تغذیه

آیا افراد دیابتی می توانند میوه بخورند؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به این سوال که “آیا افراد دیابتی می توانند میوه بخورند؟” پاسخ خواهیم داد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مصرف میوه می تواند راهی خوشمزه برای رفع گرسنگی و رفع نیازهای غذایی روزانه باشد. با این حال، بیشتر میوه ها حاوی قند هستند و ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت این سوال پیش آید که آیا می توانند میوه بخورند یا چه میوه هایی برایشان مفید یا مضر است؟!

به گفته انجمن دیابت آمریکا، همه انواع میوه ها برای افراد دیابتی خوب است، مگر اینکه که فرد به آن میوه آلرژی داشته باشد.

در واقع مطالعات نشان می دهند که مصرف بیشتر میوه به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

با این حال، همه میوه ها به یک اندازه سالم نیستند. میوه های تازه یا فریز شده بهتر از میوه های فرآوری شده مانند سس سیب و میوه های کنسرو شده هستند. این به این دلیل است که میوه‌های موجود در قوطی‌ یا شیشه‌ها ممکن است حاوی شکر افزودنی باشند و قند اضافه شده می تواند باعث افزایش قند خون فرد شود.

در این مقاله افراد مبتلا به دیابت را راهنمایی می کنیم تا بدانند کدام میوه ها را بخورند و از مصرف کدام یک باید اجتناب کنند. همچنین به بررسی رابطه بین میوه و قند خون خواهیم پرداخت.

میوه ها و شاخص گلیسمی

برای یک فرد مبتلا به دیابت، یکی از راه‌های انتخاب میوه‌های ایمن و مناسب و سایر غذاهای پر کربوهیدرات، بررسی میزان شاخص گلیسمی (GI) آن است.

GI رتبه‌بندی غذاها در مقیاس 1 تا 100 است. این امتیاز نشان می‌دهد که غذا با چه سرعتی ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد. به عنوان مثال، بدن غذاهای با GI بالا را سریعتر از غذاهای با GI متوسط ​​یا پایین جذب می کند.

غذاهایی با نمره GI پایین تر برای کمک به کنترل سطح قند خون بهتر هستند.

جدول زیر میوه های با GI پایین و متوسط را نشان می دهد:

میوه های با GI پایین میوه های با GI متوسط

نمره GI

20-49

50-69

مثال: سیب
آووکادو
شاه توت
گیلاس
گریپ فروت
هلو
گلابی
آلو
توت فرنگی

انجیر
انگور
کیوی
انبه
پرتقال
کشمش
موز نارس

میوه هایی که باید از مصرف آن ها اجتناب کنید

فرد مبتلا به دیابت به طور کلی نباید از مصرف میوه پرهیز کند، زیرا میوه بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل است. در واقع برخی از تحقیقات نشان می دهد که خوردن میوه ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند.

با این حال، فرد مبتلا به دیابت احتیاطاً می تواند انتخاب های هوشمندانه ای در مورد میوه هایی که می خورد داشته باشد.

میوه های حاوی قند بالا

اگرچه میوه هایی که امتیاز بالایی در GI دارند برای افراد دیابتی بی خطر هستند، اما فرد باید میزان مصرف آنها را کنترل کند. اکثر میوه ها امتیاز بالایی ندارند، اما موارد زیر امتیاز بالایی کسب می کنند:

  • موز بسیار رسیده
  • خرمای خشک
  • انواع هندوانه
  • آناناس

میوه های پر کربوهیدرات

برخی از افراد مبتلا به دیابت از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند تا تأثیر کربوهیدرات ها بر سطح قند خون خود را کاهش دهند.

شایان ذکر است که میوه‌های پر کربوهیدرات همچنان ممکن است کربوهیدرات کمتری نسبت به سایر میان‌وعده‌ها داشته باشند. به عنوان مثال، یک موز بزرگ حاوی تقریباً 30 گرم کربوهیدرات است، در حالی که یک کلوچه شکلاتی حاوی حدود 55 گرم است.

بنابراین، فرد باید قبل از حذف میوه ها، روی محدود کردن مصرف سایر غذاهای پر کربوهیدرات تمرکز کند.

چقدر میوه بخورم؟

بیشتر دستورالعمل ها توصیه می کنند که بزرگسالان و کودکان روزانه 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. این موضوع هنوز برای افراد مبتلا به دیابت صدق نمی کند.

سایر دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که نیمی از بشقاب هر وعده غذایی حاوی میوه، سبزیجات یا هر دو باشد.

برای یک فرد مبتلا به دیابت، نیمی از هر وعده غذایی باید سبزیجات غیر نشاسته ای باشد، نه میوه. نیمی از باقیمانده باید منابع پروتئین و نشاسته با فیبر بالا، مانند لوبیا یا غلات کامل باشد. بسیاری از متخصصان همچنین مصرف چربی سالم در هر وعده غذایی را برای تشویق احساس سیری و افزایش جذب آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها توصیه می کنند.

همانند سبزیجات، انتخاب میوه های متنوع در وعده های غذایی می تواند راهی عالی برای جذب مواد مغذی مناسب و لذت بردن از طیف وسیعی از طعم ها باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
medicalnewstoday

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا