سلامت جنسی

آیا خود ارضايی باعث کاهش حافظه می شود؟

آیا خود ارضایی بر ضعف حافظه، حواس‌پرتی و ناتوانی در تمرکز فکری تاثیر دارد؟

بله، یکی از پی آمدهای خود ارضایی، ضعف و تحلیل قوای جسمانی است و این به‌نوبه خود ناشی از اختلال در عملکرد سیستم مغز و اعصاب است. اختلال در این سیستم موجب می‌شود که بخش حافظه کارایی لازم را نداشته باشد. علاوه بر این، شخص مبتلا به خود ارضایی به خاطر تمرکز در این عمل و توجه نسبتاً مداوم به موضوعات جنسی، حواس‌پرت و ناتوان در تمرکز فکری است که این خود عامل دیگری برای کاهش مستمر حافظه است.
از عوامل حفظ و تقویت حافظه آن است که فرد به کارهای علمی و فکری مشغول باشد درحالی‌که شخص خود ارضا از کارهای علمی و فکری بازمی‌ماند و این خود عامل دیگری برای ضعف حافظه چنین اشخاصی است.

روش‌های ترک خود ارضایی

ترک خود ارضایی همیشه مسئله‌ای بحث‌برانگیز و گیج‌کننده بوده است. خیلی‌ها بارها و بارها تصمیم گرفته‌اند که این عمل را کنار بگذارند و بعد از مدت کوتاهی با شکست مواجه شده‌اند. برای اینکه بتوانید استمناء کردن را متوقف کنید باید روی تغییر عادات و رفتارهای همیشگی‌تان کارکنید و این مسئله معمولاً زمان‌بر است. مثل هر رفتار دیگری، استمناء هم اگر از کنترل فرد خارج شود عواقب و پیامدهای مضری خواهد داشت. ترک خود ارضایی و استمناء به استراتژی‌ها و راهکارهای مؤثری نیاز دارد که ما در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

یادداشت‌برداری کنید

قبل از هر کاری باید درباره عادات و رفتارهای خودتان اطلاعات کامل کسب کنید. سؤالات زیر از خودتان بپرسید و آن‌ها را یادداشت کنید:

مقاله پیشنهادی:  راههای پیشگیری از بیماری های مقاربتی

روزی چند بار خود ارضایی می‌کنم؟
معمولاً در چه ساعاتی از روز این کار را انجام می‌دهم؟
وقتی خود ارضایی می‌کنم چه احساسی دارم و بعدازآن چه فکری می‌کنم؟
اکثر مواقع این کار را کجا انجام می‌دهم؟

با ردیابی هرکدام از این موارد می‌توانید الگوهای رفتاری و موقعیت‌هایی که باعث می‌شوند به سمت خود ارضایی سوق داده شوید را شناسایی کنید و برای ترک این عمل تصمیمات بهتری بگیرید.

از دیدن فیلم‌ها و تصاویر تحریک‌کننده خودداری کنید

قرار گرفتن در معرض موارد محرک میل به استمناء را افزایش می‌دهد. اگر واقعاً دلتان می‌خواهد این عمل را ترک کنید باید از دیدن فیلم‌ها و تصاویر تحریک‌کننده یا سر زدن به وب‌سایت‌های پورن خودداری کنید. ترک این عادت‌ها کار بسیار سختی است اما اگر واقعاً اراده کنید می‌توانید آن‌ها را کنار بگذارید.

خودتان را به فعالیت‌های مفید و سازنده مشغول کنید

هر چه مشغله بیشتری داشته باشید احتمال اینکه سراغ استمناء بروید کمتر است. به‌جای خود ارضایی کردن فعالیت‌های مفید را جایگزین آن کنید تا انرژی‌تان به شکل بهتر و سازنده‌تری تخلیه شود. می‌توانید یک سرگرمی جدید برای خودتان ایجاد کنید یا به یادگیری مهارت‌های مختلف مثل موسیقی بپردازید و یا اینکه ورزش کنید و کتاب بخوانید. این کارها باعث می‌شود یاد بگیرید که چطور انرژی‌تان را روی انجام کارهای دیگر متمرکز و به‌این‌ترتیب کم‌کم خود ارضایی را ترک کنید.

به مشاور مراجعه کنید

اگر احساس می‌کنید تأثیرات منفی استمناء گریبان گیر خودتان وزندگی‌تان شده بهتر است به مشاور مراجعه کنید. در برخی موارد خود ارضایی با اختلال وسواس اجباری همراه است که تشخیص و درمان آن فقط با کمک مشاور ممکن است. صحبت کردن با پزشک یا مشاور به شما کمک می‌کند تا احساسات منفی‌تان نسبت به این مسئله را بازگو و راهنمایی‌های لازم و مؤثر برای ترک خود ارضایی را دریافت کنید.

مقاله پیشنهادی:  اختلال نعوظ؛ علت و درمان های دارویی و خانگی اختلال نعوظ

به سلامتی‌تان اهمیت بدهید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن از بسیاری جهات می‌تواند روی سلامتی بدن شما تأثیر مثبتی بگذارد. هر چه بیشتر به خودتان و سلامتی بدنتان اهمیت بدهید احتمال اینکه سمت استمناء بروید کمتر می‌شود. علاوه بر این، ورزش کردن می‌تواند تمرکز و انرژی شما را به خودش معطوف کند و مانع از خود ارضایی شود.

تا حد امکان سعی کنید تنها نمانید

تنها شدن وسوسه‌ها برای خود ارضایی کردن را افزایش می‌دهد. اگر قصد دارید استمناء را کنار بگذارید تا جایی که ممکن است در جمع باشید؛ مثلاً به‌جای تنها ماندن در خانه بیرون بروید و قدم بزنید، به دیدن دوستانتان بروید یا از آن‌ها بخواهید پیش شما بیایند.

برهنه نخوابید

برهنه خوابیدن یا لباس کم پوشیدن ممکن است باعث تحریکتان شود و دست به استمناء بزنید. شب‌ها لباس‌های راحت و گشاد بپوشید تا قبل از خواب کمترین تحریکات را داشته باشید.

صبور باشید

برای ترک یک رفتار یا عادت غلط باید صبر و حوصله به خرج بدهید. هیچ‌چیز یک‌شبه اصلاح نمی‌شود پس از خودتان توقع نداشته باشید که همین‌الان اراده کنید و یک‌روزه استمناء را کنار بگذارید. تغییر و تصحیح رفتارهای غلط پروسه‌ای زمان‌بر است. شکیبا و صبور باشید و مطمئن باشید که به‌تدریج و کم‌کم موفق خواهید شد.

ذهنتان را سازمان‌دهی کنید

زمان‌هایی که احتمال بیشتری برای استمناء در آن‌ها وجود دارد را شناسایی کنید. چشمانتان را ببندید و  خودتان را در آن موقعیت تصور کنید. بعد با قاطعیت تصمیم بگیرید که به‌جای خود ارضایی کردن مشغول عمل دیگری بشوید. خودتان را تجسم کنید که طور دیگری رفتار می‌کنید و احساس خودکنترلی و قدرت کنید. یادتان باشد که بزرگ‌ترین لذت زندگی کنترل کردن خود است. این احساس که بتوانید هر زمان که خودتان می‌خواهید جلوی خود ارضایی کردن یا هر عمل دیگری را بگیرید می‌تواند بهترین احساس و لذت ممکن باشد.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + آموزش تصویری تمرینات ورزشی + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
1tarkgonahaftabnewsگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا