بهداشت و سلامت

چگونه با خستگی و خواب آلودگی در بهار کنار بیاییم؟

برای همه ما اتفاق افتاده که در بهار احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشیم، اگرچه این احساس بیماری نیست اما پزشکان معتقدند ارگانیسم بدن با تغییرات آب و هوا و ساعات طولانی کار روز تغییر می‌کند. به طور کلی افزایش میزان نور خورشید در بهار باعث تغییرات هورمونی بدن می‌شود، اما خبر خوب این که احساس خواب آلودگی در بهار حداکثر فقط دو هفته طول خواهد کشید و بعد از این مدت از بین می‌رود.

در بهار افزایش طول روز و مدت زمان نور خورشید بیشتر به معنای افزایش دما و رطوبت و زمان بیشتر برای فعالیت و مصرف انرژی بدن است از طرفی در طول زمستان، بدن ما به دلیل ساعات کاری کمتر در روز و کاهش فعالیت بدنی هورمون‌هایی مانند سروتونین (فشار شکننده و تقویت کننده شادی) در بدن به مقدار کم تولید شده‌اند به همین دلیل عادت بدن به این شرایط سخت است و منجر به احساس بی حالی، انگیزه کمتر، نشاط کم و خستگی در اواخر فصل زمستان و بهار می‌شود.

علائم خستگی و خواب آلودگی در بهار

علائم خستگی بهاری شامل از دست دادن اشتها، خستگی مداوم، دشواری در توجه و تمرکز، خواب آلودی، سردرد، اختلال در بدن، تغییر درک حسی، رفلکس معده، عدم انگیزه، عملکرد ایمنی ضعیف و اثرات منفی بر حافظه، خلق و خو، اضطراب، سطح انرژی، هضم غذا و فشار خون می‌باشد.

روش‌های کنترل خستگی و خواب آلودگی در بهار

سندرم خستگی بهاری در بین مردم بسیار شناخته شده است. معمولاً تغییرات ناگهانی در ماه اول بهار، بدن را در معرض خطر ابتلا به خستگی قرار می‌دهد. راه‌های زیر تا حدودی این مشکل را رفع می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  کف پای صاف چیست و به چه علت ایجاد می شود؟

1. دوش گرفتن

دوش آب گرم

دوش های گرم و سرد صبحگاهی گردش خون را تحریک کرده و باعث نشاط در طول روز می‌شود.

2. خوردن غذاهای تازه و سالم

بدن برای بسیاری از فرآیندهای متابولیکی خود که در فصل بهار فعال می‌شوند، به مواد مغذی نیاز دارد. رژیم غذایی همراه با سالاد، میوه و سبزیجات از قبیل زنجبیل و نعناع، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم ضروری است.

3. پیاده روی صبحگاهی

پیاده روری صبجگاهی زیر نور آفتاب هورمون سروتونین که به هورمون شادی نیز معروف است و باعث بهبود روحیه می‌شود را فعال می‌کند.

4. حفظ تعادل بدن

استراتژی اصلی برای مقابله با خستگی بهار، به حداقل رساندن استرس و افزایش سطح انرژی داخلی بدن است. به این ترتیب تعادل انرژی، ثبات عاطفی و الگوی خواب بدن حفظ می‌شود.

5. نوشیدن آب

فواید نوشیدن آب نمک

نوشیدن مقدار زیادی آب سموم بدن را دفع کرده و متابولیسم آن را تقویت می‌کند. کمبود آب بدن باعث سردرد و خستگی می‌شود، بنابراین نوشیدن آن ساده‌ترین و موثرترین راه حل برای خستگی بهاری است.

6. ورزش

چند بار در هفته ورزش برای بدن معجزه می‌کند. به عنوان نمونه 30 دقیقه دویدن، بازی تنیس، اسکواش و والیبال یا هر ورزش دیگری متابولیسم بدن و گردش خون را افزایش می‌دهد. در نتیجه فرد انرژی و انگیزه بیشتری در طول روز خواهد داشت.

7. چرت زدن

در مورد چرت زدن باید دو نکته را بخاطر بسپارید اول اینکه تنها بین پنج تا 25 دقیقه چرت بزنید و دوم بهتر است حدود شش یا هفت ساعت قبل از خواب شبانه چرت بزنید.

مقاله پیشنهادی:  برای رفع تشنگی در ماه رمضان چه بخوریم؟

8. نفس‌های عمیق

تنفس عمیق باعث افزایش سطح اکسیژن خون در بدن می‌شود و با کند کردن ضربان قلب، کاهش فشار خون و گردش خون بهتر به عملکرد ذهنی و انرژی کمک می‌کند.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
webmdbidroommedionemindonebreath

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا