پوست و مو

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

برای کاهش یا رفع ریزش مو چه بخوریم؟

هر رشته مو توسط فولیکول‌ها تولید می‌شود، اگر فولیکول‌های مو آسیب دیده باشند موها مستعد نازک شدن، شکنندگی، آسیب و ریزش مو می‌شوند. بسیاری از محصولات مراقبت از مو در بازار وجود دارند که برای ترمیم، ضخیم شدن و رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماهانه موها حدود 0.5 اینچ (1.25 سانتی متر) و سالانه 6 اینچ (15 سانتی متر) رشد می‌کنند و سرعت رشد آن به عواملی همچون سن، سلامتی، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارند. اگرچه نمی‌توان عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر داد اما هر فردی برای رشد موهای خود می‌تواند روی رژیم غذایی شخصی‌اش کنترل داشته باشید. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می‌تواند به رشد موها کمک کند.

تصور غلط رایجی وجود دارد که فقط با استفاده از روغن‌های گیاهی، شامپو زدن و استفاده از ابزارهای مو می‌توان مو را قوی و سالم نگه داشت درحالی که سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل در درخشش، جلوگیری از ریزش و کچلی مو نقش مهمی دارد.

برای کاهش ریزش مو چی بخوریم؟

1. تخم مرغ برای جلوگیری از ریزش مو

یک عدد تخم مرغ متوسط (50 گرم) حاوی 3.3 گرم پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. تخم مرغ مو را براق و محکم می‌کند و از شکستگی و موخوره را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ‌ فاکتور اصلی رشد مو را دارد و سلول‌های پوستی را برای رشد موهای جدید تحریک می‌کند. علاوه بر این مملو از ویتامین B یا بیوتین ماده مغذی رشد مو است که کمبود آن منجر به ریزش مو در زنان می‌شود.

روش های مراقبت از موهای فر، وز و مجعد

توجه داشته باشید اگر به منظور رشد موها می‌خواهید تخم مرغ مصرغ کنید زرده آن را دور نیندازید زیرا مصرف تخم مرغ بدون زرده بیوتین کمتری دارد.

2. جلوگیری از ریزش مو با مصرف آجیل

آجیل به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. آجیل‌هایی از قبیل بادام، گردو و سایر میوه‌های خشک و کشمش منبع خوبی از ویتامین E، B، سلنیوم، روی و آهن هستند که برای رشد موها ضروری است.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریمبرای جلوگیری از ریزش مو چه غذایی بخوریم

3. آلو خشک برای جلوگیری از ریزش مو

همانطور که می دانید کمبود آهن موجب خشکی، نازکی و ریزش مو می‌شود. اگر می‌خواهید کمبود آهن ناشی از ریزش مو خود را جبران کنید آلو خشک منبع بزرگی از آهن است که به بهبود کیفیت مو کمک می‌کند.

4. رفع ریزش مو با مصرف عدس

عدس، عدس قرمز، نخود فرنگی، نخود و لوبیا سرشار از اسید فولیک، آهن، فسفر، روی، منیزیم و فیبر هستند. کمبود مواد معدنی موجود در حبوبات منجر به آلوپسی (ریزش مو در پوست سر) در میان کودکان می‌شود.

5. ماهی سالمون برای جلوگیری از ریزش مو

ماهی سالمون منبع بسیار خوبی از اسیدهای امگا 3 و پروتئین است. این دو ماده غذایی باعث رشد موها می‌شوند. همچنین ماهی حاوی ویتامین‌های گروه B مانند B12 و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها است که برای بهبود خشکی و ریزش مو ضروری است.

6. کاهش ریزش مو با مصرف فلفل دلمه

فلفل دلمه‌ای منبع عالی ویتامین C است به طوری که یک عدد فلفل دلمه‌ای تقریباً 5.5 برابر پرتقال ویتامین C دارد. ویتامین C به تقویت تولید کلاژن و تقویت رشته‌های مو کمک می‌کند، همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که رشته‌های مو را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

روش های خانگی سم زدایی مو از چربی، شوره و مواد شیمیایی مضر

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال‌های آزاد بر سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن غلبه کنند. این امر با ریزش و سفیدی مو مرتبط است.

7. سیب زمینی‌ شیرین برای جلوگیری از ریزش مو

ویتامین A برای رشد مو ضروری است و کمبود آن منجر به خشکی و ریزش مو می‌شود. برای تقویت موها با ویتامین A، سیب زمینی شیرین بهترین گزینه است این ماده غذایی حاوی مقدار کافی ویتامین A، مس، آهن و پروتئین است که برای ریزش مو ضروری است و باعث تقویت بافت های مو و پوست سر می‌شود با این حال، توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین A منجر به ریزش مو می‌شود.

آیا آنچه می‌خوریم تأثیر بسزایی در سلامت موها دارد؟

کمبود مواد مغذی مناسب از جمله ویتامین‌های A، C، D و E، روی، ویتامین‌های گروه B، آهن، بیوتین، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری رشد موها را کند کرده و حتی باعث ریزش مو می‌شوند. جبران کمبود هر یک از این مواد مغذی به درمان ریزش مو کمک کرده و سرعت رشد آن را افزایش می‌دهد.

توصیه می‌شود اگر علائم ریزش مو دارید برای جلوگیری از آسیب‌های جبران ناپذیر هر چه زودتر رژیم غذایی متعادل برای سلامت موهای خود در نظر بگیرید و سعی کنید هر روز بخشی از پروتئین (ماهی، مرغ، گوشت بدون چربی، تخم مرغ) را به عنوان صبحانه و ناهار بخشی از کربوهیدرات ها (نان تست گندم کامل، سیب زمینی، ماکارونی، برنج قهوه‌ای) را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو 

  • موهای خود را زیاد نکشید
  • به حداقل رساندن ابزارهای گرمایشی مو
  • شانه نکردن موهای خیس
  • استفاده از محصولات مراقبت از مو متناسب با نوع موی خود
  • نزدن شامپو بیش از 2-3 بار در هفته
روش های خانگی برای ضخیم شدن موی سر

در پایان، در کنار راهکارهای مراقبت از مو، خوردن غذای سالم برای تقویت و کاهش ریزش مو به همان اندازه مهم است. از یک رژیم غذایی سالم که شامل غذاهای ذکر شده در مقاله فوق می‌باشد پیروی کنید تا از داشتن موهایی زیبا و سالم لذت ببرید.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
healthlinestylecrazetimesofindiahshairclinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا