی فلاونوئیدهایی، از جمله کوئرستین و کامفرول است.

مصرف رژیم های غذایی حاوی فلاونوئیدها با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در چندین مطالعه ارتباط مستقیمی داشته است.

به عنوان مثال، در مطالعه ای که بر روی بیش از 98000 نفر انجام شد، کسانی که بیشترین میزان مصرف فلاونوئیدها را داشتند، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در این گروه 18% نسبت به کسانی که این رژیم غذایی را مصرف نکردند کم تر بود.

رژیم های غذایی با غذاهای غنی از فلاونوئید می تواند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول LDL و کاهش التهاب، به بهبود سلامت قلب کمک کند.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که اسید تانیک و اسید گالیک موجود در خرمالو در کاهش فشار خون موثر است.

خلاصه: خرمالو حاوی آنتی اکسیدان ها و تانن ها است که با کاهش فشار خون، کاهش التهاب و کاهش سطح کلسترول به سلامت قلب کمک می کنند.

قلب

4. خرمالو التهاب را کاهش می دهد

بیماری های قلبی، آرتریت، دیابت، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن مرتبط هستند.

خوشبختانه انتخاب غذاهایی که دارای ترکیبات ضد التهابی بالایی هستند می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک کند.

خرمالو منبعی عالی از ویتامین C است. در واقع، یک خرمالو حاوی 20٪ از مصرف توصیه شده روزانه این ویتامین است.

ویتامین C به محافظت از سلول ها، از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و مبارزه با التهاب در بدن کمک می کند.

ویتامین C باعث کاهش آسیب های رادیکال های آزاد توسط اهدا الکترون به این مولکول های ناپایدار می شود، بنابراین آنها را خنثی می کند و مانع از ایجاد آسیب بیشتر می شود.

در مطالعه ای هشت هفته ای روی 64 فرد چاق، مشخص شد که مصرف 500 میلی گرم ویتامین C، دو بار در روز، به طور قابل توجهی باعث کاهش سطح پروتئین واکنش گرای C و اینترلوکین -6 می شود.

علاوه بر این، مطالعات دیگری مصرف رژیم های غذایی حاوی ویتامین C را با کاهش خطر بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی، سرطان پروستات و دیابت مرتبط کرده است.

خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئید، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همه ی این ها آنتی اکسیدان های قوی هستند که با التهاب در بدن مبارزه می کنند.

خلاصه: خرمالو غنی از ویتامین C است، و به کاهش التهاب که عامل مشترک بسیاری از بیماری هاست کمک می کند.

التهاب پوست

5. خرمالو غنی از فیبر

داشتن کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول LDL ، می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد.

غذاهایی که دارای فیبر محلول هستند مانند میوه ها و سبزیجات می توانند به کاهش میزان کلسترول بالا کمک کنند.

فیبر برای حرکت منظم روده مفید است و می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

غذاهای غنی از فیبر، هضم کربوهیدرات ها و جذب قند را آهسته می کنند که به کاهش قند خون کمک می کند.

مطالعه بر روی 117 بیمار مبتلا به دیابت نشان داد که افزایش مصرف فیبر محلول، باعث بهبود قابل توجهی در میزان قند خون می شود.

علاوه بر این، فیبر به سوختن باکتری های “خوب” در روده کمک می کند، که می تواند بر سلامت شما تأثیر مثبتی داشته باشد.

خلاصه: غذاهای غنی از فیبر مانند خرمالو می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند، سطح قند خون را کاهش دهند و سیستم گوارش شما را سالم نگه دارند.

 

6. خرمالو به سلامت چشم کمک می کند

خرمالو حاوی مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان است که برای سلامت چشم حیاتی هستند.

در واقع، یک خرمالو 55٪ از میزان توصیه شده مصرف روزانه ویتامین A  را به ارمغان می آورد.

ویتامین A از عملکرد غشاهای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می کند. علاوه بر این، یکی از اجزای اصلی رودوپسین، پروتئینی لازم برای دید طبیعی است.

خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زآکسانتین است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی هستند که به سلامت بینایی کمک بسیاری می کنند.

رژیم های غذایی غنی از لوتئین و زآکسانتین می توانند خطر بیماری های خاص چشم را کاهش دهند، از جمله دژنراسیون ماکولا، بیماری که شبکیه را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند بینایی را از بین ببرد.

بر اساس مطالعه ای که بر روی 100،000 نفر انجام شد، مشخص شد افرادی که بیشترین مقدار لوتئین و زآکسانتین را مصرف می کردند خطر ابتلا به ماکولا در این افراد 40 درصد کمتر از سایرین بوده است.

خلاصه: خرمالو منبع غنی از ویتامین A  است، لوتئین و زآکسانتین، آنتی اکسیدان هایی هستند که در خرمالو وجود دارند که می توانند به سلامتی بینایی کمک شایانی نمایند.

چشم

سخن آخر

خرمالو طعمی شیرینی دارد و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و ترکیبات گیاهی مفید است.

علاوه بر این، این میوه می تواند سلامت قلب را افزایش دهد، به کاهش التهاب کمک کند، سلامت بینایی را بهبود بخشد و سیستم گوارش شما را سالم نگه دارد.

 

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

طراحی سایت حرفه ای

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن