دهان و دندان

چه بخوریم تا دندان های سالمی داشته باشیم

دندان‌ها جزئی از بدن است که سلامت آنها به منزله سلامت کل بدن است. برخی افراد فکر می‌کنند تنها با رعایت بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز) می‌توانند دندانهای سالمی داشته باشند، اما باید گفت، رژیم غذایی عامل شماره یک سلامت دندان و لثه می‌باشد.

اینکه چه بخوریم تا دندان‌های سالمی داشته باشیم برمی گردد به مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی، کلسیم و غلات کامل که منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه نمی‌شود.

برای دندان‌های سالم، باید غذا و نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که منجر به پوسیدگی، فرسایش اسیدی و شکستگی دندان‌ها نشود. بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم مانند قهوه، مرکبات و نان‌های نشاسته‌ای بسیار اسیدی هستند و پوسیدگی دندان‌ها را دوبرابر می‌کنند.

اگر سلامت دندانهایتان بسیار مهم است در این مطلب، مواد غذایی متنوع از هر پنج گروه اصلی غذایی که دندان‌های سالمی برایتان به ارمغان می آورد را معرفی کرده ایم.

چه بخوریم تا دندان‌های سالمی داشته باشیم؟

1. پنیر، شیر و ماست

همه ما تا به امروز می دانیم که لبنیات با وجود سرشار بودن از کلسیم و پروتئین بهترین مواد غذایی برای سلامت دندان‌ها هستند. حتی در پنیری که صبحانه می‌خوریم ماده‌ای به نام کازئین وجود دارد که برای تقویت مینای دندان مفید است و با تولید بزاق باکتری‌های دهان را می‌شوید.

2. آب

وقتی صحبت از سلامت دندان‌ها می‌آید، نباید از نوشیدن آب غافل شد. آب، سالم‌ترین نوشیدنی جهان است که به شستن ذرات غذا و افزایش سطح بزاق دهان کمک می‌کند.

3. کرفس، هویج و سایر سبزیجات

سبزیجاتی مانند کرفس، هویج و سایر سبزیجات که طولانی جویده می‌شوند و حاوی مقدار زیادی آب هستند، به عنوان پاک‌کننده‌های طبیعی دندان‌ها محسوب می‌شوند. هویج مانند مسواک به تمیز کردن دندان‌ها از باکتری‌های مولد و ذرات غذا کمک می‌کند.

4. سیب و گلابی

جویدن میوه‌های سرشار از فیبر نظیر سیب و گلابی باعث کاهش باکتری‌های دهان و افزایش جریان بزاق می‌شود. خوردن سیب مانند مسواک زدن عمل می‌کند و گلابی نیز در خنثی کردن اسیدهای موجود در دهان که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، مؤثر است.

5. آجیل

آجیل به خصوص خانواده بادام‌ها، منبع عالی کلسیم و ویتامین D است که برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است.

6. گوشت و ماهی چرب

جویدن گوشت باعث تولید بزاق می‌شود و بزاق بیشتر اسیدیته دهان را کاهش و ذرات غذا را که منجر به پوسیدگی می‌شوند ازبین می‌برد. ماهی‌های چرب مانند ساردین، ماهی تن و سالمون سرشار از فسفر هستند که از مینای دندان محافظت می‌کنند.

7. زغال اخته و کشمش (تازه یا بدون شکر)

اگر عاشق زغال اخته هستید، بهتر است این را بدانید که این میوه از تشکیل پلاک دندان جلوگیری می‌کند. کشمش با دارا بودن اسید اولئانولیک از تشکیل باکتری‌هایی که باعث حفره دندانی و بیماری‌های لثه می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

8. قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه با دارا بودن خواص ضد میکروبی از رشد باکتری‌ها در دهان و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

9. آدامس و آب نبات بدون قند

آدامس یا آب نبات بدون قند به دلیل اینکه بزاق دهان تولید می‌کنند، اسید موجود در دهان را خنثی و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند زیرا دهان خشک بیشتر مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان است.

10. سیر و پیاز

بیماری پریودنتال که یکی از عارضه‌های مشهور دندان می‌باشد با وجود ماده آلیسین موجود در سیر خنثی می‌شود. همچنین، پیاز با خواص ضد باکتریایی قوی خود مانند مسواک زدن از حفره دندانی و بیماری لثه و از بین بردن پلاک دندان کمک می‌کند.

11. گریپ فروت و پرتقال

گریپ فروت، پرتقال و سایر مرکبات از بیماری‌های لثه و خونریزی آن جلوگیری می‌کنند.

چه مواد غذایی آسیب زیادی به سلامت دندان‌ها می زنند؟

  • کراکر
  • میوه خشک
  • سودا (حتی نوشابه رژیمی)
  • کامبوجا
  • لوبیا و عدس
  • آب نبات و شیرینی چسبناک
  • غذاهای نشاسته‌ای
  • نوشابه‌های گازدار
  • مواد غذایی که دهان را خشک می‌کند.
5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
dentistrycolgatehealthlineeatthis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا