تغذیه

خواص بی نظیر شلغم برای سلامتی

شلغم عضوی از خانواده سبزیجات است که ریشه‌ی آن سفید رنگ و قسمت بالایی ریشه که در معرض نور خورشید قرار گرفته بنفش رنگ است.

شلغم مانند دیگر سبزیجات هم خانواده خود از قبیل: کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم برگ و خردل از خواص بی نظیری برخوردار است.

هم ریشه و هم برگ این گیاه، خوشمزه و مغذی است، اما در این مقاله فقط به خواص ریشه آن خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی

طبق آمار پایگاه داده‌ی ملی مواد غذایی ایالات متحده، یک فنجان شلغم پخته شده با وزن حدود 156 گرم حاوی ارزش غذایی زیر است:

ارزش غذایی: 1 فنجان شلغم پخته شده – 156 گرم

مواد مغذیمیزان
کالری34
پروتئین1.11 گرم
چربی0.12 گرم
کربوهیدرات + قند7.89 گرم
فیبر3.1 گرم
کلسیم51 میلی گرم
آهن0.28 میلی گرم
منیزیم14 میلی گرم
فسفر41 میلی گرم
ویتامین K276 میلی گرم
سدیم25 میلی گرم
روی0.19 میلی گرم
ویتامین C18.1 میلی گرم
فولات14 میکروگرم

شلغم همچنین منبع خوبی از منگنز، پتاسیم، ویتامین B-6 و مس است.

خواص فوق‌العاده شلغم


1. افزایش سلامت روده

شلغم حاوی فیبر بالایی است. رژیم های غذایی حاوی فیبر، ریسک ابتلا به سرطان هایی از قبیل: روده بزرگ(کولورکتال) و دیورتیکولیت را کاهش می دهند.

شلغم و دیگر مواد غذایی با فیبر بالا می توانند با جذب آب موجود در روده بزرگ، مانع گسترش زخم های دیورتیکولیت شوند.

فیبر همچنین می تواند به کاهش فشار و التهاب در روده کمک کند.

شلغم

2. کاهش فشار خون

بر اساس مطالعه ای که مجله بریتیش فارماکولوژی در سال 2013 منتشر نمود، غذاهای حاوی نیتراتهای رژیمی مانند شلغم و کولادر سبز می توانند برای سلامت عروق مفید باشند.

این میتواند شامل: کاهش فشار خون، مهار تجمع پلاکتها و بهبود اختلالات اندوتلیال باشد.

با این حال، خطرات مصرف دراز مدت رژیم های غذایی با نیترات بالا و تاثیر آن بر سلامت قلب و عروق هنوز کاملا مشخص نیست.

به طور کلی، ثابت شده است که رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات، فشار خون را کاهش میدهد. شلغم همچنین دارای پتاسیم است که با آزاد کردن سدیم از بدن و کمک به انقباض رگ ها به کاهش فشار خون کمک می کند.

3. مبارزه با سرطان

مصرف سبزیجاتی از قبیل کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ و شلغم، با کاهش خطرات ابتلا به سرطان مرتبط است.

اخیرا مطالعات نشان داده اند که ترکیبات سولفورافان موجود در سبزیجاتی از قبیل شلغم، می تواند در بروز سرطان های ملانوم، مری، پروستات و سرطان پانکراس تاخیر به وجود بیاورد و یا از آن جلوگیری کند.

شلغم

4. کاهش وزن

شلغم و دیگر سبزیجاتی که دارای فیبر بالایی هستند، به شما کمک می کنند تا شما مدت طولانی تری احساس سیری کنید. همچنین مصرف وعده های غذایی با فیبر بالا کمک می کند سطح قند خون ثابت بماند.

فیبر موجود در سبزیجات همچنین میتواند از یبوست جلوگیری کند و سلامت دستگاه گوارش را افزایش دهد. حرکات منظم روده برای دفع سموم از طریق صفرا امری حیاتی است.

مطالعات اخیر نشان داده است که فیبر میتواند نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب داشته باشد که در نهایت  خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و چاقی را کاهش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

بستن