بیماری ها

نشانه‌ های آی بی اس روده و درمان های طبیعی این بیماری

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) بیماری بسیار دردناکی است که با حملات مکرر اسهال (IBS -D)، یبوست (IBS-C) یا علائم دیگر همراه است، در این شرایط فرد مبتلا، تقلا می‌کند هر درمانی را برای تسکین علائم خود امتحان کند.

داروهای تجویزی این بیماری با عوارض جانبی بالقوه همراه است و همیشه مؤثر نیستند. معمولاً درمان‌های طبیعی برای مدیریت طولانی مدت علائم IBS مفید هستند. به خاطر داشته باشید، همیشه باید در مورد هر نوع درمانی با پزشک صحبت کنید تا از بی خطر بودن آن مطلع شوید.

برخی از داروهای طبیعی و درمان‌های خانگی در کاهش درد، گاز، نفخ، استرس، اسهال و علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS-D) موثر است اما توجه داشته باشید نباید جای درمان پزشکی را بگیرد و حتما باید برای درمان از پزشک کمک بگیرید. علاوه بر این در صورت استفاده از گیاهان دارویی یا مکمل‌های بدون نسخه برای درمان IBS، باید به پزشک اطلاع دهید.

بر اساس مکانیسم‌های مختلف علت آن هنوز مشخص نیست. به دلیل طولانی بودن سندرم، ناکافی بودن درمان‌های فعلی، بیماران به استفاده از داروهای مکمل و جایگزین (CAM) روی آورده‌اند. درمان‌های مکمل و جایگزین IBS شامل هیپنوتیزم، طب سوزنی، رفتار درمانی شناختی، یوگا و داروهای گیاهی می‌باشد که در ادامه مقاله به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

روش های درمان آی بی اس روده

1. تغییرات در رژیم غذایی

غذاهای قندی، نوشابه‌های گازدار، کافئین، الکل و غذاهای فرآوری شده برای هضم بیماران IBS مضر است. در عوض، غذاهای کامل، میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و چربی‌های سالم یا آجیل بخورید. علاوه بر این غذا را خوب بجوید و زمانی را برای هضم وعده‌های غذایی خود اختصاص دهید.

2. کنترل استرس

برخی از روش‌های طبیعی برای کنترل استرس مانند هیپنوتیزم درمانی و مدیتیشن به کاهش علائم IBS کمک می‌کند. ماساژ درمانی روزانه و ورزش‌هایی مانند پیاده روی و یوگا برای کاهش استرس در افراد مبتلا به IBS نیز مفید است.

همچنین بخوانید: کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اثر رابرت شاختر

3. پروبیوتیک ها

میلیون‌ها باکتری ریز در روده زندگی می‌کنند. مخلوط مناسب باکتری‌های خوب در روده به مبارزه با باکتری‌های بد کمک می‌کند. غذاها یا مکمل‌های دارای پروبیوتیک یکی از راه‌های تسکین روده است.

4. گیاهان دارویی

یکی از داروهای گیاهی روغن نعناع است که اسپاسم عضلانی را که منجر به درد می‌شود هنگام هضم غذا کاهش می‌دهد و در نتیجه به کاهش کوتاه مدت درد IBS-D کمک می‌کند، البته در مواردی دل درد را بدتر می‌کند. زنجبیل نیز یکی از گیاهن دارویی که به آرام شدن التهاب در روده کمک می‌کند.

5. طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی چینی است که قرن‌ها وجود داشته است. متخصص طب سوزنی جریان انرژی بدن را تحریک و تنظیم می‌کند و درد معده و اسپاسم عضلات روده را تسکین می‌دهد.

6. ال-گلوتامین برای کمک به عملکرد بافت روده

IBS غالباً با ورم معده مزمن همراه است و باعث از بین رفتن پوشش روده کوچک، درد و خستگی در فرد می‌شود. ال- گلوتامین یکی دیگر از مکمل‌های بدون نسخه است و در غذاهایی مانند مرغ، ماهی، عدس و اسفناج یافت می‌شود. بزرگسال مبتلا به IBS-D، که از گلوتامین خوراکی استفاده می‌کنند علائم عمده مربوط به IBS در آنها کاهش می‌یابد.

7. یوگا

فعالیت بدنی بخشی جدایی ناپذیر از ارتباط ذهن و بدن است. یکی از موثرترین روش‌های جفت کردن ذهن و بدن، تمرین یوگا است که می‌تواند در مدیریت IBS مفید باشد.

شیوه‌های مختلف یوگا در ارتباط ذهن و بدن متمرکز است. اکثر مبتلایان با انجام یوگا شاهد بهبود علائم IBS، هضم و سلامت جسمی و همچنین بهبود خلق و خو و اضطراب در زندگی‌شان بوده‌اند.

8. در ساعات منظم غذا بخورید

از وعده‌های غذایی صرف نظر نکنید و سعی کنید هر روز تقریباً در یک ساعت منظم غذا بخورید این مورد به تنظیم عملکرد روده کمک می‌کند.

9. انتخاب‌های هوشمندانه غذایی

ناگفته نماند برخی از غذاها درد دستگاه گوارش را بدتر می‌کند. بنابراین در نظر داشته باشید که کدام غذاها علائم شما را تشدید می‌کنند و حتماً از مصرف آنها اجتناب کنید. برخی از غذاها و نوشیدنی‌های مشکل ساز شامل:

5/5 - (2 امتیاز)
کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

میخواهم بیشتر بدانم
منبع
webmdeverydayhealthhealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا