سلامت جنسی

برای افزایش و تقویت اسپرم چه مواد غذایی بخوریم؟

با افزایش شیوع اختلالات بارداری و ناباروری در میان زوج‌های جوان تلاش برای پیدا کردن بهترین راه حل درمانی بیش از پیش ادامه دارد. تقریباً 50 درصد ناباروری‌ها علت مردانه داشته و نیازمند درمان پدر هستند. برای مثال یکی از شایع‌ترین مشکلات در مردان تعداد کم اسپرم‌ها و البته ضعیف بودن اسپرم‌ها است. از میان هر 25 مرد یک نفر اختلال کم بودن تعداد اسپرم‌ها را دارد. فاکتورهای سبک زندگی نظیر استرس، چاقی، و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر تعداد و فعالیت اسپرم‌ها تأثیرگذار باشد. اگر شما و همسرتان قصد داشتن فرزند را دارید، تغییرات تغذیه‌ای روش خوبی برای تضمین سلامت باروری است. در واقع تغییرات رژیم غذایی به تولید اسپرم‌های سلامت و قوی کمک خواهد کرد.

علل کاهش تعداد اسپرم

کم نطفگی یا الیگواسپرمی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این دلایل عبارت هستند از:

گاهی اوقات،‌ حتی استفاده از روان کننده‌های واژن نیز می‌تواند به اسپرم‌ها آسیب بزند، تعداد کلی‌شان را کاهش دهد،‌ و باعث ناباروری شود. ناباروری در مردان می‌تواند برای هر دو نفری که خواهان بچه‌دار شدن هستند، مشکلات واقعی ایجاد کند. البته،‌ اگر در خصوص باردار شدن همسرتان دچار مشکل هستید، توصیه می‌شود هر دو نفر جهت انجام آزمایش باروری اقدام کنید،‌ زیرا ناباروری در زنان نیز بسیار شایع است. خوشبختانه، برخی روش‌های خانگی برای افزایش تعداد و حجم اسپرم وجود دارند که نیازی به صرف هزینه‌های زیاد، استفاده از مواد شیمیایی مضر،‌ یا مراجعات مکرر به پزشک ندارند.

اعمال تغییرات کوچکی در سبک زندگی،‌ رژیم غذایی، و فعالیت‌های بدنی می‌تواند تفاوت شگرفی در تعداد اسپرم، میزان تحرک اسپرم، حجم اسپرم، و مورفولوژی (ریخت شناسی) اسپرم ایجاد کند. حتی در مواردی نیز که بیمار را تقریباً به عنوان نابارور تلقی کرده‌اند، تعداد اسپرم‌های وی فقط با استفاده از درمان‌های خانگی ساده‌ی موجود در این مقاله، تقریباً به سطح طبیعی رسیده است. تولید اسپرم جدید بیش از ۱۰ هفته زمان می‌برد؛ بنابراین، رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب از راه اعمال تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی دست کم دو ماه زمان می‌طلبد. در آغاز و پایان انجام درمان‌های خانگی باید با استفاده از کیت‌های آزمایش اسپرم خانگی روند تولید اسپرم را آزمایش کنید. در صورتی که این روش‌ها را به درستی و به طور ثابت انجام دهید، از نتایج به دست آمده شگفت‌زده خواهید شد.

مواد غذایی تقویت کننده و افزایش دهنده اسپرم

ما در اینجا 9 غذایی که به تولید اسپرم‌ها در تعداد بیشتر و البته کیفیت بهتر کمک می‌کنند را با هم بررسی می‌کنیم:

1. سیر

از بین بردن بوی سیرافزایش و تقویت اسپرم با مصرف سیر

سیر یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی برای افزایش تولید اسپرم‌ها و تقویت اسپرم‌های تولیدی است. سیر که امروزه به عنوان یک ماده غذایی مؤثر در روابط جنسی شناخته‌ شده، حاوی سلنیوم است؛ آنتی‌اکسیدانی که برای جنبندگی و تحرک اسپرم‌ها ضروری است و آلیسین، ترکیبی که از اسپرم‌ها محافظت کرده و چرخه‌ی هورمون‌های جنسی در اندام‌های جنسی مردان را تقویت می‌کند. برای رسیدن به تأثیرات کمکی سیر در این زمینه شروع مصرف با 1 تا 2 حبه سیر در روز می‌تواند مناسب باشد.

2. جینسینگ

در خوردن شکلات، کاکائو، قهوه و نوشیدنی‌های کافئینی که بر خلق‌وخو تأثیر زیادی دارند اعتدال را رعایت کنید. حتی توصیه می‌کنیم مصرف این مواد را در دوره درمان کنار بگذارید. جینسینگ به عنوان داروی طبیعی افزایش غرایز جنسی شناخته شده است. این ماده غذایی سطوح تستسترون را افزایش می‌دهد، جریان خون به عروق اندام‌های تناسلی را افزایش داده و میل جنسی را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه دارویی می‌تواند به عنوان یک راهکار درمانی در درمان اختلالات مردانه در مراقبت‌های جنسی نیز در نظر گرفته شود. اما برای رسیدن به این تأثیرات جینسینگ مصرف 2 تا 6 گرم ریشه جینسینگ خشک در روز توصیه می‌شود.

3. گردو

گردوافزایش و تقویت اسپرم با مصرف گردو

گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها است، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش تحرک، جنبندگی و البته زیست‌پذیری و زنده ماندن اسپرم‌ها دارد. گردو حاوی سلنیوم بالا است و از طرفی جریان خون به اندام‌های جنسی را نیز افزایش می‌دهد.

علاوه بر قدرت گردو در کیفیت عملکرد و جنبندگی اسپرم‌ها، گردو با تأثیر بر چربی خون و کاهش سطح کلسترول عملکرد مغزی و قابلیت یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. برای رسیدن به این تأثیرات مصرف روزانه 8 عدد گردو در روز می‌تواند مناسب باشد.

4. شکلات تلخ

شاید این بهترین خبر برای طرفداران شکلات تلخ باشد. پس دوستداران شکلات تلخ بدانند و آگاه باشند که این شکلات سرشار است از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و با دفاع از بدن در مقابل این رادیکال‌های مهاجم از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کنند. از طرف دیگر از آنجایی که رادیکال‌های آزاد تأثیر مهمی در تخریب اسپرم‌ها و مجاری تقویت‌کننده اسپرم‌ها در بیضه دارند، مصرف شکلات تلخ می‌تواند کمک درمان موثری در درمان اختلالات باروری در مردان در نظر گرفته شود.

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌هایی که همچنین در میزان بالا در توت سیاه، زغال‌اخته، قره قاط و انار وجود داشته و سلامت قلب را تأمین می‌کند. البته این میوه‌ها سطوح بالای پلی‌فنل‌ها و فلاون‌ها را دارا می‌باشند. به همین خاطر است که مصرف روزانه یک تکه شکلات تلخ را برای تأمین سلامت قلب و عروق و نیز سلامت اسپرم در مردان توصیه می‌کنیم.

5. مارچوبه

مارچوبهافزایش و تقویت اسپرم با مصرف مارچوبه

این سبزی سبزرنگ و کوچک که خیلی از افراد به دلیل داشتن بوی بد، آن را منفور می‌دانند، امروزه به عنوان یک ماده غذایی جادویی در افزایش قدرت اسپرم‌ها شناخته شده است. مقادیر بالای ویتامین C در مارچوبه آن را به یک محافظ قوی برای جلوگیری از اکسیداسیون اسپرم‌ها و نیز محافظت از سلامت غشاء سلول‌های بیضه تبدیل کرده است. از طرف دیگر ویتامین C در بدن به دلیل کاهش سطح رادیکال‌های آزاد قادر خواهد بود قدرت تولید و جنبندگی اسپرم‌های تولیدی را نیز افزایش دهد.

6. آووکادو

تابستان بهترین زمان برای تهیه مقداری آووکادو و خشک کردن و نگه داشتن آن برای فصل‌های بعد است. از آنجایی که آووکادو سرشار از ویتامین E، ویتامین B6، و فولیک اسید است، افزایش تحرک و جنبندگی اسپرم با مصرف آووکادو، آن را به ماده غذایی مناسب برای افزایش باروری تبدیل کرده است.

7. موز

موزافزایش و تقویت اسپرم با مصرف موز

ممکن است شما هم اخباری در خصوص تأثیر مصرف این میوه در افزایش باروری مردان شنیده باشید، اما در اینجا می‌خواهیم اطلاعات جدید و البته جالبی در خصوص تأثیر مصرف موز بر افزایش تعداد اسپرم‌ها در اختیار شما قرار دهیم. موز سرشار از آنزیمی به نام “بروملین” است. آنزیمی که نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های مردانه دارد. موز همچنین میوه‌ای سرشار از ویتامین B1، ویتامین A، و ویتامین C است که با افزایش استقامت و پایداری اسپرم‌ها قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

8. گوشت قرمز

البته گوشت قرمز عاری از چربی، با ارائه مقادیر بالایی از زینک و پروتئین به بدن، ماده غذایی مناسبی برای افزایش قدرت باروری در نظر گرفته می‌شود. همان طور که قبل‌تر هم گفتیم زینک ماده معدنی بسیار مهم در پیشگیری از اکسیداسیون و تأمین سلامت اسپرم‌ها و همچنین پیشگیری از تبدیل هورمون تستسترون به استروژن و ایجاد اختلالات هورمونی مردانه دارد.

9. انار

انارافزایش و تقویت اسپرم با مصرف انار

این میوه بهترین بهترین‌ها در مواد غذایی تأمین کننده سلامت اسپرم است. طب سنتی اعتقاد دارد انار می‌تواند تمام بیماری‌ها، از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا اختلالات شمار اسپرم‌ها را درمان کند. به دلیل محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در انار، مصرف انار و آب انار قادر خواهد بود سطح ماده شیمیایی به نام مالون دی آلدهید را در خون کاهش دهد. این ماده شیمیایی اسپرم‌ها را تخریب می‌کند. همین ویژگی‌های انار است که آن را به یک ماده غذایی مؤثر در حفظ سلامت تولیدمثلی مردان تبدیل کرده است.

غذاهای نامناسب در نازایی مردان

مطمئناً، شریک زندگی شما می‌داند که این چیزها برای قلب یا کمر مناسب نیست، اما اکنون باید با این واقعیت روبرو شود که غذاهای چرب، سرخ شده و شیرین می‌توانند باروری مردان را مختل کنند.

1- ماهی با جیوه بالا:

جیوه در زنان و مردان به ناباروری مرتبط است. ماهی‌هایی که دارای بیشترین مقدار جیوه هستند، ماهی‌های شمشیری، مگس شاه، ماهی تیلفی، استیک توتون و کوسه هستند. بنابراین اگر به دنبال غذاهای غنی از امگا 3 هستید ماهی قزل آلا مصرف کنید.

2-  نوشیدنی‌های کافئین دار و الکل:

تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه بیش از حد (یا نوشیدنی چای یا انرژی زا) و الکل بیش از حد می‌تواند به طور جدی میزان اسپرم را کاهش دهد. بنابراین حداکثر روزی دو فنجان قهوه بخورید، و مصرف الکل را نیز تحت کنترل داشته باشید.

3- سیگار کشیدن و نوشیدنی انرژی زا

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد پدرانی که نوشیدنی‌های سنگین مصرف می‌کنند و سیگار می‌کشند به اسپرم آسیب می‌رسانند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
tebyanninibanniniban

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا