تغذیه

فواید و خواص بی نظیر قهوه

نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه می تواند برای شما خیلی مفید باشد. تأثیرات قهوه بر روی سلامت فرد به مدت طولانی موضوعی بحث بر انگیز بوده است و طرفداران آن معتقدند قهوه باعث افزایش آنتی اکسیدان و توان مغز می شود و همچنین مضراتی مانند بی خوابی ، سوء هاضمه، افزایش ضربان قلب و فشار خون را بهمراه دارد. اما آخرین شواهد علمی، پیامدهای خوبی برای دوستداران قهوه به ارمغان آورده است. در مثبت 1 ده دلیل برای نوشیدن قهوه که به سلامتی شما کمک می کند را بیان خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

10 دلیل برای نوشیدن قهوه


1. قهوه، منبعی قوی از آنتی اکسیدان های سالم است

در واقع، قهوه فعالیت های آنتی اکسیدان بیشتری را نسبت به چای سبز و کاکائو، دو ستاره فوق العاده آنتی اکسیدان نشان می دهد. دانشمندان تقریبا 1000 آنتی اکسیدان را در دانه های قهوه غیرتجاری شناسایی کرده اند. مطالعات متعددی قهوه را به عنوان یک ماده عمده و در بعضی موارد منبع غذایی اولیه برای کسانی که از عدم وجود آنتی اکسیدان در بدنشان رنج می برده اند معرفی کرده است.

چگونه عمل می کند

آنتی اکسیدان ها با التهاب مبارزه می کنند،التهاب علت اصلی بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله آرتریت، آترواسکلروز و بسیاری از انواع سرطان هاست. آنها همچنین رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که به طور طبیعی به عنوان بخشی از کارکرد متابولیک روزانه اتفاق می افتد اما می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود که منجر به بیماری مزمن می شود. به عبارت دیگر، آنتی اکسیدان ها با حفظ سلول های ما از آسیب، ما را در سطح میکرو حفظ می کنند. در نهایت، اسید کلروژنیک، یک آنتی اکسیدان مهم است که تقریبا به طور انحصاری در قهوه یافت می شود، همچنین برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

قهوه و قلب

2. کافئین حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند

هنگامی که گروهی از داوطلبان یک دوز 100 میلیگرمی از کافئین دریافت کردند (حدود یک قاشق غذاخوری قهوه)، محققان اتریشی افزایش فعالیت مغز داوطلبان را با اندازه گیری تصاویر تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) اندازه گیری کردند. محققان خاطر نشان کردند که مهارت های حافظه و زمان واکنش داوطلبانی که کافئین مصرف نمودند در مقایسه با گروهی که کافئین دریافت نکرده بودند افزایش یافت.

چگونه عمل می کند

کافئین به نظر می رسد بر مناطق خاصی از مغز تاثیر می گذارد و باعث تقویت حافظه کوتاه مدت می شود، اگر چه مشخص نیست که چه مقدار زمان تاثیر دارد و یا حتی ممکن است تاثیر آن بر روی افراد متفاوت باشد.

مغز

3. قهوه به بهبود آلزایمر کمک می کند

علاوه بر افزایش موقت در فعالیت و حافظه مغز، مصرف منظم قهوه می تواند به کاهش میزان بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل کمک کند. در یک مطالعه امیدوار کننده در فنلاند، محققان دریافتند که نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه روزانه در میان مدت، با 65 درصد کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل همراه است.

چگونه عمل می کند

نظریه های متعددی در مورد چگونگی جلوگیری از زوال عقلی یا بیماری آلزایمر وجود دارد. یک نظریه کار: کافئین مانع ایجاد پلاک بتا آمیلوئید می شود که ممکن است به شروع و پیشرفت آلزایمر کمک کند. محققان همچنین پیش بینی می کنند که نوشیدن قهوه ممکن است با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه باشد.

آلزایمر

4. قهوه به سلامتی قلب شما کمک می کند

یک مطالعه ای برجسته در هلند، که داده های بیش از 37،000 نفر در طول 13 سال را تجزیه و تحلیل کرده اند، دریافتند که مصرف کنندگان قهوه (که بطور متوسط دو تا چهار فنجان در روز مصرف می کنند)، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را 20 درصد کمتر نسبت به کسانی که از نوشیدنی های دیگر در وعده های روزانه خود استفاده میکنند را دارا هستند.

چگونه عمل می کند

شواهدی وجود دارد که قهوه می تواند با محافظت در برابر آسیب های شریانی ناشی از التهاب، از سلامت قلب حفاظت کند.

قهوه

5. قهوه ممکن است به جلوگیری از سرطان های خاص کمک کند

مردانی که قهوه می خورند ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات باشند. علاوه بر این، تحقیقات جدیدی از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان می دهد که نوشیدن چهار فنجان قهوه بصورت روزانه خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنان را 25 درصد در مقایسه با زنانی که کمتر از یک فنجان قهوه در روز مصرف می کنند کاهش می دهد. محققان همچنین ارتباط بین مصرف منظم قهوه و پایین آمدن میزان سرطان کبد، روده بزرگ، پستان و رکتوم را پیدا کرده اند.

چگونه عمل می کند

پلی فنول ها و فیتوکمیکال ها آنتی اکسیدان هایی که در قهوه یافت می شوند، در مطالعات متعدد اثرات ضد سرطان زایی را نشان داده اند و تصور می شود که میتواند به کاهش التهاب هایی که عامل برخی از تومورها میباشند کمک کند.

سرطان

6. قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

یک تحقیق در حال رشد نشان می دهد که ارتباط خاصی بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که خطر ابتلا به دیابت به میزان 7 درصد برای مصرف روزانه هر فنجان قهوه کاهش می یابد. مطالعات اپیدمیولوژیک پیشین گزارش دادند که مصرف کنندگان قهوه (افرادی که به طور منظم چهار یا بیشتر فنجان را روزانه مصرف می کنند) خطر ابتلا به دیابت را به میزان 50 درصد کمتر از نوشیدنی های سبک می دانند.

چگونه عمل می کند

دانشمندان معتقدند که قهوه ممکن است در حفظ دیابت در خلال چندین راه سودمند باشد: (1) با کمک بدن به استفاده از انسولین و محافظت از سلول های تولید کننده انسولین، امکان تنظیم موثر قند خون؛ (2) جلوگیری از آسیب بافت؛  (3) و مبارزه با التهاب، یک عامل خطرناک شناخته شده برای دیابت نوع 2 است. یکی از مولفه های قهوه که اسید کافئیک نامیده می شود، به ویژه در کاهش تجمع رسوبات سمی غیرطبیعی پروتئین (فیبرهای آمیلوئیدی) در افرادی که دارای دیابت نوع 2 هستند، مشخص شده است.

نکته: شواهدی وجود دارد که قهوه حساسیت سلول های عضلانی به اثرات انسولین را کاهش می دهد که ممکن است باعث کاهش سوخت و ساز قند و افزایش قند خون شود. با این حال اهمیت این یافته هنوز معلوم نیست.

قند خون

7. کبد شما قهوه را دوست دارد

این درست است: علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، مصرف قهوه با کاهش شیوع سیروز، به ویژه سیروز الکلی، مرتبط است. مطالعه ای در بایگانی پزشکی وجود دارد که رابطه معکوس بین افزایش مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به سیروز را نشان می دهد – کاهش 20 درصدی برای هر فنجان مصرفی (تا چهار فنجان).

چگونه عمل می کند

دانشمندان یک رابطه معکوس بین نوشیدن قهوه و سطح خون آنزیم های کبدی پیدا کردند. سطح بالای آنزیم های کبدی به طور معمول التهاب و آسیب به کبد را نشان می دهد. کسانی که قهوه بیشتر مصرف می کنند، میزان آنزیم های آنها پایین تر است.

8. قهوه می تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد

ما باید باور کنیم که کافئین یک ماده خشک کننده است، یکی از دلایل اصلی که کارشناسان تناسب اندام توصیه می کنند قبل و بعد از تمرین قهوه بنوشید همین است. با این حال، تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف متوسط ​​کافئین – تا حدود 500 میلی گرم یا حدود پنج فنجان در روز از بی آبی بدن شما نیز جلوگیری می کند. علاوه بر این، قهوه باعث رفع خستگی می شود و به شما این امکان را می دهد تا ورزش کنید.

چگونه عمل می کند

کافئین یک افزایش دهنده عملکرد و تقویت استقامت است؛ نه تنها با خستگی مبارزه می کند، بلکه باعث انقباض عضلات می شود، درک تمرین کننده نسبت به درد را کاهش می دهد و اسیدهای چرب در خون را افزایش می دهد که باعث افزایش استقامت فرد می شود.

9. با نوشیدن قهوه از افسردگی خداحافظی کنید

مطالعات متعدد نشان داده است که نوشیدن قهوه به کاهش میزان افسردگی در مردان و زنان منجر شده است. در مطالعات متعددی، داده ها یک رابطه معکوس بین مصرف قهوه و افسردگی نشان داده اند، به عبارت دیگر، مصرف کنندگان قهوه به نظر می رسد تا 20 درصد کم تر از کسانی که قهوه مصرف نمی کنند در معرض افسردگی باشند.

چگونه عمل می کند

محققان هنوز مطمئن نیستند که چگونه قهوه افسردگی را از بین می برد، اما شناخته شده است که کافئین، انتقال دهنده های عصبی را فعال می کند که حالت روحی را کنترل می کنند، از جمله دوپامین و سروتونین.

استرس

10. محافظت قهوه از بدن در برابر نقرس

مطالعات در مورد مصرف قهوه مردان و زنان نشان می دهد که نوشیدن قهوه به طور منظم خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد. محققان با مطالعه بر روی سلامت پرستاران، عادت های بهداشتی نزدیک به 90،000 پرستار زن را در طول 26 سال بررسی کردند و ارتباطی مثبت بین مصرف قهوه بصورت طولانی مدت و کاهش خطر ابتلا به نقرس پیدا کردند. این مزایا با مصرف منظم کافئین مرتبط بود. زنانی که بیش از چهار فنجان قهوه بصورت منظم مصرف کرده بودند 57 درصد خطر ابتلا به نقرس در آنها کاهش یافت؛ خطر ابتلا به نقرس در زنانی که بین یک تا سه فنجان در روز مصرف می کنند، 22 درصد کاهش می یابد. مطالعه دیگری نیز در مقیاس بزرگ همین یافته را نیز برای مردان به اثبات رسانده است.

چگونه عمل می کند

با توجه به مطالعه سلامت پرستاران، خواص آنتی اکسیدانی قهوه ممکن است خطر ابتلا به نقرس با کاهش انسولین، که به نوبه خود باعث کاهش سطح اسید اوریک (غلظت بالایی از اسید اوریک می تواند باعث نقرس شود)می شود را کاهش دهد.

نقرس

مضرات نوشیدن قهوه

مزایای زیاد نوشیدن قهوه، خبری هیجان انگیز است، اما این بدان معنی نیست که نوشیدن قهوه به سلامتی همه افراد کمک می کند. برای بعضی از افراد، قهوه در دروزهای بالا می تواند باعث تحریک پذیری، نگرانی یا اضطراب شود و همچنین می تواند کیفیت خواب و بی خوابی را به همراه داشته باشد. در افراد مبتلا به فشارخون بالا، مصرف قهوه، به طور موقت فشار خون را افزایش می دهد. اما هیچ ارتباطی بین نوشیدن قهوه و افزایش فشار خون در دراز مدت و یا بروز بیماری های قلبی عروقی وجود ندارد.

کافئین افراد را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین اگر عوارض جانبی منفی را تجربه می کنید، در نظر داشته باشید اگر قهوه مصرف می کنید و برای شما عوارضی دارد مصرف را آن کاهش دهید. حدود 6 ساعت طول می کشد تا اثرات کافئین برطرف شود، بنابراین نوشیدن قهوه را در اواخر روز محدود کنید. اگر قهوه برای شما مضر است مصرف قهوه را به تدریج کاهش دهید، اگر مصرف قهوه را یکباره قطع کنید، این کار می تواند منجر به بروز علائم احتمالی همچون سردرد شدید، درد عضلانی و خستگی باشد که ممکن است برای چند روز ادامه داشته باشد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن