سلامت روان

برای افزایش سروتونین چه بخوریم

سروتونین چیست؟

به طور کلی سروتونین یا هیدروکسی‌تریپتامین ماده‌ای است که فعالیت عصبی دارد و بدن به عنوان یک انتقال دهنده از آن بهره می‌گیرد.
این ماده را جدای از سیستم عصبی مرکزی می‌توان در دستگاه گوارش و پلاکت‌های خون انسان و حیوانات پیدا کرد.

به طور ناخواسته در طول روز بخش زیادی از برنامه‌ها و تلاش ما با هدف افزایش و پخش شدن سروتونین برنامه ریزی و پیش می‌رود.
سروتونین پاداشی‌ است که بدن پس از انجام هر کار لذت بخش به ما می‌دهد؛ درواقع این ماده را باید با عنوان جاری کننده احساس خوب نیز شناخت.

برای افزایش سروتونین چه بخوریم؟

حس لذت، افزایش شادمانی و بهبود خلق و خو چیزی نیست که بشود به همین راحتی‌ها از کنار آن عبور کرد، به همین دلیل در ادامه به معرفی چند غذا که به طور طبیعی می‌تواند سطح سروتونین بدن را به وسیله اسید آمینه تریپتوفان افزایش دهد، می‌پردازیم.

۱- پنیر:

پنیرهای پارمزان یا چدار یکی از عالی‌ترین منابع تریپتوفان هستند؛ این پنیرهای فوق العاده خوشمزه که در تهیه ماکارونی، پاستا، لازانیا و امثالهم مورد استفاده می‌گیرند، به تنهایی یا پس از ترکیب با تخم مرغ و شیر به افزایش سروتونین بدن شما کمک می‌کنند.

۲-تخم‌مرغ:

پروتوئین بلامنازعی که می‌تواند سطح تریپتوفان خون شما را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.
زرده تخم مرغ نیز حاوی مقدار زیادی از تریپتوفان است؛ در نتیجه از خوردن آن به هیچ عنوان صرف نظر نکنید.

۳- آناناس:

این میوه استوایی که منبع عظیمی از آنزیم بروملین می‌باشد، می‌تواند با بهره گرفتن از پروتوئین این آنزیم عوارض ناشی از شیمی‌ درمانی و سرفه‌های مزمن را کاهش و همچنین سطح سروتونین بدن خود را به مقدار زیادی افزایش دهید.

۳- آجیل و دانه‌های روغنی:

خانواده‌ی آجیل‌ها و مغزی‌جات از آن دسته از مواد غذایی هستند که تریپتوفان را محکم در آغوش گرفته‌اند و به عنوان منبع مهمی از این آنزیم به حساب می‌آیند.
مصرف روزانه یک مشت آجیل از هر نمونه که دوست دارید علاوه بر افزایش سروتونین بدن شما، خطر ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی و تنفسی را کاهش می‌دهد.

۴-گوشت بوقلمون:

این گوشت که یکی از اصلی‌ترین غذای مسیحیان در هنگام عید پاک می‌باشد، منبع بسیار خوشمزه‌ و جذابی از تریپتوفان بوده و سبب حس خوب و آرامش برای انسان خصوصا در روز عید پاک می‌شود.

۵-پنیر سویا:

این ماده غذلیی پنیر مورد علاقه افرادی است که پروتوئین استفاده نمی‌کنند.
این پنیر قابلیت اضافه‌ شدن به هر دستور غذایی را دارد و طعم دلپذیری را به دلیل حضور تریپتوفان بالا در آن به هر غذایی می‌بخشد.

۶-ماهی سالمون:

کنار گذاشتن مصرف ماهی سالمون ظلم بزرگی‌ است که هر فرد می‌تواند در حق بدن خود بکند.
این ماهی که با سرعت می‌تواند سروتونین بدن شما را افزایش دهد جزو لذیذ ترین نوع ماهی‌ها به شمار می‌آید.

در آخر جالب است بدانید که مواد غذایی که دارای تریپتوفان هستند به طور عادی نمی‌توانند سطح سروتونین بدن را بالا ببرند اما به کمک کربوهیدرات‌ها که سبب افزایش انسولین در بدن می‌شوند، جذب اسید آمینه تریپتوفان بالا برده می‌شود و این ماده در خون رها می‌شود.
در نتیجه ترکیب مواد غذایی فوق با کربوهیدرات سطح سروتونین بدن شما را بالاتر خواهد برد.

5/5 - (2 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا