زندگی روزمره

روش های جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان “روش های جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار” میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

این را تصور کنید: شما به تازگی ناهار خورده اید و باید گزارش مهمی به رئیس خود بدهید، اما سطح بهره وری شما به طور قابل توجهی کاهش یافته و احساس خواب آلودگی شدید می کنید. آیا همه ما از آن متنفر نیستیم؟ خب، این همان کاری است که یک ناهار سنگین با شما می کند. شما را خواب آلود و البته کندتر می کند. دلیل این بی حالی بعد از ناهار چیست؟ خب، به این دلیل است که پانکراس ما انسولین تولید می کند تا سطح قند خون را تنظیم کند. بنابراین هر چه وعده غذایی سنگین تر باشد، تولید انسولین بیشتر می شود و در نهایت سطح قند خون شما افزایش می یابد. با این افزایش انسولین، بدن ما هورمون خواب تولید می کند که در مغز ما به سروتونین و ملاتونین تبدیل می شود و باعث خواب آلودگی می شود. این اتفاق منجر به کند شدن ما شده و در نهایت برنامه روزانه ما را خراب می کند. این مسئله روشن است که شما نمی توانید ناهار را نخورید، اما قطعاً می توانید سستی و کسلی که به کار شما آسیب می زند را کنترل کنید. در ادامه نکاتی در مورد رعایت رژیم غذایی وجود دارد که به شما اجازه میدهد بعد از صرف ناهار انرژی خود را حفظ کنید.

جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار

1. پشت میز خود ننشینید، کمی پیاده روی کنید.

بلافاصله پس از صرف غذا به پشت میز خود برنگردید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در محل کار خود کمی قدم بزنید یا از پله ها بالا بروید. این تمرین کوتاه به افزایش سطح اکسیژن در خون و افزایش سطح انرژی شما کمک می کند.

همچنین بخوانید:  دلیل کابوس های شبانه در بزرگسالان چیست؟

2. جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار با جویدن آدامس

بر اساس مطالعه ای که در مجله Physiology and Behaviour منتشر شده است، جویدن آدامس میتواند خستگی را کاهش دهد و موجب افزایش هوشیاری شود. البته زیاده روی در آن ممکن است اثرات معکوسی داشته باشد. جویدن آدامس ممکن است کمک کننده باشد زیرا شما را به عملی وا میدارد و خلق و خوی شما را تقویت می کند. آدامس نعناعی را حداقل به مدت پنج دقیقه بجوید تا انرژی شما برگردد.

3. آب بنوشید

کم آبی بدن می تواند باعث خستگی، ضعف خلق و خوی و مشکل در تمرکز شود. مطمئن شوید که در طول روز به اندازه کافی آب می نوشید. بدن خود را هیتراته نگه دارید تا بعد از نهار دچار کسلی و خواب آلودگی نشوید.

4. سالم بخورید

غلات تصفیه شده موجود در غذاهای فرآوری شده به سرعت هضم می شوند که منجر به افزایش قند خون و کاهش سطح انرژی می شود. وعده های غذایی انرژی زا را انتخاب کنید که شامل آهن بیشتر (سبزیجات سبز برگ)، پروتئین های بدون چربی (گوشت بدون چربی، ماهی و تخم مرغ) و کربوهیدرات های پیچیده (غلات کامل و حبوبات) باشد.

5. جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار با کنترل وعده غذایی

پرخوری با کند کردن هضم، به سستی و کسلی منجر می شود و احساس ناراحتی و نفخ را در شما بوجود می آورد. در عوض، برای جلوگیری از خواب‌آلودگی و بی‌حالی و تنظیم بهتر سطح قند خون، وعده‌های غذایی کوچک را در این بین انتخاب کنید.

همچنین بخوانید:  فواید خواب بعد از ظهر + زمان و میزان خواب بعد از ظهر

6. از شکر و چربی اجتناب کنید

سعی کنید قند و چربی موجود در غذاهای فرآوری شده را کمتر مصرف کنید تا از سقوط انرژی جلوگیری کنید. قندها ممکن است باعث ایجاد انرژی اولیه شوند اما به سرعت از بین می روند و شما را به شدت خسته و خسته تر می کنند. بنابراین حتی اگر میل به شیرینی دارید، میتوانید یک یا دو میوه بخورید.

7. شناسایی کنید

مهم است که غذاهایی را که در طول زمان ناهار می خورید، یادداشت کنید. اگر غذای خاصی باعث خواب‌آلودگی و بی‌حالی شما می‌شود، بهتر است فوراً آن را شناسایی و مصرف آن را کاهش دهید و غذاهای دیگری را انتخاب کنید که ممکن است سطح انرژی شما را بالا نگه دارد.

دیگر روش های جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ناهار

  • به یک برنامه منظم پایبند باشید تا به اندازه کافی خواب خوب و با کیفیت داشته باشید.
  • برنامه ریزی کنید و وعده های غذایی و میان وعده های کوچک بخورید.
  • بعد از ناهار برای دریافت هوای تازه و «نور درمانی» به بیرون بروید.
  • 20 تا 30 دقیقه چرت بعد از ناهار، خواب را از سر شما می پراند.
  • به موسیقی شاد گوش دهید.
  • تنفس عمیق را امتحان کنید.
  • از مصرف الکل در وعده های غذایی پرهیز کنید.
  • عادات غذایی خود را تنظیم یا تغییر دهید، مطمئن شوید که از غذاهایی با مقادیر زیاد فیبر استفاده می کنید و مصرف غذاهای غنی از تریپتوفان را کاهش دهید.
4.7/5 - (3 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
food.ndtvjaxsleepcenter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا