تغذیه

مغذی ترین میوه ها کدامند؟

میوه ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. بدن ما به صورت روزانه به این املاح و مواد معدنی نیازمند است که میتوان با مصرف میوه ها آن را تامین نمود. با این وجود، تمام میوه ها از نظر خواص باهم برابر نیستند. در این مطلب 20 میوه منحصر به فرد که دارای خواص بسیاری هستند را بیان خواهیم کرد.

20 میوه معجزه گر


1. گریپ فروت

گریپ فروت

گریپ فروت، از سالم ترین و مغذی ترین مرکبات است.
گریپ فروت علاوه بر اینکه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است، به دلیل توانایی در کاهش وزن و کاهش مقاومت به انسولین شناخته شده است.
در مطالعه ای بین 91 نفر، کسانی که نیمی از گریپ فروت تازه را قبل از وعده غذایی مصرف نمودند، 1.3 کیلوگرم وزن بیشتری از افرادی که این رژیم غذایی را نداشتند، از دست دادند.
در همان مطالعه، گروهی که گریپ فروت مصرف نمودند، مقاومت به انسولین در این افراد کاهش یافت.
مصرف گریپ فروت همچنین در کاهش سطح کلسترول و کمک به جلوگیری از سنگ کلیه موثر است.

2. آناناس

آناناس

در میان میوه های گرمسیری، آناناس دارای مشخصات تغذیه ای فوق العاده ای است.
یک فنجان (237 میلی لیتر) آناناس، 131 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C و 76 درصد منگنز را فراهم می کند.
آناناس همچنبن حاوب برملائین، ترکیبی از آنزیم هایی است که به علت خواص ضد التهابی و توانایی هضم پروتئین شناخته شده اند.
مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که برملائین ممکن است در برابر سرطان و رشد تومور، از بدن محافظت کند.

3. آووکادو

آووکادو

اکثر میوه ها دارای کربوهیدرات بالایی هستند، در حالی که آووکادو دارای کربوهیدرات پایینی است و عمدتا از چربی های سالم تشکیل شده است.
چربی موجود در آووکادو، اسید اولئیک نام دارد.
این اسید چرب، التهاب را کاهش می دهد و برای سلامت قلب مفید است. علاوه بر چربی های سالم، آووکادو با پتاسیم، فیبر و منیزیم بارگذاری شده است.
یک عدد آووکادو، 28 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را فراهم می کند. مصرف پتاسیم کافی با کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی ارتباط مستقیمی دارد.

4. بلوبری

بلوبری

بلوبری دارای مزایای قدرتمندی برای سلامتی است.
این میوه دارای مشخصات تغذیه ای چشمگیری به ویژه در میزان فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز است.
بلوبری همچنین در میزان آنتی اکسیدان ها فوق العاده بالا است.
در واقع، محققان معتقدند که این میوه دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان نسبت به سایر میوه ها است.
آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری، خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و آلزایمر را کاهش میدهد.
بلوبری همچنین اثرات قدرتمندی بر سیستم ایمنی دارد.
یک مطالعه نشان میدهد که خوردن منظم بلوبری، سلول های قاتل طبیعی بدن را افزایش می‌دهد. این موضوع به بدن در برابر استرس اکسیداتیو و عفونت های ویروسی کمک می کند.
علاوه بر این، آنتی اکسیدان موجود در بلوبری ممکن است اثر محافظتی بر مغز داشته باشد.

5. سیب

سیب

سیب، از محبوب ترین و مغذی ترین میوه هاست.
این میوه حاوی مقادیر بالای فیبر، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است.
سیب همچنین برخی از ویتامین های گروه B را فراهم می کند.
مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان موجود در سیب می تواند سلامت قلب را افزایش دهد و در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان و آلزایمر موثر باشد.
یکی دیگر از مزایای قابل توجه سیب، محتوای پکتین آن است. پکتین نوعی فیبر پریبیوتیک است که باکتری های خوب روده را تغذیه میکند که در نهایت هضم و سلامت دستگاه گوارش را بهبود میبخشد.

6. انار

انار

انار یکی از ثروتمندترین میوه ها از لحاظ ویتامین ها و مواد معدنی است که می توانید بخورید.
این میوه نه تنها حاوی مواد مغذی است، بلکه از ترکیبات گیاهی قدرتمندی برخوردار است که بیشترین مزایای سلامتی را فراهم میکند.

میزان آنتی اکسیدان موجود در انار، سه برابر بیشتر از چای سبز نشان داده شده است.
همچنین مطالعات نشان داده است که انار دارای اثرات ضد التهابی است و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

7. انبه

انبه

انبه، منبعی عالی از ویتامین C است.
این میوه، حاوی فیبر محلول است که می تواند مزایای سلامتی زیادی را به وجود آورد.
علاوه بر این، انبه خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند و ضد التهابی دارد که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری ها کمک کند.
در مطالعات حیوانی، ترکیبات گیاهی موجود در انبه، در برابر دیابت اثرات مثبتی داشته اند.

8. توت فرنگی

توت فرنگی

توت فرنگی، میوه ای بسیار مغذی است.
میزان محتوای ویتامین C، منگنز، فولات و پتاسیم توت فرنگی واقعا درخشان است.
در مقایسه با سایر میوه ها، توت فرنگی دارای شاخص گلیسمی نسبتا پایینی است، بنابراین خوردن این میوه نباید موجب افزایش فشار خون و قند خون شود.
توت فرنگی همانند انواع توت ها دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.
مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان داده است که توت فرنگی ممکن است به جلوگیری از تشکیل سرطان و تومور کمک کند.

9. زغال اخته

زغال اخته

زغال اخته دارای مزایای سلامتی چشمگیری است.
این میوه دارای مشخصات تغذیه ای عالی از جمله: ویتامین C، منگنز، ویتامین E، ویتامین K1 و مس است.
زغال اخته حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان از جمله: فلاونول، پلی فنول ها است که می تواند سلامت را بهبود بخشد.
چیزی که باعث شده، زغال اخته نسبت به دیگر میوه ها منحصر به فرد به نظر برسد این است که آب و عصاره این میوه به جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری کمک میکند.
پروآنتوسیانیدین‌ها، ترکیباتی اند که به نظر می رسد مسئول این اثرات هستند، زیرا می توانند از ورود باکتری ها به مثانه و دستگاه ادراری جلوگیری کنند.

10. لیمو

لیمو

لیمو از مرکبات بسیار سالم است که به دلیل محتوای ویتامین C بالا شناخته شده است.
این میوه به خصوص در ارتقای سلامت قلب به دلیل پتانسیل آن در کاهش چربی خون و فشار خون موثر است.
بر اساس مطالعات حیوانی، محققان براین باورند که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.
مطالعات دیگری نیز نشان می دهد که اسید سیتریک آب لیمو قادر به درمان سنگهای کلیه می باشد.

11. دوریان

دوریان
505851785

این میوه همچنین به نام “شاه میوه ها” نامگذاری شده است.
یک فنجان (237 میلی لیتر) دوریان، 80 درصد از نیاز روزانه ویتامین C بدن را فراهم می کند.
دوریان همچنین غنی از منگنز، ویتامین B، مس، فولات و منیزیم است.
علاوه بر این، دوریان حاوی ترکیبات گیاهی سالم است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

12. هندوانه

هندوانه

هندوانه دارای ویتامین A و C است. این میوه همچنین در برخی از آنتی اکسیدان های حائض اهمیت، از جمله لیکوپن، کاروتنوئیدها و کوکوربیتاسین نوع E غنی است.
برخی از آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه برای اثرات ضد سرطانی مورد مطالعه قرار گرفته اند.
مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش مرتبط است، در حالی که کوکوربیتاسین نوع E می تواند رشد تومور را مهار کند.
استفاده از غذاهای غنی از لیکوپن می تواند سلامت قلب را به دلیل توانایی خود در کاهش کلسترول و فشار خون افزایش دهد.
هندوانه یکی از آبدارترین میوه هاست که از 92٪ آب تشکیل شده است.

13. زیتون

زیتون

زیتون منبع خوبی از ویتامین E، آهن، مس و کلسیم است.
این میوه همچنین مقدار زیادی از آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را فراهم می کند که ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی و آسیب کبدی کمک کند و همچنین دارای اثرات ضدالتهابی است.
زیتون حاوی اسید اولئیک است که ممکن است چندین مزیت را برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان فراهم آورد.
علاوه بر این، مطالعات حیوانی، برخی از ترکیبات گیاهی زیتون را با کاهش خطر پوکی استخوان مرتبط کرده اند.

14. تمشک

تمشک

تمشک از دیگر میوه های سالم است که با ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها بسته بندی شده است.
این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C، ویتامین K و منگنز است.
یک فنجان (237 میلی لیتر) تمشک حاوی 8 گرم فیبر است.
همچنین ثابت شده است که آنتی اکسیدان موجود در تمشک، سبب کاهش التهاب و پیری شریان ها می شود.
هر دو اثر ممکن است از بدن در برابر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان محافظت کنند.

15. پرتقال

پرتقال

پرتقال یکی از محبوب ترین و مغذی ترین میوه ها در جهان است.
خوردن یک پرتقال متوسط ​​مقدار قابل توجهی از ویتامین C و پتاسیم مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورد.
این میوه همچنین منبع خوبی از ویتامینهای گروه B، مانند تیامین و فولات است.
ترکیبات گیاهی موجود در پرتقال، سلامتی را به ارمغان می‌آورد. این ترکیات شامل فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و اسید سیتریک میشود.
به عنوان مثال، اسید سیتریک ممکن است خطر سنگ کلیه را کاهش دهد.
پرتقال همانند لیمو با مقادیر چشمگیری از ویتامین C و اسید سیتریک همراه است که به جذب آهن و جلوگیری از کم خونی کمک می کند.

16. موز

موز

موز غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است که مزایای بسیاری را برای سلامتی ارائه میکند.
این میوه به علت میزان پتاسیم بالا شناخته شده است.
یک موز متوسط، 12 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین میکند.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد موز، آرایش کربوهیدرات آن است.
موز حاوی پکتین است که ممکن است قند خون و سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

17. انگور قرمز و بنفش

انگور بنفش

انگور میوه ای بسیار سالم است.
محتوای آنتی اکسیدانی بالا چیزی است که این میوه را برجسته می کند.
آنتوسیانین ها و رزوراترول انگور هر دو به کاهش التهاب کمک میکنند.
مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که ترکیبات گیاهی انگور ممکن است به محافظت از قلب، چشم ها، مفاصل و مغز شما کمک کند.

18. گواوا

گواوا

گواوا دارای مشخصات تغذیه قابل توجهی است.
خوردن فقط 28 گرم گواوا 107 درصد از نیاز روازانه بدن شما به ویتامین C را تامین میکند.
گواوا همچنین دارای فیبر، فولات، ویتامین A، پتاسیم، مس و منگنز است.
نشان داده شده است که آنتی اکسیدان موجود در گواوا میتواند از سلول ها در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت کند. آسیب های اکسیداتیو به شیوع بیماری های مزمن کمک میکنند.
گواوا یکی دیگر از منابع عالی پکتین است که بهبود هضم را به همراه دارد و ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

19. پاپایا

پاپایا

پاپایا، میوه ای بسیار سالم و دارای ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم و فولات است.
این میوه همچنین غنی از لیکوپن، آنتی اکسیدانی ضد سرطان است.
بیشتر مطالعات نشان می دهد که لیکوپن موجود در پاپایا نسبت به سایر میوه ها و سبزیجات بهتر جذب بدن میشود.
همچنین شواهدی وجود دارد که نشان میدهد پاپایا ممکن است هضم را بهبود بخشد.
پاپایا همچنین حاوی پاپائین است. این آنزیم هضم پروتئین را آسان تر می کند.

20. گیلاس

گیلاس

گیلاس غنی از مواد مغذی، به خصوص پتاسیم، فیبر و ویتامین C است.
این میوه حاوی آنتی اکسیدان هایی، از جمله آنتوسیانین ها و کاروتنوئیدها است که باعث کاهش التهاب می شوند و ممکن است به جلوگیری از ابتلا به چندین بیماری کمک کنند.
یکی دیگر از مزایای سلامتی چشمگیر گیلاس، محتوای ملاتونین آن است.
ملاتونین یک هورمون است که به درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب کمک میکند.
یک مطالعه به این نتیجه رسیده است که محتوای ملاتونین موجود در گیلاس باعث افزایش زمان خواب و بهبود کیفیت خواب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =

بستن