روانشناسی

خودکشی در ایران؛ علل و جلوگیری از خودکشی خود یا دیگران

خودکشی در ایران رفتاری است که نتیجه تعدادی عوامل، مشکلات و ناراحتی‌هاست. بسیاری از افراد پس از ماه‌ها استرس و درگیری درنهایت به خودکشی فکر می‌کنند. عوامل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آیا فرد در معرض ابتلا به خودکشی یا اقدام به آن قرار دارد یا خیر.

دلایل خودکشی در ایران

عوامل خودکشی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن افسردگی، بی‌خوابی و اضطراب
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها، کار و اجتماعی شدن
  • احساس ناامیدی یا بی‌اهمیت بودن
  • بخشیدن اموال و مرتب کردن امور
  • صحبت در مورد خودکشی و مرگ
  • تمایل به پایان دادن به زندگی
  • برنامه‌ریزی یا جستجوی راه‌های خودکشی، ازجمله جستجو در اینترنت، تهیه قرص و سلاح گرم یا طناب
  • صحبت از گناه بزرگ یا شرم
  • احساس ضعف داشتن
  • احساس درد غیرقابل‌تحمل فیزیکی یا احساسی
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر
  • دوری از خانواده و دوستان
  • تغییر عادات غذا خوردن و یا خوابیدن
  • نمایش خشم و صحبت کردن در مورد انتقام گرفتن
  • ریسک‌هایی که می‌تواند منجر به مرگ شود، مانند رانندگی بی‌پروا
  • نمایش تغییرات شدید خلق، اعم از خوشحالی ناگهانی
  • خداحافظی از دوستان و خانواده

راهکارهای جلوگیری از خودکشی:

خودکشیچگونه از خودکشی جلوگیری کنیم؟

اگر این نشانه‌ها را در خود دیدید یا متوجه وجود آن در فرد دیگری شدید. غفلت نکنید این فرصتی است که می‌توانید برای نجات جان یک فرد تلاش کنید.

درحالی‌که آسیب به خود ارتباط مستقیمی با خودکشی ندارد، تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به خود آسیب می‌زنند در معرض خطر تلاش یا تکمیل خودکشی قرار دارند.

تلاش برای پیشگیری از خودکشی در جامعه ما ضروری است، در این میان راه‌هایی وجود دارد که حرفه‌ای‌ها می‌توانند به آن کمک کنند. پیشگیری از خودکشی مسئولیت منحصربه‌فرد بخش خاصی از جامعه نیست. مدارس می‌توانند در این زمینه فرهنگ‌هایی را ایجاد کنند که  جوانان برای مشکلات عاطفی خود با دیگران صحبت می‌کنند.

مقاله پیشنهادی:  علت تقلید کردن از دیگران چیست؟

تنها 27 درصد از افرادی که در سال‌های 2005 تا 2015 در اثر خودکشی جان خود را از دست دادند، در سال قبل از مرگشان با خدمات بهداشت روان در تماس بوده‌اند. اگر کمک و حمایت عاطفی مناسب و به‌موقع به افرادی که در معرض ناراحتی عمیق قرار دارند ارائه شود، خطر انتخاب آن‌ها برای پایان دادن به زندگی‌شان کاهش می‌یابد.

افکار یا اقدامات خودکشی نشانه‌ای از افسردگی شدید و هشدار است که کسی به کمک نیاز دارد. هر نشانه هشداردهنده یا علامت خودکشی نباید نادیده گرفته شود. تمام صحبت‌های خودکشی باید جدی گرفته شود و به آن توجه شود. تهدید به خودکشی یک پاسخ عادی به استرس نیست و نباید به‌آسانی از آن رد شد

کارکنان حوادث و اورژانس باید هرکسی را که اقدام به خودکشی کرده است را به متخصص بهداشت روان ارجاع دهد و مطمئن شوند که خدمات روانی دریافت می‌کند.

نحوه برخورد با فردی که خودکشی کرده

اغلب خانواده‌ها و دوستان اولین کسانی هستند که علامت‌های هشداردهنده خودکشی را تشخیص می‌دهند و می‌توانند اولین گام در جهت کمک به فرد باشد. اگر کسی به شما می‌گوید که قصد دارد خود را بکشد، او را تنها نگذارید. هنگامی‌که با خودکشی یکی از نزدیکان روبرو می‌شوید، طبیعی است طیف گسترده‌ای از احساسات را داشته باشید مانند:

  • شوکه شدن: “این اتفاق نیفتاده است”ممکن است احساس بی‌حسی داشته باشید یا بخواهید حقیقت را انکار کنید.
  • خشم“چگونه توانستی این کار را انجام دهی؟” شما ممکن است عصبانی شوید و دادوبیداد کنید.
  • گیجی“چرا این اتفاق افتاد؟” درک اینکه چرا کسی تصمیم می‌گیرد زندگی خود را پایان دهید، ممکن است برایتان سخت باشد، به‌جای اینکه خودتان را مجبور کنید تا پاسخی دریافت کنید، تمرکز و انرژی خود را در پذیرش و مقابله با احساسات خود بگذارید.
  • گناه: “چرا من متوجه چیزی نشدم” سعی کنید به خودتان انتقاد نکنید – تقصیر شما نیست. احساس گناه کاملاً طبیعی است، زیرا ما اغلب خود را هنگامی‌که همه‌چیز اشتباه است، سرزنش می‌کنیم.
  • ناامیدی“من بیش‌ازحد غم‌انگیز هستم و نمی‌توانم کاری انجام دهم” این حس در ابتدا کاملاً طبیعی است اما به یاد داشته باشید نمی‌توانیم از کسی که دوستش داریم بگریزیم.
مقاله پیشنهادی:  افسردگی جنسی؛ علت و درمان افسردگی در روابط زناشویی

خودکشیجلوگیری از خودکشی در نوجوانان

کارهایی که می‌توانید انجام دهید:

  • احساسات خود را بپذیرید: احساسات افراد در این مواقع قابل پیش‌بینی نیست. اما بهتر است خیلی زود احساسات خود را کنترل کنید و به خودتان مسلط شوید.
  • مراقب خود و خانواده‌تان باشید: خوب غذا خوردن، ورزش کردن و خوابیدن به شما کمک خواهد کرد که هر روز بهتر شوید و به جلو حرکت کنید. کارهایی انجام دهید که احساس بهتری به شما می‌دهد.
  • با دیگران صحبت کنید: در مورد احساسات خود با دیگران صحبت کنید. اشتراک‌گذاری افکار با دیگران باعث می‌شود احساس تنهایی نکنید و به شما یادآوری می‌کند افرادی وجود دارند که از شما حمایت می‌کنند.
  • به یاد داشته باشید کسانی هستند که شمارا دوست دارند: رابطه‌تان را با دیگران بهتر کنید. در زندگی شما افرادی هستند اعم از خانواده و یا دوستان که شمارا بسیار دوست دارند و لحظات خوبی را با آن‌ها داشته‌اید. سعی کنید بهترین لحظات را به یاد بیاورید.
  • مراجعه به یک درمانگر یا روانشناس: خوب است بپذیرید که به کمک نیاز دارید. گاهی اوقات خودکشی می‌تواند بیشتر از احساس تنهایی باشد. متخصصین بهداشت روانی و مشاوره خانواده برای کمک به افرادی مانند شما که با غم و اندوه، گناه یا اضطراب مرتبط با مرگ یکی از عزیزان، مواجه هستند آموزش‌دیده‌اند.
اگر این احساسات را داشتید باید با یک مشاوره یا درمانگر حرفه‌ای تماس بگیرید:
  • سرزنش کردن خود برای از دست دادن چیزی یا شکست
  • بیش از چند هفته احساس ناامیدی بی‌وقفه دارید
  • قادر به انجام فعالیت‌های عادی روزانه خود نیستند.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + آموزش تصویری تمرینات ورزشی + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
nikhamrahگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا