سلامت روان

چه بخوریم تا اعصاب آرامی داشته باشیم

درد بسیاری از جوامع پیشرفته و مدرن امروزی تحمل بیش از حد معمول استرس و عدم تعادل اعصاب است که بیشتر ما آن را تجربه کرده‌ایم و یکی از شایع‌ترین شرایط سلامت روان است که تقریباً 7.6 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

برای خنثی کردن اثر گذاری این نوع استرس‌ها بر اعصاب و روانمان تعذیه و اینکه چه بخوریم تا اعصاب آرامی داشته باشیم کمک بسیاری می‌کند. از آنجایی که سیستم عصبی بیشتر انرژی خود را صرف دفاع از بدن در برابر حملات اضطراب، وحشت یا استرس می‌کند. اگر خوب تغذیه نکنیم اعصاب نمی‌تواند انرژی لازم برای مدیریت و بهبود خود داشته باشد. از طرفی، نداشتن اعصاب آرام، میل به خوردن غذاهای چاق کننده مانند بستنی و شیرینی جات را افزایش و در نتیجه باعث افزایش وزن می‌شود.

خوشبختانه، مواد غذایی وجود دارند که احساس بهتر، شادی و استرس کمتری در فرد ایجاد می‌کند. برای کشف بهترین غذاهای ضد استرس و اینکه چه بخوریم تا اعصاب آرامی داشته باشیم به خواندن این مطلب ادامه دهید.

چه بخوریم تا اعصاب ارامی داشته باشیم؟

1. ماهی

ماهی حاوی ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید 2 (DHA) است که با تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین باعث آرامش اعصاب می‌شود.

اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 در ماهی سد محافظی برای اعصاب و روان می‌باشد. کمبود این اسیدهای چرب، باعث استرس و بی اعصابی می‌شود و از افزایش هورمون‌های استرس به نام آدرنالین و کورتیزول جلوگیری می‌کند.

2. گردو، آجیل و دانه‌ها

گردو حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. این ویتامین آنتی اکسیدان حیاتی است که به محافظت از مغز کمک می کند. آجیل و دانه‌ها با مقدار زیاد منیزیم پیش‌ساز سروتونین هستند تا با اضطراب، افسردگی، حملات پانیک، سندرم پای بیقرار، تحریک پذیری و سایر مشکلات عصبی مبارزه کنند. جالب است بدانید، خوردن 3 مغز در روز به طور قابل توجهی سیستم عصبی را آرام و خلق و خوی را تقویت می‌کند.

3. بابونه

بابونه یکی از بهترین گیاهان برای کاهش استرس و اضطراب است. بابونه به تنظیم انتقال دهنده‌های عصبی مرتبط با خلق و خو مانند سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) و هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنوکورتیکال (HPA که همگی سبب آرامش اعصاب می‌شود، کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید علائم افسردگی و اضطراب کمتری داشته باشید، مصرف عصاره بابونه به مدت 8 هفته لازم است.

4. تخم مرغ

تخم مرغ حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز از جمله ویتامین‌های B و مواد معدنی است که به بازسازی و ترمیم نورون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی کمک کرده و خلق و خو را تنظیم می‌کند. همچنین حاوی تریپتوفان اس. تریپتوفان اسید آمینه‌ای است که نقش مهمی در افزایش سروتونین و آرام کردن اعصاب دارد.

5. ماست

پروبیوتیک یا باکتری‌های سالم موجود در ماست سلامت روان و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. مصرف دو بار در روز به مدت 4 هفته تنش‌های مغزی را کاهش می‌دهد.

6. غذاهای تخمیر شده

روده سالم به معنای مغز سالم و آرام تر است. زیرا همانطور که می دانید، رابطه مستقیمی بین این دو ناحیه از بدن وجود دارد. بنابراین غذاهای تخمیر شده حاوی مقادیر زیادی باکتری‌های مفید (پروبیوتیک ها) هستند که از طریق عصب تأثیر مستقیمی بر مغز می‌گذارند. بنابراین غذاهایی با منابع پروبیوتیک و تخمیری بهترین گزینه است.

7. زردچوبه

قرن‌هاست است که این ادویه در آشپزی استفاده می‌شود و به دلیل وجود ماده‌ای به نام کورکومین استرس را کاهش و از آسیب به سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند. برای افزایش جذب کورکومین در زردچوبه، آن را با فلفل سیاه ترکیب کنید.

8. شکلات تلخ

گنجاندن مقداری شکلات تلخ در رژیم غذایی اعصاب را آرام می‌کند. راز سلامتی شکلات تلخ فلاونول است که بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و با افزایش جریان خون به مغز اثرات استرس زا و سایر اختلالات خلقی مرتبط با اعصاب را از بین می‌برد و سبب آرامش مغز می‌شود.

سایر غذاهایی که به آرامش اعصاب کمک می‌کنند

  • بوقلمون
  • موز
  • گوشت و لبنیات
  • دانه‌های چیا
  • مرکبات و فلفل دلمه‌ای
  • بلوبری
  • سبزیجات سبز و برگ دار
  • اسفناج
  • آووکادوها
  • کدو سبز
  • بلغور جو دوسر
  • سیب زمینی شیرین

غذاهایی که باید اجتناب کرد

  • کربوهیدرات‌ها و نشاسته‌های تصفیه شده
  • نوشیدنی‌های شیرین و آب نبات
  • کافئین
  • سیب زمینی سرخ کرده
  • روغن‌های گیاهی

نتیجه

تا اینجای این مقاله امیدواریم توانسته باشیم این موضوع که چه بخوریم تا اعصاب آرامی داشته باشیم را برای شما روشن کنیم. با این حال، آرام کردن اعصاب به مدیریت صحیح استرس از طریق ورزش، یوگا و مدیتیشن بستگی دارد. اما مهم‌ترین و نادیده گرفته‌شده‌ترین روش‌ها برای کاهش استرس، رژیم غذایی مناسب است که با خوردن غذاهای نام برده می‌توانید اعصاب و ذهنتان را آرام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
naturalnewslluhcatesnutritionnaturallysavvyavogelhealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا