تغذیه

خواص و فواید ویتامین A

ویتامین A یک اصطلاح عمومی از ترکیبات قابل حل در چربی است که برای سلامت انسان بسیار مورد اهمیت است.

این ویتامین برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، از جمله حفظ سلامتی، اطمینان از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و اندامها و کمک به رشد طبیعی و رشد مناسب نوزادان در رحم مادر.

توصیه می شود مردان 900 میکروگرم، زنان 700 میکروگرم و کودکان و نوجوانان 300 تا 600 میکروگرم ویتامین A بصورت روزانه دریافت کنند.

ترکیبات ویتامین A در غذاهای حیوانی و گیاهی یافت میشود که به دو شکل مختلف تقسیم میشوند: ویتامین A و پرو ویتامین A.

ویتامین A از پیش ساخته شده، به عنوان شکل فعال ویتامین شناخته می شود، که بدن شما می تواند آن را بطور مستقیم دریافت کند. این شکل از ویتامین A در محصولات حیوانی شامل گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات است و شامل ترکیبات رتینول، شبکیه و اسید رتینوئیک است.

پرو ویتامین A، آلفا کاروتن، بتا کاروتن و بتا کریپتوکسانتین شکل های غیر فعال ویتامین A موجود در گیاهان است.

این ترکیبات ابتدا بصورت غیرفعال هستند و زمانی که وارد بدن میشوند توسط بدن به شکل فعال ویتامین A تبدیل می شوند. به عنوان مثال، بتا کاروتن به روتینول (یک فرم فعال ویتامین A) در روده کوچک شما تبدیل می شود.

خواص ویتامین A برای سلامتی


تاثیر ویتامین A بر سلامتی چشم

ویتامین A برای تبدیل نور به سیگنال هایی که به مغذ شما ارسال می شوند، ضروری است.

در واقع، یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین A در بدن، می تواند شب کوری باشد که به نام نیکتالوپیا شناخته می شود.

شب کوری در افراد مبتلا به کمبود ویتامین A اتفاق می افتد، زیرا ویتامین A جزء ساختار اصلی رودوپسین رنگدانه است.

رودوپسین  در شبکیه چشم شما یافت می شود و بسیار حساس به نور است.

افرادی که به این وضعیت دچارند در طول روز می توانند به صورت عادی ببینند، اما در شب بینایی این افراد دچار ضعف می شود، چرا که چشمانشان برای یافتن نور ناتوان است.

علاوه بر جلوگیری از شب کوری، خوردن مقادیر کافی از بتا کاروتن ممکن است باعث کاهش روند قدرت بینایی با توجه به رشد سن شود.

دژنراسیون ماکولا (AMD) عامل اصلی نابینایی در جهان است. علت دقیقی برای علت این بیماری مشخص نیست ولی به نظر می رسد که آسیب سلولی به شبکیه، ناشی از استرس اکسیداتیو باشد.

مطالعه مربوط به بیماری های مرتبط با سن نشان داده، افرادی که بیش از 50 سال سن دارند و مبتلا به دژنراسیون بینایی(AMD) هستند، یک مکمل آنتی اکسیدان (از جمله بتا کاروتن) خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را 25٪ کاهش می دهد.

خلاصه: داشتن میزان مناسبی از ویتامین A در وعده های غذایی خود، باعث جلوگیری از شب کوری می شود و می تواند به کاهش روند قدرت بینایی با توجه به افزایش سن کمک کند.

ویتامین A خطر ابتلا به سرطانهای خاص را کاهش می دهد

سرطان زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی شروع به رشد و یا تقسیم با روشی کنترل نشده می کنند.

همانطور که ویتامین A نقش مهمی در رشد و توسعه سلول های شما دارد، تأثیر آن در پیشگیری از رشد سرطان برای دانشمندان اهمیت دارد.

با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف مقادیر بیشتری از ویتامین A به صورت بتا کاروتن با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان مرتبط است، از جمله این سرطان ها میتوان لنفوم هوچکین و همچنین سرطان دهانه رحم، ریه و مثانه را نام برد.

بنابراین، مصرف مناسب ویتامین A موجود در غذاهای گیاهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است، این موضوع برای ویتامین A موجود در غذاهای حیوانی هنوز به اثبات نرسیده است.

با این حال، شواهد موجود نشان می دهد که ویتامین A کافی، به ویژه در گیاهان، در تقسیم سلول های سالم بدن نقش مهمی دارد و ممکن است خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را کاهش دهد.

خلاصه: مصرف مناسب ویتامین A موجود در غذاهای گیاهی می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله لنفوم هوچکین، و همچنین سرطان دهانه رحم، ریه و مثانه را کاهش دهد.

ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ویتامین A نقش مهمی در حفظ تعادل طبیعی بدن دارد.

این مورد می تواند شامل موانع مخاطی موجود در چشم ، ریه‌ها ، روده و اندام‌های جنسی باشد که به دام انداختن باکتری‌ها و عوامل عفونی کمک بسیاری می‌کند.

ویتامین A همچنین در تولید و عملکرد سلول‌های سفید خون نیز دخیل است که این موضوع به جذب و تمیز کردن باکتری‌ها و دیگر پاتوژن ها کمک موثری می‌کند.

این بدان معناست که کمبود ویتامین A می‌تواند حساسیت شما به عفونت‌ها را افزایش دهد و زمانی که بیمار می‌شوید , بهبود شما را به تاخیر بیندازد .

در حقیقت، در کشورهایی که عفونت‌هایی نظیر سرخک و مالاریا شایع است، تجویز ویتامین A در کودکان، با کاهش مرگ و میر نوزادان و کاهش سرایت این عفونت ها روبرو بوده است.

خلاصه: وجود کافی ویتامین A  در رژیم های غذایی به شما کمک می کند تا سیستم ایمنی بدنتان سالم بماند و به بهترین شکل عمل کند.

ویتامین A خطر ابتلا به آکنه را کاهش می دهد

آکنه یک نوع اختلال مزمن و التهاب پوستی است.

افراد مبتلا به این بیماری، خال‌های دردناک و جوش‌های سر سیاه دارند که اغلب بر روی صورت ، پشت و سینه ظاهر می‌شوند.

این خال‌ها زمانی بوجود می آیند که غده‌های چربی با پوست مرده و روغن مسدود شوند. این غده‌ها در کیسه‌های ترشحی مو بر روی پوست شما یافت می‌شوند و چربی مخصوصی را تولید می‌کنند که پوست شما را روغن‌کاری و ضد آب نگه می‌دارد.

اگر چه این خال‌ها از نظر فیزیکی بی‌ضرر هستند اما آکنه ممکن است تاثیر جدی بر سلامت روانی افراد داشته باشد و منجر به کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی شود.

مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین A ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد زیرا باعث تولید بیش از حد پروتئین کراتین در فولیکول های مو می شود.

این امر باعث افزایش خطر ابتلا به آکنه می شود زیرا باعث انسداد منافذ و مانع خروج سلول های مرده پوست از فولیکول های مو میشود.

در حال حاضر داروهایی حاوی ویتامین A برای درمان آکنه وجود دارند و تجویز میشوند. ایزوترتینوئین یک نمونه از رتینوئید های خوراکی است که در درمان آکنه شدید موثر است. با این حال، این دارو می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد و تنها تحت نظر پزشک بایستی مصرف شود.

خلاصه: نقش دقیق ویتامین A در پیشگیری و درمان آکنه بصورت علمی مشخص نیست. با این حال، داروهای حاوی ویتامین A اغلب برای درمان آکنه شدید مورد استفاده قرار می گیرد.

آکنه

ویتامین A استحکام استخوان ها را افزایش می دهد

مواد مغذی کلیدی مورد نیاز جهت حفظ سلامت استخوان ها، پروتئین ها، کلسیم و ویتامین D هستند.

با این حال، مصرف کافی ویتامین A برای رشد و استحکام استخوان هاضروری است و کمبود این ویتامین با کاهش سلامت استخوان ها همراه است. در واقع افراد مبتلا به کمبود ویتامین A بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان ها نسبت به افراد سالم هستند.

علاوه بر این، در مطالعات اخیری که صورت گرفته مشاهدات نشان داده افرادی که بیشترین مقدار ویتامین A را در رژیم غذایی خود دارند 6 درصد خطر شکستگی نسب به باقی افراد، در این افراد کمتر است.

این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف ویتامین A نمی تواند به تنهایی ضامن سلامتی استخوان ها باشد و مواد معدنی دیگر نظیر ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان ها دارند.

خلاصه: مصرف مقدار معین ویتامین A ممکن است به محافظت از استخوان ها و کاهش خطر شکستگی ها کمک کند.

تاثیر ویتامین A در رشد و سلامتی جنین

ویتامین A برای حفظ سیستم بهداشتی باروری در مردان و زنان و نیز تضمین رشد طبیعی جنین در دوران بارداری ضروری است.

مطالعات بر روی موشهای آزمایشگاهی اهمیت ویتامین A در تولید مثل مردان را نشان داده است. این مطالعات نشان داده است که که کمبود ویتامین A  باعث کاهش سلولهای اسپرم و ناباروری می شود.

به همین ترتیب، مطالعات حیوانی نشان داده است که کمبود ویتامین A همچنین در زنان می تواند به کاهش میزان تخمک گذاری در رحم تاثیر بگذارد.

در زنان باردار، ویتامین A در رشد و توسعه بسیاری از اعضای اصلی جنین از جمله اسکلت، سیستم عصبی، قلب، کلیه ها، چشم ها، ریه ها و پانکراس دخیل است.

بنابراین، کمبود بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری می تواند برای نوزاد رو به رشد مضر باشد و ممکن است منجر به نقایص مادرزادی در جنین شود.

خلاصه: مقادیر مناسب ویتامین A در رژیم غذایی برای سلامتی باروری و رشد سالم نوزادان در دوران بارداری ضروری است.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند خطرناک باشد

ویتامین A یک ویتامین قابل‌حل در چربی است که در بدن شما ذخیره می‌شود . این بدان معنی است که مصرف اضافی این ویتامین میتواند منجر به سطوح سمی شود.
اختلال هیپرویتامینوز، ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌های حاوی ویتامین است. نشانه‌های مصرف زیاد مصرف ویتامین A می‌توانند شامل حالت تهوع، گیجی، سردرد، درد و حتی مرگ باشند .

این حالت بیشتر در موارد مصرف بیش از حد مکمل ها و داروها رخ می دهد و ابتلا به این بیماری در مصرف بیش از حد در رژیم های غذایی بسیار نادر است.

در ضمن، خوردن پرو ویتامین A در فرم های گیاهی، چنین خطراتی را به همراه ندارد، زیرا تبدیل آنها به ویتامین A در صورت نیاز توسط بدن صورت می گیرد.

خلاصه:خوردن مقادیر فراوان از ویتامین A که در غذاهای حیوانی، داروها یا مکمل ها موجود است می تواند سمی باشد، ولی این مورد برای پرو ویتامین A که در گیاهان وجود دارد صدق نمی کند.

 

منابع مفید ویتامین A

منابع غنی از ویتامین A عبارتند از: کبد، روغن کبد ماهی، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی، کره، کلم، اسفناج، کدو تنبل، سبزیجات، گردو، پنیر، تخم مرغ، زردآلو، خربزه خرمالو و شیر.

سخن آخر 

ویتامین A برای بسیاری از فرآیندهای مهم بدن حیاتی است.

ویتامین A برای حفظ بینایی، اطمینان از عملکرد طبیعی اعضای بدن و سیستم ایمنی بدن، و همچنین رشد طبیعی بدن و رشد نوزادان در رحم مورد اهمیت است.

مصرف کمتر یا بیشتر از حد تعادل ویتامین A  می تواند اثرات منفی بر سلامت بدن داشته باشد.

بهترین راه، مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین A به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمولی روزانه شما است و از مصرف بیش از حد این ویتامین بایستی پرهیز کرد.

 

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن