سلامت جنسی

برای افزایش اسپرم چه غذاهایی بخوریم؟

تولید اسپرم فرآیند پیچیده ای است و رژیم غذایی و تغذیه تنها عواملی نیستند که بر تعداد و کیفیت اسپرم تاثیر می گذارند. با این حال، درست مانند هر اندام دیگر انسان، سیستم تناسلی یک مرد برای عملکرد صحیح به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارد و می تواند از یک رژیم غذایی سالم بهره مند شود.

مواد غذایی تقویت و افزایش اسپرم

غذاهایی که می توانند تأثیر مثبتی بر تعداد و کیفیت اسپرم داشته باشند عبارتند از:

  • میوه های سرشار از ویتامین C (پرتقال، کیوی، لیمو، گریپ‌ فروت، انبه، طالبی و توت فرنگی)
  • سبزیجات سبز تیره و برگ دار (اسفناج، کلم کِیل)
  • ماهی های چرب
  • گردو
  • شنبلیله
  • مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند قارچ و تخم مرغ

علاوه بر مصرف مواد غذایی سالم، باید از قرار دادن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی خود نیز اجتناب کنید:

  • از مصرف مواد غذایی بسته بندی شده و حاوی بیسفنول آ (یک ماده شیمیایی صنعتی است که ممکن است در مواد غذایی و یا نوشیدنی یافت شود) خودداری کنید.
  • از مصرف چربی های ترانس اجتناب کنید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید.

برای افزایش تعداد اسپرم به چه مواد مغذی نیاز دارم؟

خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مواد معدنی ممکن است به افزایش تعداد اسپرم کمک کند.

  • ویتامین های ب کمپلکس: ویتامین های ب کمپلکس گروهی از 8 ریز مغذی هستند که نقش مهمی در بدن دارند. فولات (B9) و B12 تأثیر قابل توجهی بر باروری مردان دارند.
  • فولات: کاهش تراکم و تعداد اسپرم با سطوح پایین فولات مرتبط است. بنابراین، افزایش مصرف فولات می تواند به بهبود سلامت اسپرم کمک کند.
  • ویتامین B12: چندین مطالعه نشان داده‌اند که B12 می‌تواند به بهبود تعداد و تحرک اسپرم و همچنین کاهش آسیب DNA اسپرم کمک کند.
  • کوآنزیم Q10 و ویتامین های C و E: اینها آنتی اکسیدان هایی هستند که با اثرات منفی موادی به نام گونه های فعال اکسیژن (ROS) مقابله می کنند. ROS می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود که می تواند به سلول ها از جمله سلول های اسپرم آسیب برساند. تصور می شود که قرار گرفتن سلول های اسپرم در معرض استرس اکسیداتیو به ناباروری مردان کمک می کند.
  • روی (زینک): روی برای تنظیم تولید تستوسترون ضروری است.
  • اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی غیراشباع چندگانه هستند که نقش مهمی در غشای سلولی در سراسر بدن دارند. برخی تحقیقات در مورد باروری مردان نشان می دهد که مکمل های امگا 3 می توانند تعداد، تحرک و مورفولوژی (شکل) اسپرم را بهبود بخشند.
  • دی اسپارتیک اسید (D-aspartic acid): این اسید آمینه به تنظیم تستوسترون کمک می کند.

سایر مواد مغذی ضروری که می توانند به تقویت اسپرم کمک کنند عبارتند از:

  • کارنیتین
  • آرژنین
  • سلنیوم
  • گلوتاتیون
  • فولات
  • منیزیم

برخی از مکمل های گیاهی که به افزایش تعداد اسپرم کمک می کنند عبارتند از:

  • شنبلیله
  • خارخاسک
  • جنسینگ هندی یا آشواگاندا
  • ریشه ماکا

افزایش اسپرم به طور طبیعی

برای مردانی که با ناباروری یا تعداد کم اسپرم دست و پنجه نرم می کنند، ایجاد تغییرات قابل توجه در شیوه زندگی موثرترین راه برای افزایش طبیعی تعداد اسپرم است. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی و پرهیز از مواد غذایی مضر، موارد زیر نیز حائز اهمیت است:

  • خواب با کیفیت
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن مناسب
  • مدیریت استرس
  • کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، سموم، آفت کش ها، آلاینده ها و بیسفنول آ
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض حرارت بیش از حد (سونا و جکوزی)
  • کاهش دفعات رابطه جنسی
  • حمام کردن در آب سرد یا ولرم
  • اجتناب از پوشیدن لباس زیر تنگ

راه حل ها برای باروری مردان یکسان نیست، زیرا هیچ دو مردی شبیه به هم نیستند. اگرچه موارد بالا می تواند کمک کننده باشد، اما گاهی اوقات درمان های بالینی و مکمل ها ضروری هستند. مهم است که از گزینه های مختلف موجود و همچنین عوارض جانبی احتمالی آنها آگاه باشید.

چه چیزی باعث کاهش تعداد اسپرم می شود؟

به طور کلی، شایع ترین علل کاهش تعداد اسپرم، سلامت عمومی و عوامل سبک زندگی مانند استرس است. سابقه عدم تعادل هورمونی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، تومورها یا عفونت های مقاربتی نیز ممکن است بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارد.

تعداد اسپرم ممکن است تحت تأثیر عوامل زیادی قرار گیرد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شرایط پزشکی:
    • عفونت ها و التهاب هایی مانند سوزاک، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV – ایدز)، اورکیت و اپیدیدیمیت
    • واریکوسل (بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه)
    • انزال معکوس یا رتروگراد (شرایطی که در آن مایع منی در حین ارگاسم به جای خارج شدن از نوک آلت تناسلی وارد مثانه می شود)
    • بیماری های عصبی ناشی از دیابت یا آسیب های ستون فقرات
    • آسیب یا جراحی در ناحیه لگن
    • برخی بیماری های خود ایمنی
    • تومورها
    • پرتو درمانی و شیمی درمانی
    • عدم تعادل هورمونی، از جمله هیپوگنادیسم
    • بیماری سلیاک
  • داروها:
    • آلفا بلوکرها
    • استروئیدهای آنابولیک
    • آنتی بیوتیک های خاص
    • داروهای ضد زخم
  • اختلالات رشدی:
    • بیضه نزول نکرده یا کریپتورکیدیسم
    • لوله های غیر طبیعی که اسپرم را حمل می کنند
  • شرایط ژنتیکی:
    • سندرم کلاین فلتر
    • سندرم کارتاژنر
  • علل محیطی:
    • فلزات سنگین
    • حلال های صنعتی و سایر مواد شیمیایی
    • قرارگیری در معرض تشعشع
    • درجه حرارت بالا
  • سبک زندگی:
    • سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
    • سیگار کشیدن
    • فشار (استرس)
    • اضافه وزن

چه عواملی سلامت اسپرم را تعیین می کند؟

تعداد طبیعی اسپرم حدود 20 تا 150 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر از نمونه مایع منی است، اگرچه ممکن است تغییراتی جزئی از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر وجود داشته باشد.

برخی از مردان ممکن است هیچ اسپرمی در نمونه منی خود نداشته باشند (وضعیتی به نام آزواسپرمی). با این حال، در حالی که تعداد کم اسپرم ممکن است باروری را کاهش دهد، بسیاری از مردان هنوز هم می توانند همسر خود را باردار کنند، زیرا باروری معمولاً به کیفیت سلول های اسپرم بستگی دارد.

علاوه بر تعداد اسپرم، عوامل دیگری که سلامت اسپرم را تعیین می کنند عبارتند از:

  • تحرک یا حرکت: سلول های اسپرم برای شنا کردن در دستگاه تناسلی زن، رسیدن به تخمدان (تخمک) و بارور کردن آن باید متحرک باشند.
  • مورفولوژی یا ساختار: ساختار اسپرم باید طبیعی باشد، به این معنی که باید یک سر بیضی شکل و یک دم بلند داشته باشد تا آن را به حرکت درآورد.

برای اینکه یک نمونه مایع منی در 60 درصد سلول های اسپرم سالم باشد، باید تحرک خوبی با مورفولوژی طبیعی نشان دهد.

5/5 - (5 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
medicinenet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا