روش های رفع خجالت و کمرویی هنگام مکالمه تلفنی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1 به روش های رفع خجالت و کمرویی هنگام مکالمه تلفنی میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.
اضطراب تلفنی یکی از رایجترین ترس ها در بین اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) میباشد. شاید افراد زیادی صحبت کردن تلفنی را دوست نداشته باشند، یا ممکن است که دارای “ترس از تلفن” باشند.
ولی ترس مربوط به صحبت کردن از طریق تلفن، در زمانی میتواند به عنوان یک فوبیای تلفن در نظر گرفته شود که تردید داشتن شما نسبت به تلفن زدن یا تلفن پاسخ دادن، منجر به تجربه شدن علائمی از قبیل اضطراب شدید، تنگی نفس یا ضربان قلب شود.
در این حالت نیاز به تشخیص و درمان فوبیا دارید.
افرادی که دارای اختلال اضطراب اجتماعی نمیباشند، شاید نسبت به استفاده از تلفن ترس داشته باشند؛ شاید آنها در تعاملات اجتماعی مستقیم راحتتر باشند؛ دلیل این موضوع میتواند این واقعیت باشد که جلسات رو در رو به آنها اجازه میدهد تا بتوانند نشانههای غیر زبانی، همانند اظهارات صورتی را درک کنند. با این وجود، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی دارای یک نوع ترس معکوس مشخصی میباشند. در صورتی که شما دچار این شرایط شده باشید، یک ترس از تلفن میتواند مشکلاتی را منعکس کند که در تمامی تعاملات خودتان با سایر افراد، با آنها سر و کار خواهید داشت.
علائم خجالت و کمرویی هنگام مکالمه تلفنی
در صورتی که پاسخ شما نسبت به این سؤالات “بله” باشد، ترس از تلفن موجود در شما میتواند نشان دهنده یک فوبیا باشد.
آیا شما قبل و بعد از تماس تلفنی موارد زیر را تجربه میکنید:
- داشتن اضطراب بیش از حد؟
- تأخیر در مکالمات تلفنی به دلیل اضطراب؟
- نگرانی در مورد اذیت کردن یک فرد دیگر؟
- نگرانی در مورد فردی که وی را خواهید دید؟
- نگرانی در مورد حرفی که بیان خواهید کرد؟
- نگرانی در مورد خجالت زده شدن خودتان؟
- اجتناب از صحبت کردن تلفنی یا درخواست از سایر افراد برای صحبت کردن به جای شما؟
- نگرانی در رابطه با مواردی که بعد از تماسهای تلفنی بیان خواهند شد؟
- آیا شما در زمانی که تلفن را برداشتهاید، موارد زیر را دارید:
- لرزش؟
- مشکل داشتن در تمرکز؟
- احساس تهوع؟
- احساس کردن ضربان قلب خودتان؟
ترس مربوط به تلفن کردن یا دریافت تماس تلفنی، میتواند زندگی شخصی و حرفهای شما را دچار اختلال کند. باید مسئله اضطراب تلفنی به عنوان یک مورد مهم در نظر گرفته شود. هر چند که پاسخ دادن به تماس تلفنی یا جواب دادن به یک تماس تلفنی میتواند همانند یک وظیفه ساده به نظر برسد که هر فردی باید قادر به انجام دادن آن باشد، ولی در صورتی که شما دارای یک فوبیای تلفنی باشید، اضطراب موجود میتواند ترسناک و واقعی باشد.
گزینههای درمانی خجالت و کمرویی هنگام مکالمه تلفنی
درمان اضطراب تلفنی میتواند شامل تکنیکهای درمان شناختی رفتاری (CBT)، همانند ساختار بندی مجدد شناختی یا آموزش در معرض قرار گیری باشد. علاوه بر این، یک سری استراتژیهای خودکمکی هم وجود دارند که میتوانند برای مقابله با استرس استفاده از تلفن مورد استفاده قرار بگیرند.
ساختاربندی مجدد شناختی شامل به چالش کشیدن عقاید خودتان و جایگذاری موارد ساختار یافته تر به جای تفکرات منفی میباشد. برای مثال، در صورتی که شما همواره این نگرانی را داشته باشید که در حین صحبت تلفنی به طرف مقابلتان آسیب خواهید زد، ساختار بندی مجدد ذهنی میتواند به شما کمک کند شواهدی را در نظر بگیرید که این مورد واقعاً درست میباشد.
در صورتی که فرد سرش شلوغ باشد، چرا باید به تلفن جواب بدهد؟ در صورتی که وی نخواهد با شما صحبت کند، چرا از شما خواسته است که با وی تماس بگیرید؟ در نهایت، شما به این نتیجه گیری دست خواهید یافت که امکان ندارد شما یک فرد دیگری را اذیت کنید یا اینکه وی نمیخواهد با شما صحبت کند.
روش درمان در معرض قرار گیری شامل اجرای تدریجی رفتارهایی میباشد که مشکلتر هستند. در رابطه با اضطراب تلفنی، یک سلسله مراتبی از ترس ها میتوانند همانند یکی از حالتهای بیان شده در زیر به نظر برسند (که از آسانترین موارد تا سختترین موارد مرتب شدهاند). هر رفتاری تا زمانی تمرین میشود که فرد به راحتی بتواند آن را اجرا کند و بعد از آن میتواند مورد سختتر را اجرا کند.
سلسه مراتب رفع خجالت و کمرویی هنگام مکالمه
- تماس گرفتن با یک شمارهای که شما می دانید فقط دارای پیامهای ضبط شدهای میباشد، همانند خط سرویس مصرف کننده.
- تماس گرفتن با یکی از اعضای خانواده یا دوستی که شناخت مناسبی از وی دارید.
- تماس گرفتن با یک موسسه تجاری و پرسیدن سؤالات مستقیم، برای مثال آنها چه زمانی با مشکل مواجه میشوند.
- تماس گرفتن با یک فردی که شناخت مناسبی از وی ندارید و پرسیدن یک سؤال ساده.
- تماس گرفتن با یک فردی که شما شناخت مناسبی از وی ندارید و پرسیدن یک سؤال پیچیده.
- داشتن هر یک نوع از تماسهای قبلی در مقابل یک فرد.
- داشتن هر نوع از تماسهای قبلی در مقابل گروهی از افراد.
بر مبنای سخت بودن صحبت کردن با دوستان یا افراد غریبه و همچنین سختتر بودن مکالمه تلفنی در برابر یک فردی، رتبه بندی شما میتواند با مورد بیان شده در بالا تفاوت داشته باشد.
ایجاد یک رتبه بندی برای مقابله با ترس از پاسخ دادن به تماس تلفنی میتواند سخت باشد. در صورتی که شما معمولاً از پاسخ دادن به تلفن اجتناب میکنید، یکی از استراتژیهای مفید، مورد استفاده قرار دادن یک واحد ID فرد تماس گیرنده به منظور شناسایی وی میباشد. بعد از این کار، شما باید شروع به پاسخ دادن به تماسهای افرادی بکنید که با آنها راحتتر میباشید و اجازه بدهید که سایر تماسها به ایمیل صوتی منتقل شوند. در نهایت شما پیشرفت خواهید کرد و به تماسهای سختتر جواب خواهید داد.
استراتژیهای مقابلهای
شما در حالت ایده آل باید تکنیکهای شناختی – رفتاری را تحت نظارت یک درمانگر آموزش دیده پشت سر بگذرانید. در صورتی که امکان ملاقات با یک مشاور CBT وجود نداشته باشد، یا اینکه قبلاً در CBT شرکت کرده باشید و به دنبال پیدا کردن روشهای مقابله جدیدی هستید، استراتژیهای بیان شده در زیر میتوانند برای شما مفید باشند.
1. خندیدن قبل از تماس گرفتن یا پاسخ دادن به تماسها.
این کار ممکن است احمقانه به نظر برسد، ولی به شما کمک میکند ریلکس شوید و یک نوع احساس خوشایندی را به فردی منتقل کنید که با وی صحبت میکنید.
2. قدردانی کردن از خودتان بعد از داشتن یک مکالمه تلفنی سخت از طریق صرف کردن زمان خودتان در کاری که از آن لذت میبرید.
3. تصور کردن این مورد که شما با موفقیت به تماسهای دریافتی جواب میدهید یا تماس موفقی میگیرید. یک مکالمه مثبتی را تصور کنید و بعد از آن به یک احساس مناسبی دست پیدا کنید.
4. در صورتی که شما نگران هستید یک فردی در حین تماس تلفنی شما اختلال ایجاد کند، از وی بپرسید که آیا شما در یک زمان درست با وی تماس گرفتهاید.
در صورتی که فرد مقابل در حین انجام دادن یک کاری باشد، این سؤال میتواند یک شانسی را برای ارائه این پیشنهاد به وی بدهد که در یک فرصت مناسب خودش تماس بگیرد.
در صورتی که جواب فرد مقابله به این سؤال “نه” باشد یا اینکه یک درخواستی را رد کند، به دلایل مختلفی به این معنی خواهد بود که هیچ کاری با شما ندارد. سعی کنید که بیش از حد به واکنشهای یک فرد دیگر توجه نکنید.
5. قبل از تماس گرفتن، یک مقدار خودتان را آماده کنید، ولی در این کار زیاده روی نکنید.
در حالت کلی بدانید که چه چیزی میخواهید بگویید، ولی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که احتمالاً این مکالمه مطابق انتظار شما پیش نخواهد رفت. در صورتی که مواردی وجود داشته باشند که شما باید آنها را حتماً بیان کنید، حتماً این موارد را بنویسید و در دست خودتان داشته باشید.
این نکته را در نظر داشته باشید که شما همواره مجبور به جواب دادن نیستید. در صورتی که یک فردی در زمان خواب با شما تماس بگیرد، یا اینکه شما در مورد آن تماس اضطراب زیادی داشته باشید، انتقال یافتن تماسها به ایمیل صوتی در برخی مواقع توجیه پذیر خواهد بود.
به این شناخت دست پیدا کنید که همواره تماس تلفنی بهترین روش برای ایجاد ارتباط نمیباشد. در صورتی که شما نیاز به ضبط مکالمات خودتان داشته باشید یا اینکه بخواهید به طرف مقابل فرصت بدهید تا قبل از جواب دادن یک مقداری فکر کند، ایمیل صوتی گزینه بهتری خواهد بود. با این وجود، در صورتی که مشکل شما یک مورد پیچیده، عاطفی یا یک مشکلی باشد که باعث شود به کمک زیادی نیاز پیدا کنید، تماس گرفتن یا مکالمه رو در رو بهترین گزینه ممکن خواهد بود.
یک توصیهای برای داشتن یک زندگی بهتر
اضطراب تلفنی یک مورد سخت میباشد، ولی قابل درمان است. با این وجود، در صورتی که به این نتیجه برسید که ترس شما در مورد تماس گرفتن یا پاسخ دادن به آن، به سایر حوزههای زندگی شما هم گسترش مییابد و شما در کل یک سری ترس های مربوط به تعامل اجتماعی دارید، در این صورت مشاوره گرفتن از یک متخصص سلامت روان مفید خواهد بود. در صورتی که اختلال اضطراب اجتماعی در شما وجود داشته باشد، روشهای درمانی از قبیل تجویز دارویی یا معالجه میتوانند برای شما مفید باشند.