سلامت استخوان

برای درمان آرتروز چه باید کرد؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، خواهیم گفت که برای رفع و درمان آرتروز زانو، گردن، انگشتان دست، کمر، لگن و شانه چه باید کرد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آرتروز یکی از بیماری های مزمن است که بعضاً به آن مبتلا هستند. تقریبا از هر ۳ نفری که به سن ۳۰ سالگی رسیده اند یک نفر به آن مبتلا میشود. آرتروز استخوان یکی از رایجترین مشکلاتی است که برای افرادی که به سن میانسالی رسیده اند، ایجاد میشود. آرتروز، به عنوان بیماری مفصلی (DJD) شناخته می شود و احتمال بروز آن با افزایش سن افزایش می یابد. التهاب و آسیب به مفصل باعث تغییرات استخوانی، زوال تاندون ها و رباط ها و از بین رفتن غضروف و در نتیجه درد، تورم و تغییر شکل مفصل می شود. چه باور کنید یا نه آرتروز بیماری جدی است که نباید از آن غافل شوید و اگر هر چه بیشتر با آن آشنایی پیدا کنید بهتر از این دوره عبور خواهید کرد.

چه کسانی مبتلا به آرتروز هستند؟

آرتروز عمدتاً انگشتان دست، کمر و ستون فقرات، لگن، زانو و گردن را درگیر می کند. در برخی موارد آرتروز ناشی از ناهنجاری مفصلی از جمله آسیب یا ترومای مرتبط با ورزش رخ می دهد. تقریباً 80 درصد از افراد مسن بالای 55 سال مبتلا به آرتروز میشوند.

برخی از علل آرتروز:

  • علاوه بر سن و علل ثانویه مانند آرتریت التهابی و آسیب یا ترومای، چندین عامل دیگر از جمله چاقی، دیابت، کلسترول بالا، جنسیت و ژنتیک شانس ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.
  • چاقی یک عامل خطر برای آرتروز، به ویژه زانو است.
  • هم دیابت و هم هیپرلیپیدمی (کلسترول بالا) خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند. در نتیجه، کنترل دیابت و چربی خون علاوه بر سلامت عمومی استخوان ها مهم است.
  • کاهش استروژن در زنان یائسه خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهد زیرا استروژن از سلامت استخوان محافظت می کند.
  • وراثت نیز در آرتروز نقش دارد، زیرا افرادی که با سایر بیماری های استخوانی یا ویژگی های ژنتیکی متولد می شوند بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز می باشند.

چگونه بفهمم که آرتروز دارم؟

برخلاف سایر انواع آرتریت، درد ناشی از آرتروز معمولاً به تدریج در طی چندین ماه یا سال ایجاد می شود. آرتروز اغلب با فعالیت هایی که به مفصل فشار وارد می کند، مانند دویدن یا راه رفتن طولانی مدت، افزایش می یابد. درد و تورم مفاصل به مرور زمان به آرامی افزایش می یابد و گاهی اوقات، به ویژه در بیماری های پیشرفته تر، در مفاصل ساییدگی ایجاد میکند.

در صورت داشتن دردهای مداوم باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک آرتروز را با گرفتن تاریخچه کامل علائم و معاینه مفاصل شما تشخیص می دهد. هیچ آزمایش خونی وجود ندارد که آرتروز را تشخیص دهد. اگر مفصل متورم شده باشد، ممکن است ناشی از انواع دیگر آرتریت مانند نقرس باشد.

برای درمان آرتروز چه باید کرد؟

در ادامه 8 راهکار و ماده غذایی برای درمان آرتروز ذکر شده است.

1. کمپرس سرد و گرم

کمپرس سرد و گرم برای کاهش درد آرتروز مفید است. گرما برای سفتی مفاصل مفید است و کمپرس سرد برای درد مفاصل بهترین است. کمپرس، درد عضلانی یا اسپاسم اطراف مفصل را کاهش می دهد. استفاده از کمپرس نیز بسیار ساده است و با استفاده از یک حوله گرم یا سرد میشود در خانه انجام داد.

2. حمام نمک اپسوم

حمام نمک اپسوم باعث تسکین همه جانبه، به ویژه درد و التهاب مفاصل می شود. به مدت 30 دقیقه در وان حمامی متشکل از 2 فنجان نمک اپسوم با دمای حدود 102 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) استراحت کنید.

3. پمادها و کرم های موضعی

نسخه های موضعی را به عنوان جایگزینی برای داروهای خوراکی بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن و ایبوپروفن امتحان کنید. این ژل ها و کرم ها حاوی آسپرین یا مسکن برای بی حس کردن درد می باشند.

4. مصرف چای سبز برای درمان آرتروز

چای سبز حاوی پلی فنول است که به کاهش التهاب کمک می کند. همچنین چای سبز محافظت از غضروف را افزایش می دهد. البته توصیه می شود، در حد اعتدال مصرف شود.

5. زنجبیل: کاهش دهنده درد

مصرف زنجبیل برای کاهش درد ناشی از آرتروز میتواند بسیار مفید باشد. بنابراین استفاده از زنجبیل را به‌عنوان ادویه به‌جای مکمل‌ها توصیه میکنیم.

توجه: زنجبیل می تواند باعث ناراحتی معده، اسهال و سوزش سر دل شود. همچنین ممکن است با داروهای تجویزی مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

6. زردچوبه (کورکومین)

کورکومین ترکیبی فعال و موجود در زردچوبه است و مطالعات نشان می دهد این ماده با التهاب مبارزه می کند.

7. تغییر سبک زندگی

ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و حفظ وزن می تواند به بهبود سلامت و عملکرد مفاصل کمک کند.

8. فعالیت و کاهش وزن

ورزش برای مفاصل آرتروز بسیار مهم است. فعالیت درد را در طولانی مدت کاهش می دهد و حتی عضلات را تقویت می کند تا از آسیب بیشتر مفاصل جلوگیری کند. فعالیت هایی از قبیل زیر میتواند مفید باشد:

  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • تایچی
  • پیاده روی
  • یوگا

مواد غذایی مفید برای آرتروز

خوردن گزینه های غذایی زیر:

  • کلم بروکلی
  • میوه های خانواده مرکبات
  • ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3
  • سیر حاوی دی آلیل دی سولفید است که ممکن است آسیب غضروف را کاهش می دهد.
  • چای سبز
  • محصولات لبنی کم چرب (کلسیم و ویتامین D سلامت مفاصل و استخوان ها را تقویت می کند)
  • آجیل
  • روغن های گیاهی ساخته شده از آووکادو، زیتون، گلرنگ و گردو

اجتناب از مصرف مواد غذایی زیر:

  • الکل
  • آسپارتام (شیرین کننده مصنوعی)
  • نمک
  • چربی اشباع و ترانس
  • قند
  • نان سفید
  • برنج
5/5 - (2 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
clevelandclinichealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا