بارداری و اطفال

آیا مصرف تخم مرغ آب پز در دوران بارداری مفید است؟

مصرف تخم مرغ آبپز در بارداری

هنگامی که باردار هستید، داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامتی شما و کودک بسیار مهم است و تخم مرغ به ویژه مواد مغذی مانند انرژی، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله فولات، آهن و روی را تأمین می‌کند.

تخم مرغ یک ماده غذایی بسیار رایج با دستورهای غذایی متنوع است و جزء مواد تشکیل دهنده اساسی کیک، کاستارد، شیرینی، خمیر، نان و برخی غذاها است. همچنین، تخم مرغ تقریباً یک غذای کامل است که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن از قبیل پروتئین، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روی بدن را تأمین می‌کند.

تخم مرغ به روش‌های مختلفی از جمله آب پز، نیمرو، املت و غیره پخته می‌شود. از این میان، تخم مرغ آب پز بهترین و سالم‌ترین روش است. با این حال، اینکه تخم مرغ آب پز برای زنان باردار مفید است یا خیر یک سؤال مهم است، در ابتدا نگاهی به فواید تخم مرغ آبپز می‌اندازیم.

فواید تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز غذایی کم کالری با مواد مغذی و پروتئین بالا است همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B، روی، کلسیم و سایر مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مهم است. زرده تخم مرغ آب پز منبع عالی کولین (ماده ضروری سلامت و رشد مغز) است. همچنین غنی از لوتئین و زاگزانتین (آنتی اکسیدان هایی که باعث سلامت چشم می‌شوند) است.

آیا زنان باردار می‌توانند تخم مرغ آب پز مصرف کنند؟

احتمالاً آگاه هستید که تخم مرغ‌ خطر بیماری‌های ناشی از غذا مانند سالمونلا را دارد و برای مادر و کودک خطرناک است. حتی توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف سس مایونز خودداری کنند زیرا دارای زرده تخم مرغ خام است.

علت تو رفتگی ناف در بارداری چیست؟

همچنین بخوانید: عوارض خوردن سس مایونز در بارداری

با این حال، تخم مرغ یک غذای کاملاً متنوع است و بی خطر بودن آن در دوران بارداری بستگی به آماده سازی و روش‌های پخت و پز دارد و با پختن کامل تخم مرغ از خود و جنین محافظت می کنید.

همچنین باید از مصرف غذاهایی که تخم مرغ خام یا کم پخته شده دارند خودداری کنید. از قبیل:

  • سس‌های سالاد حاوی تخم مرغ
  • بستنی
  • مایونز

به طورکلی زنان باردار می‌توانند تخم مرغ آب پز بخورند زیرا مملو از مواد معدنی، ویتامین‌ها و چربی‌های خوب است. خوردن تخم مرغ آب پز در بارداری تمام این مواد مغذی حیاتی بدن را در اختیار مادر و کودک قرار می‌دهد. میزان مصرف تخم مرغ برای زنان باردار بسته به میزان کلسترول در خانمها از 1-2 عدد در روز است. این تعداد به این دلیل که هر تخم مرغ حاوی حدود 185 میلی گرم کلسترول است و بدن روزانه به 300 میلی گرم نیاز دارد.

مزیت خوردن تخم مرغ آب پز برای زنان باردار

  • مقدار کافی پروتئین برای تقویت و رشد سالم کودک را فراهم می‌کند.
  • تخم مرغ حاوی کولین است که برای رشد و تکامل مغز حیاتی است و از بروز بسیاری از بیماری‌های نوزاد جلوگیری می‌کند.
  • هر تخم مرغ حاوی حدود 70 کالری است و بخشی از کالری مورد نیاز روزانه کودک و مادر را تأمین می‌کند.
  • مصرف تخم مرغ باعث رسوبات کلسترول در بدن می‌شود. با این حال، بهتر است زنان از سفیده تخم مرغ به جای زرده در دوران بارداری استفاده کنند.
  • تخم مرغ حاوی چهار ویتامین محلول در چربی، به ویژه ویتامین A است که به رشد و نمو در دوران بارداری از جمله ریه‌ها، کلیه‌ها، قلب، چشم‌ها و سایر اندام‌های جنین کمک می‌کند.
  • بخاطر داشته باشید که مقدار ویتامین D تخم مرغ در زرده متمرکز شده است، بنابراین خوردن تخم مرغ کامل برای رشد جنین مهم است.
  • تخم مرغ همچنین منبع خوبی از آهن است و برای حفظ سطح انرژی زنان باردار مفید است.
  • تخم مرغ همچنین منبع عالی پروتئین است و برای پوست، مو، عضلات، استخوان و عملکرد صحیح و رشد و نمو کودک ضروری است.
اقدامات قبل از بارداری

طریقه آب پز کردن صحیح تخم مرغ

یکی از علامت‌های تخم مرغ کاملاً پخته شده زرده و سفیده سفت است. برای آب پز کردن تخم مرغ آن را 10 تا 12 دقیقه بجوشانید. علاوه بر این قبل از خوردن تخم مرغ، آن را از وسط دو نیم کرده و پخته بودن آن را کاملاً بررسی کنید.

همچنین اگر تخم مرغ را نیمرو می‌کنید، قبل از خوردن، آن‌ را حدود 2 تا 3 دقیقه از دو طرف بپزید. هنگام خرید تخم مرغ از سوپرمارکت، فقط تخم‌هایی را خریداری کنید که برچسب “پاستوریزه” دارند.

اقدامات احتیاطی برای زنان باردار

توصیه می‌شود در دوران بارداری تخم مرغ آب پز بخورید، زیرا باکتری‌های مضر موجود در تخم مرغ را از بین می‌برد. اقدامات احتیاطی قبل از خرید از قبیل بررسی تاریخ بسته بندی و سالم بودن آن را بررسی کنید.

2.6/5 - (5 امتیاز)
کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

میخواهم بیشتر بدانم
منبع
recipeshealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا