راه های اعتراض به جریمه رانندگی خودرو + مدارک مورد نیاز

آنچه در این مقاله میخوانید
بیشتر رانندگان بعد از دریافت پرینت جریمههای خود به آن اعتراض و در مواردی هم اعلام میکنند که در زمانی که برای آنها تخلف ثبت شده است، اصلاً در آن مکان حضور نداشتند.
این دسته رانندگان از چند طریق میتوانند نسبت به جریمههای ثبت شده خود اعتراض کنند.
در اولین قدم رانندگان باید میزان تخلفات رانندگی خود را از دو روش حضوری و یا غیرحضوری استعلام و از میزان تخلفات خود اطلاع پیدا کنند.
در روش حضوری استعلام تخلفات رانندگی فرد باید با مراجعه به یکی از دفاتر پلیس + ۱۰ و ارائه کارت شناسایی وسیله نقلیه جهت دریافت صورتوضعیت جرائم رانندگی اقدام کند.
در روش غیرحضوری رانندگان میتوانند با ارسال کد VIN (وی آی ان) وسیله نقلیه از طریق ارسال پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و یا با افزودن ستاره به انتهای آن شناسه قبض و نسبت به پرداخت تخلفات رانندگی اقدام کنند.
همچنین رانندگان میتوانند با ارسال پیامک با فرمت: (* ۸ رقم کنار بارکد مندرج در پشت کارت وسیله نقلیه#) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ و یا تماس با شماره تلفن ۸۸۲۸۸۸۸۸ از میزان تخلفات خود اطلاع پیدا کنند.
لازم به ذکر است کد VIN شماره ۱۷ رقمی است که بر روی کارت خودرو به صورت عمودی و بر روی سند مالکیت خودرو به صورت افقی درج شده است.

درصورتیکه مبلغ جریمه خودرویی به ده میلیون ریال برسد، پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است، آن را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ جریمه، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض به واحد مندرج در ماده ۵ این قانون اقدام کند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه است. در صورت اعتراض، واحد موردنظر موظف است در خصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.
در روش حضوری درصورتیکه فرد به برگ جریمه خود اعتراض داشته باشد، باید با ذکر دلایل خود به مرکز اجرائیات پلیس راهور مراجعه و موضوع شکایت خود را مطرح و یا به دفاتر پلیس ۱۰ + مراجعه کند.
رانندگان در زمان مراجعه باید اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو، فرم درخواست، کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن و کارت شناسایی راننده متخلف درصورتیکه شخص دیگری غیر از مالک خودرو راننده باشد را همراه خود داشته باشند.
در این روش درخواست اگر راننده به میزان تخلفات خود اعتراض داشته باشد، درخواست وی از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال میشود و اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد.
در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام میکند، اما درصورتیکه قانع نشده باشد میتواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند، که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر میکند، رأی صادرشده قطعی بوده و دیگر قابلاعتراض نیست. درصورتیکه اعتراض فرد قبول نشود، باید پس از اخذ صورتوضعیت تخلفات رانندگی خود با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت درج شده بر روی آن، از طریق درگاههای الکترونیکی بانک ملی ایران نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
نحوه اعتراض به تخلفات رانندگی خودروهای دارای جرائم بالای ده میلیون ریال
درصورتیکه میزان تخلفات رانندگی بالای ده میلیون ریال باشد، رانندگان میتوانند با مراجعه به واحدهای رسیدگی به تخلفات رانندگی اعتراض خود را مطرح کنند.
رانندگان در زمان مراجعه به واحدهای رسیدگی به تخلفات باید اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو و کارت شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن را همراه داشته باشند و نسبت به تکمیل فرم درخواست اقدام کنند.
نحوه استعلام وضعیت نمرههای منفی گواهینامه
برای استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگان میتوانند با ارسال شماره گواهینامه از طریق پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ اقدام کنند.
روش رسیدگی به اعتراض نمرههای منفی تخلفات رانندگی
درصورتیکه رانندگان به میزان نمره منفی گواهینامه خود اعتراض داشته باشند، میتوانند با در دست داشتن اصل گواهینامه رانندگی، تکمیل فرم درخواست، قولنامه، وکالتنامه یا هر سند قانونی که بیانگر فروش وسیله نقلیه باشد و هرگونه سند یا مدرک برای اثبات دلیل به واحدهای اجرائیات در سراسر کشور مراجعه کنند.
کارشناس واحد اجرائیات پس از انطباق مدارک فرد معترض نسبت به رسیدگی اعتراض اقدام و نتیجه را به رانندگان اعلام میکنند.