بیماری ها

ترفندهای درمان سریع سردرد بدون دارو

چگونه بدون دارو سردرد را درمان کنیم؟

در دنیای پر مشغله امروزی سردرد امری بسیار شایع و آزار دهنده است و بسیاری از ما روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. اغلب سردردها به دلیل استرس، کم آبی بدن، کار شبانه یا کلاس زیاد رخ می‌دهد. نکته‌ قابل توجه این است که به غیر از مصرف مسکن‌های بدون نسخه می‌توان با روش‌های طبیعی و خانگی خودتان را از شر سردرد خلاص کنید.

با وجود اینکه انواع مختلفی از سردردها وجود دارد، سردردهای میگرنی شایع‌ترین آنها هستند که بسیار دردناک می‌باشند. اگر شما نیز سردرد دارید دانستن ترفندهای تسکین سریع درمان سردرد بدون دارو بسیار ضروری است.

انواع سردردهای رایج

برخی از انواع سردردهای رایج عبارتند از:

  • سردردهای تنشی: این نوع سردرد شایعترین نوع است که در اثر فشار بیش از حد و تنش در عضلات رخ می‌دهد. معمولاً درد آن در وسط و بالای سر ظاهر می‌شود.
  • سردردهای سینوسیاین سردرد شامل درد پشت چشم و بینی رخ می‌دهد و احساس گرفتگی در سر ایجاد می‌کند.
  • سردردهای خوشه‌ای: این سردردها در طول روز ظاهر می‌شوند و باعث ایجاد درد شدید و ضرب آور در نقطه‌ای از سر رخ می‌شوند.
  • میگرن:  سردردهای میگرنی معمولاً، در پشت سر و یا نزدیک به چشم و در یک طرف سر رخ می‌دهد و معمولاً فرد از انجام کارهای روزمره خود ناتوان است.

ترفندهای تسکین سریع سردرد بدون دارو

1. نوشیدن آب

کم آبی مزمن یکی از دلایل عمده سردردهای تنشی و میگرنی است. نوشیدن آب علائم سردرد را در طی 30 دقیقه تا سه ساعت تسکین می‌دهد. بنابراین برای جلوگیری از سردرد در طول روز آب کافی بنوشید.

مقاله پیشنهادی:  روش های درمان سردرد با زنجبیل، روغن نعناع و دارچین

2. مصرف زنجبیل

مصرف منظم زنجبیل باعث کاهش سردرد در افراد مبتلا به میگرن می‌شود تا حدی که به اندازه داروهای تجویزی میگرن مؤثر است، می‌توانید زنجبیل را در غذا بریزید یا به صورت چای دم کنید.

3. رایحه درمانی

رایحه درمانی با روغنهای اساسی علائم سردرد را تسکین می‌دهد. به عنوان نمونه استنشاق اسانس اسطوخودوس به مدت 15 دقیقه شدت سردرد را کاهش می‌دهد، همچنین روغن نعناع در کاهش سردردهای تنشی موثرتر از دارو است.

4. خودداری از مصرف غذاهای حاوی هیستامین

هیستامین ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و بر سیستم ایمنی، گوارشی و عصبی تأثیر می‌گذارد.

برخی از غذاها مانند پنیرها، غذای تخمیر شده، ماهی دودی و گوشت‌های فرآوری شده دارای هیستامین هستند و مصرف آنها باعث سردرد می‌شود. برخی افراد قادر به دفع هیستامین نیستند بنابراین قطع غذاهای غنی از هیستامین از رژیم غذایی برای تسکین سردرد ضروری است.

5. ورزش

ورزش به سلامت بدن کمک کرده و گردش خون را بهبود می‌بخشد که در نتیجه احتمال بروز سردرد را کاهش می‌دهد. ورزش منظم مانند پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری به مدت 30 دقیقه در روز برای کاهش علائم سردرد توصیه می‌شود.

6. مصرف مقداری منیزیم

منیزیم ماده معدنی مهمی که برای عملکردهای بی شماری در بدن از جمله کنترل قند خون و عصب لازم است همچنین دارویی بی خطر و مؤثر برای سردرد است.

مصرف 600 میلی گرم منیزیم خوراکی در روز به کاهش شدت سردردهای میگرنی کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که مصرف مکمل‌های منیزیم در برخی افراد ممکن است عوارض گوارشی مانند اسهال ایجاد کند، بنابراین بهتر است ابتدا با دوز کمتری مصرف شود.
مقاله پیشنهادی:  سردرد جنسی؛ علل، علائم، تشخیص و درمان آن

7. حساسیت به نور

حساسیت به نور در برخی افراد منجر به سردرد می‌شود و روشن شدن چراغ‌ها یا حتی نور تلفن می‌تواند علائم سردرد را بدتر کند. بنابراین هنگام سردرد در اتاقی کم نور یا تاریک استراحت کنید.

8. خودداری از مصرف غذاهای فرآوری شده

نیترات‌ها و نیتریت‌ها جزو نگهدارنده های رایج مواد غذایی هستند که در غذاهایی مانند: هات داگ، سوسیس و بیکن وجود دارند تا با جلوگیری از رشد باکتری‌، آنها را تازه نگه دارند. نیتریت‌ها با انبساط رگ‌های خونی، سردرد ایجاد می‌کنند بنابراین مصرف گوشت‌های فرآوری شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

9. ماساژ دادن نقاط فشار

ماساژ برخی از نقاط فشار مانند ماساژ پشت گردن یا خاراندن قسمت بالای بینی هنگام استرس و ناحیه بین دو ابرو به کاهش سردرد کمک می‌کند. برای فهمیدن نقاط فشار می‌توانید از پزشک خود جویا شوید.

10. نوشیدن چای یا قهوه

نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای یا قهوه سردرد را تسکین می‌دهند.

کافئین باعث بهبود خلق و خو و افزایش هوشیاری می‌شود. همچنین با منقبض کردن رگ‌ها بر علائم سردرد تأثیر مثبت دارد تا جایی که مانند ایبوپروفن و استامینوفن عمل می‌کند اما اگر به طور منظم مقادیر زیادی کافئین مصرف شود و ناگهانی قطع شود، سردرد را تشدید می‌کند. بنابراین افرادی که مرتباً دچار سردرد می‌شوند باید مراقب مصرف کافئین باشند.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
webmdmedicalnewstodayhealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا