روانشناسی

چرا همیشه احساس گناه میکنم؟!

احساس گناه کردن، احساسی ریشه‌دار است که به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد؛ آن‌قدر دور که اگر سررشته را بگیریم، شاید به بهشت عدن برسیم و زمانی که خدا به آدم و حوا گفت نباید میوه ممنوعه را بخورند اما آن‌ها چنین کردند و درنهایت از بهشت رانده شدند…

فکر می‌کنید چه چیزی تمام لحظات آن‌ها را خراب می‌کرد؟! احساس اینکه درگذشته چه بوده‌اند و ترس و شکی که در قلب آن‌ها واردشده بود. ما هم فرزندان همان آدم و حواییم و حالا به دلایل گوناگون احساس گناه می‌کنیم. البته بعضی از ما این حس را بیشتر داریم و بعضی‌ها کمتر و بعضی هم انگار اصلاً این حس را ندارند. راستی شما این حس تیز را دارید یا نه؟!

رایج‌ترین موارد روزمره‌ای که ما معمولاً درباره آن‌ها احساس گناه می‌کنیم، عبارت‌اند از:

غذا خوردن بیش‌ازحد یا خارج از رژیم غذایی.

خرید افراطی لباس و لوازم تزیینی.

زمان‌هایی را برای خود اختصاص دادن به‌دوراز خانواده و فرزندان و پدر و مادر سالخورده‌مان.

وقتی از یکی از اعضای خانواده‌مان مراقبت کرده‌ایم اما نتوانسته‌ایم او را از مردن نجات دهیم.

«نه» گفتن!

به تعویق انداختن کارهایی که باید انجام می‌دادیم.

بد برخورد کردن با اطرافیان و خیلی موارد ریز و درشت دیگر! این حالت، بسیار همه‌گیر است و کافی است برای اثباتش همین کلمه «احساس عذاب وجدان» را در اینترنت جست‌وجو کنید تا ببینید با چه مواردی که روبه‌رو نخواهید شد!

این احساس گاهی وقت‌ها آن‌قدر ادامه می‌یابد که باعث افسردگی و خستگی طولانی‌مدت و بی‌دلیل می‌شود و باید برای آن راه‌حلی پیدا کرد.

رهایی از احساس گناه

احساس گناهچگونه از احساس گناه رهایی پیدا کنم؟

چگونه می‌توانیم احساس گناهمان را متوقف و آن را به شادی تبدیل کنیم؟ قبل از پاسخ به این پرسش، بد نیست بدانید که بعضی‌ها احساس گناهشان به این دلیل است که احساس گناه نمی‌کنند. اگر جزو این افراد هستید.

قدم اول، کنار گذاشتن این حس است. شما نباید از اینکه احساس گناه نمی‌کنید احساس گناه کنید! اگر خودتان را از فکر کردن آن رها کنید، می‌توانید بر احساس عذابی که دارید چیره شوید و نقاط منفی خود را پیدا کنید.

قدم دوم، دست برداشتن از قضاوت مداوم درباره خودتان و دیگران است. شما باید بدانید که شکست و پیروزی به نوع درک انسان بستگی دارد. شکست امروز می‌تواند موفقیت فردا باشد. از تجربیاتتان درس بگیرید و اجازه تجربه کردن را به دیگران هم بدهید.

قدم سوم، شناخت توانایی‌هایتان در زندگی است. استعداد خاص شما چیست؟ هول نشوید و اگر نمی‌دانید به موفقیت‌های قبلی‌تان فکر کنید مهم نیست چقدر به عقب برگردید حتماً موفقیتی ریز یا درشت پیدا خواهید کرد.

در قدم چهارم، باید احساس کنید که مدیر زندگی خودتان هستید. پیام‌های مثبت و مؤثر را برای خودتان و برای هرکسی که شمارا می‌شنود، مدام تکرار کنید؛ به‌عنوان نمونه: «من ارزشش را دارم» و آن را آن‌قدر تکرار کنید تا قسمتی از وجود شما شود.

قدم پنجم، این است که آنچه را می‌خواهید یا لازم دارید، توضیح دهید؛ البته اول برای خودتان! از چیزهای کوچک شروع کنید و ببینید چه تأثیر و احساس خوبی برای شما دارد. به‌عنوان نمونه از یک نفر بخواهید که برای صبحانه‌تان قهوه درست کند. از کسی که درخواستی از او دارید خواهش کنید و این درخواست را با جمله‌ای تعریفی یا تحسین‌آمیز شروع کنید.

برای خودتان توضیح دهید که اگر می‌خواهید رژیم بگیرید یا ترک تحصیل کنید یا شغلتان را تغییر دهید هدفتان دقیقاً چیست؟! با این کار خودتان را توجیه می‌کنید که باید چه سختی‌هایی را از سر بگذرانید و برای چه؟!

قدم ششم، این است که یک‌گوشه خلوت و آرام در خانه‌تان برای خود بسازید که می‌تواند گوشه‌ای از اتاق یا یک میز یا وان حمامتان با شمع‌ها و حباب‌ها باشد.

قدم هفتم، این است که هرروز به خودتان هدیه‌ای کوچک بدهید و آن را بو، مزه یا لمس کنید؛ مثلاً یک شکلات تلخ.

قدم هشتم، این است که درد دل‌هایتان را با یک دوست صمیمی در میان بگذارید؛ کسی که می‌تواند کمکتان کند و مشکلتان را تجزیه‌وتحلیل کند.

قدم نهم، این است که رنگی را انتخاب کنید که زندگی بدون عذاب را به شما القا کند. قرمز برای نبرد با این احساس، سبز برای التیام این احساس، آبی برای اوج‌گیری روح، نارنجی برای لمس لحظه‌های خوش و زرد برای استفاده از هوشتان برای پیدا کردن راه خلاصی از احساس عذاب. هرروز یکی از این رنگ‌ها را بپوشید (حتماً نباید لباس باشد؛ می‌تواند روبانی باشد به دور مچتان) و آن‌ها را در فضای خصوصی‌تان و جلوی چشمتان قرار دهید.

قدم دهم، این است که وقتی احساس گناه می‌کنید با خودتان کاملاً منطقی صحبت کنید و به یاد داشته باشید که احساس عذاب در بیشتر مواقع غیرمنطقی است. دلیل کار اشتباهتان را پیدا کنید و اگر دیدید واقعاً اشتباه کرده‌اید، مسئولیتش را به عهده بگیرید و احساس عذابتان را متوقف کنید. احساس عذاب غیرمنطقی، زندگی شمارا فلج می‌کند.

55% تخفیف عیدانه

کتاب الکترونیکی با زود انزالی خداحافظی کنید

تنها برنامه جامع آموزشی برای درمان زود انزالی

شامل تمرینات تایید شده توسط انجمن اورولوژی اروپا

اطلاعات بیشتر
منبع
persianpersiaگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن