تغذیه

برای بالا بردن هموگلوبین خون چه باید کرد؟

در این مطلب بهترین راههای افزایش سریع هموگلوبین خون و تقویت خون سازی بدن را به شما یاد می‌دهیم. دقت کنید که این راه‌ها توسط معتبرترین مؤسسات پزشکی دنیا توصیه شده‌اند و جزو معدود راه‌هایی هستند که به لحاظ علمی کاملاً ثابت شده‌اند.

نکات مهم:

  • هموگلوبین مسئول حمل اکسیژن در سراسر بدن است
  • اگر سطح هموگلوبین افت کند، می‌تواند باعث ضعف، خستگی و منجر به کم خونی شود
  • ما با متخصصان صحبت کرده‌ایم و راه‌های طبیعی را برای افزایش هموگلوبین شما ذکر کرده‌ایم

“لازم است سطح طبیعی هموگلوبین را در خون خود حفظ کنید تا بدنتان به درستی عمل کند یعنی 14 تا 18 گرم در دسی لیتر برای مردان بالغ و 12 تا 16 گرم در دسی لیتر برای زنان بالغ. هنگامی که میزان هموگلوبین کاهش می‌یابد، می‌تواند موجب ضعف، خستگی، سردرد، تنگی نفس، سرگیجه، کاهش اشتها و افزایش ضربان قلب شود. اگر سطح هموگلوبین به طور قابل توجهی کاهش یابد، این وضعیت ممکن است به عنوان آنمی (کم خونی) تشخیص داده شود و علائم می‌توانند شدید باشند “، دکتر مانج ک. اهوجا، بیمارستان فرتیث.

طبق آمارهای اخیر، بیش از 60 درصد زنان و دختران ایرانی دچار کمبود یا فقر آهن هستند و با مشکلات ناشی از کم خونی دست و پنجه نرم می‌کنند. روش‌هایی که در زیر ذکر می‌شود به راحتی می‌تواند شما را از مشکل کم خونی نجات دهد. تولید هموگلوبین برای بدن شما مهم است و آهن و ویتامین B و همچنین ویتامین C نقش مهمی ایفا می‌کنند. ضروری است که یک رژیم غذایی مناسب برای حفظ سطح مطلوب هموگلوبین داشته باشیم.

چه کسی نیاز به آهن بیشتری دارد؟

“هرکس نیاز به آهن دارد، اما افرادی که به خصوص در معرض کمبود هموگلوبین قرار دارند شامل زنان در قاعدگی، زنان باردار، کودکان در حال رشد و بیماران در حال بهبود هستند “، دکتر Ahuja اضافه می‌کند.

“این یک مرحله حیاتی است زمانی که یک زن شروع به قاعدگی می‌کند، به دلیل اینکه بدن در حال از دست دادن مقدار زیادی خون است.”، دکتر انصلو جیابارات، متخصص تغذیه در دهلی نو.

ما با متخصصان صحبت کرده‌ایم و راه‌های طبیعی خود را برای بازگرداندن هموگلوبین به سطوح نرمال ذکر کرده‌ایم. مدت زمان لازم برای ادامه استفاده از این داروهای مؤثر بستگی به میزان هموگلوبین شما دارد و این که پزشک شما برای بهبود معمولاً چگونه آن را بررسی می‌کند.

7 راه طبیعی برای افزایش هموگلوبین

1- غذاهای غنی از آهن بخورید

با توجه به شورای ملی اقدام در کم خونی، کمبود آهن شایع‌ترین علت سطح هموگلوبین پایین است.

“غذاهای غنی از آهن عبارت‌اند از سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، چغندر قند، توفو، مارچوبه، کبد مرغ، کل تخم مرغ،  سیب، انار، زردآلو، هندوانه، آلو، بذر کدو تنبل، خرما، بادام، کشمش، آملا و نارنج“، دکتر انصلو جیابارات.

نوع غذا نام
گیاهی اسفناج، توفو، مارچوبه، کلم بروکلی، نخود سبز، گوجه فرنگی، فلفل، گل کلم، سیب زمینی، برگ پیاز، لوبیا
میوه‌ها چغندر، انار، هندوانه، سیب، زردآلو، پرتقال، توت فرنگی، پاپایا، انگور، موز، هلو، خرمالو، زغال اخته، گواوا، litchis، کیوی
غیر گیاهی تخم مرغ کامل، کبد مرغ، صدف، گوشت، غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی قرمز، کلوچه‌ها
سایر غذاها خرما، بادام، آملا، کشمش، آلو، بذر کدو تنبل، لوبیای خشک، گزنه، گندم، جوانه، بادام زمینی، برگ colocasia، سویا، مرغ، حبوبات (عصاره سویا، لوبیای قرمز، نخود، نخود سیاه، لوبیا سیاه، عدس، لوبیا فووا) نشاسته و دانه، برنج قهوه ای، شکلات‌های تیره، دانه‌های کامل، ماست، ماکارونی، rajma، دانه کنجد

2- افزایش مصرف ویتامین C

ویتامین Cبرای بالا بردن هموگلوبین خون ویتامین مصرف کنید

دکتر آنجو سود، متخصص تغذیه در بنگلور می‌گوید: “بایستی ترکیبی از هردوی آهن و ویتامین C به عنوان دومین مولکول غنی حامل داشته باشیم که می‌تواند برای جذب بیشتر آهن استفاده شود “. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، توت فرنگی، پاپایا، فلفل، بروکلی، گریپ فروت و گوجه فرنگی. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، توت فرنگی، پاپایا، فلفل، بروکلی، گریپ فروت و گوجه فرنگی.

3- افزایش مصرف اسید فولیک

دکتر اهوجا، بیمارستان فرتیث می‌گوید: “اسید فولیک، یک ویتامین B پیچیده، برای ایجاد گلبول‌های قرمز لازم است و کمبود فولیک اسید به طور خودکار منجر به کاهش سطح هموگلوبین می‌شود ” برخی منابع غذایی خوب از اسید فولیک سبزیجات برگ سبز، جوانه، لوبیای خشک، گندم، بادام زمینی، موز، کلم بروکلی و کبد مرغ می‌باشند. متخصص تغذیه شلا کریسناسویمی می‌گوید: “چغندر قند نیز برای افزایش میزان گلبول قرمز بدن به شدت توصیه می‌شود زیرا اسید فولیک و همچنین آهن، پتاسیم و فیبر آن زیاد است” چغندرقند نیز به شدت توصیه می‌شود که میزان گلبول قرمز بدن را افزایش دهد.

4- سیب و انار

سیب و انارافزایش هموگلوبین با مصرف سیب و انار

یک سیب در روز می‌تواند به حفظ سطح نرمال هموگلوبین کمک کند، زیرا سیب‌ها غنی از آهن و سایر اجزاء هستند که برای هموگلوبین سالم ضروری هستند. می‌توانید 1 سیب در روز بخورید، یا آب میوه تهیه شده با ½ فنجان از هر سیب و آب گوجه فرنگی را دوبار در روز بنوشید. یک تکه زنجبیل یا آب لیمو را برای طعم بیشتر اضافه کنید. “انار همچنین غنی از آهن، کلسیم، فیبر و پروتئین است. ارزش غذایی آن می‌تواند به افزایش هموگلوبین کمک کند و جریان خون سالم را ارتقاء دهد “، دکتر جیابارات.

5- چای یا دمنوش گزنه بنوشید

دکتر آدشار کومار، پزشکی داخلی، موسسه قلب ملی می‌گوید “گزنه یک گیاه است که منبع خوبی از ویتامین‌های B، آهن، ویتامین C می‌باشد و می‌تواند نقش کلیدی در افزایش سطح هموگلوبین ایفا کند.” برای تهیه، 2 قاشق چایخوری برگ گزنه خشک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و 10 دقیقه آن را بخیسانید. سپس فشار دهید و عسل کمی اضافه کنید و آن را دو بار در روز بنوشید.

 6- اجتناب از مسدود کننده‌های آهن (چای، سیگار، پفک و تخمه)

اجتناب از خوردن غذاهایی که می‌توانند توانایی بدن شما برای جذب آهن را مسدود کنند، به ویژه اگر تعداد کمی هموگلوبین داشته باشید یعنی قهوه، چای، نوشابه‌های کولا، نوشیدنی‌های الکلی، سیگار، پفک، تخمه و غیره. اجتناب از خوردن غذاهایی که می‌تواند توانایی بدن شما برای جذب آهن را مسدود کند.

7- ورزش

شدت تمرینات متوسط تا بالا به شدت توصیه می‌شود، زیرا زمانی که ورزش می‌کنید، بدن شما هموگلوبین بیشتری تولید می‌کند تا تقاضای افزایش اکسیژن را در سراسر بدن افزایش دهد.

رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای تأمین روزانه همه مواد مغذی ضروری است. برای پیشنهاد راه‌هایی جهت بهبود رژیم غذایی و افزایش میزان هموگلوبین به متخصص سلامتی مراجعه کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
salemziba

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا