بهداشت و سلامت

برای رفع تشنگی در ماه رمضان چه بخوریم؟

در ماه رمضان و تقارن آن با روزهای گرم بیش از اینکه تحمل گرسنگی برای روزه‌داران سخت باشد، تشنگی در طول روز آن‌ها را کلافه می‌کند. مصرف برخی از مواد غذایی در افطار و سحر و انجام برخی از کارها می‌تواند به رفع تشنگی در طول ماه مبارک رمضان کمک کند. در این بخش ما پیشنهادهای مفیدی را برای تحمل تشنگی در روزهای طولانی و گرم ماه رمضان برای شما آورده‌ایم.

نکات تغذیه و رفع تشنگی در ماه رمضان

برای اینکه در ماه رمضان تحمل روزه‌داری برای ما مشکل نباشد بهتر است مقداری از عادات غذایی خود را قبل از شروع ماه رمضان کنار بگذاریم تا در روزهای ابتدای روزه‌داری افراد دچار علائمی مانند سردرد و سرگیجه نشویم.

برخی از افراد در روزهای قبل از ماه جهت افزایش ذخیره بدن حجم غذایی خود را افزایش می‌دهند که این کار سبب سخت‌تر شدن روزه‌داری برای این افراد می‌شود.

برای کاهش تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان بهتر است یک هفته تا 10 روز قبل از شروع این ماه، حجم غذای مصرفی به‌تدریج کم شود. این کار سبب کاهش سطح متابولیسم و سوخت‌وساز بدن شده و موجب می‌شود بدن به شرایط کم غذایی در زمان روزه‌داری عادت کند.

قبل از ماه رمضان باید تمام مواد غذایی به‌خصوص مواد نشاسته ای را کاهش داد زیرا این کار سبب می‌شود بدن در روزهای مانده به ماه مبارک رمضان به برداشت قند از منابع دیگر بدن عادت کند.

قبل از ماه رمضان تمام عادات غذایی مانند مصرف میان وعده‌ها و مصرف بیش‌ازحد چای و سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه و نیز مصرف موادی مانند شکلات و شیرینی را کنار بگذارید زیرا این کار سبب می‌شود تا سطح این مواد در خون کاهش یابد و وابستگی به آن‌ها کاهش پیدا کند.

برای رفع تشنگی در ماه رمضان چکار باید کرد؟

کاهش فعالیت بدنی

برای پیشگیری از کاهش شدید آب بدن در ماه رمضان در صورت ضرورت از منزل خارج شوید و فعالیت‌های بدنی را کاهش دهید. اگر در طول روزبه بیرون از منزل می‌روید حتماً در مناطق سایه‌دار و خنک بایستید و از نور خورشید فاصله بگیرید و هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کنید.

خوردن مقدار کافی آب

از یک ساعت بعد از افطار تا زمان خواب سعی کنید 8 لیوان آب و مایعات خنک بنوشید و در صورت امکان چای، قهوه و نوشابه که کافئین و شکر زیادی دارد مصرف نکنید زیرا این مایعات سریع‌تر آب بدن را کاهش می‌دهند.

استفاده از میوه و سبزیجات

میوهمصرف میوه برای رفع تشنگی در ماه رمضان

استفاده از میوه‌ها سبب کاهش تشنگی هنگام روزه‌داری خواهد شد. شما می‌توانید از طریق نوشیدن آب‌میوه‌ها و مصرف سبزیجات و میوه‌های آبکی مواد مغذی ازدست‌رفته بدن خود را جایگزین نمایید.

زردآلو و هلو

مصرف زردآلو و هلو در ماه رمضان در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده مؤثر است و مواد معدنی ازدست‌رفته ناشی از تعریق را جبران می‌کند.

مرکبات و توت‌فرنگی

مصرف میوه‌هایی مانند مرکبات و توت‌فرنگی در ماه رمضان سبب تأمین آب بدن و مواد ضروری مانند کلسیم و فیبر، آهن، پتاسیم و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌های c، b1 و b2 می‌شود. مصرف لیموترش نیز در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی مؤثر است.

میوه‌های آبدار

هندوانهمصرف هندوانه برای رفع تشنگی در ماه رمضان

مصرف میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و خربزه در فاصله افطار و سحر سبب تأمین مایعات بدن می‌شوند.

خیار

این میوه 95 درصد از آب تشکیل‌شده و دارای ویتامین E زیادی است و می‌تواند جایگزین آب در طول روز شود.

کرفس

این سبزی آب زیادی در خود دارد و سرشار از ویتامین‌های A، C و K است و برای ماه رمضان بسیار مفید است.

تربچه

مصرف تربچه برای رفع تشنگی و جایگزین شدن آب بسیار مناسب است.

گوجه

گوجه میزان بسیار زیادی آب ‌دارد و 94 درصد آن را آب تشکیل داده است و خوردن آن سبب جلوگیری از تشنگی در طول روز می‌شود.

اسفناج

اسفناج برای افزایش میل جنسیمصرف اسفناج برای رفع تشنگی در ماه رمضان

اسفناج دارای 92 درصد آب و انواع ویتامین‌هاست؛ شما می‌توانید برای جلوگیری از تشنگی در طول روز از اسفناج که سرشار از ویتامین B و آنتی‌اکسیدان است در وعده افطار یا سحری استفاده کنید.

مصرف شربت خاکشیر

خاکشیر دارویی مفید به‌منظور کاهش عوارض ناشی از گرمای هوا، تب‌های شدید، تشنگی و دهیدراتاسیون است؛ بنابراین مصرف آن در ماه مبارک رمضان سبب می‌شود تا روزه‌دار کمتر احساس تشنگی نماید.

مصرف تخم شربتی

تخم شربتی در درمان عطش و عوارض ناشی از گرمازدگی و پیشگیری از بروز تشنگی اثرات بسیار سودمندی دارد بنابراین بهتر است از این فواید در طول ماه رمضان بهره ببرید تا کمتر تشنه شوید.

مصرف تمبر هندی

تمبر هندی نیز در اختلالات ناشی از غلبه خلط صفرا و عوارض گرمای شدید بسیار سودمند است.

مصرف ماءالشعیر

مصرف خیسانده جو در آب یا ماءالشعیر نقش مؤثری در برابر عوارض ناشی از گرمای هوا و تعریق شدید دارد و مانع از بروز دهیدراتاسیون در ماه رمضان می‌شود.

برگ و ریشه و تخم کاسنی

مصرف برگ و ریشه و تخم کاسنی در کاهش عوارض ناشی از گرمای هوا و روزه‌داری مفید بوده و باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بروز دهیدراتاسیون می‌شود.

مصرف خرفه

خرفهخرفه برای رفع تشنگی در ماه رمضان

مصرف خرفه از بروز گرمازدگی پیشگیری می‌کند و موجب افزایش توان بدن در برابر عطش مفرط در شرایط آب و هوایی گرم و خشک می‌شود.

شربت بنفشه و سکنجبین

مصرف شربت بنفشه و سکنجبین در درمان اختلالات ناشی از گرمای هوا و بروز عطش و پیشگیری و درمان دهیدراتاسیون مؤثر است.

مصرف عناب

عناب از گیاهان مفید برای پیشگیری از بروز دهیدراتاسیون در ماه مبارک رمضان می‌باشد.

کارهایی که در ماه رمضان شما را تشنه‌تر می‌کنند:

مصرف کردن زیاد آب در وعده سحری

در هنگام سحر آب بیش‌ازحد ننوشید زیرا بدن آب اضافی را دفع می‌کند و نوشیدن آب زیاد تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد بهتر است آب موردنیاز بدن خود را از افطار تا سحر به‌تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌های آب‌دار تأمین نمایید.

مصرف کردن شیرینی

مصرف شیرینی‌های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه سبب افزایش غلظت مایعات بدن و احساس تشنگی زیاد می‌شود. به‌جای این نوع شیرینی‌ها و برای پیش‌گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما استفاده کنید.

خوردن چای پر رنگ

چگونه چای خوش طعم دم کنیمپرهیز از خوردن چای برای رفع تشنگی در ماه رمضان

برای رفع تشنگی در هنگام سحری چای پر رنگ، مصرف نکنید زیرا مصرف چای نه‌تنها سبب کاهش تشنگی نشده بلکه دفع مکرر کلیه را در بر دارد.

مصرف نمک

مصرف بیش‌ازحد نمک نیاز بدن برای نوشیدن آب را افزایش می‌دهد بنابراین در ماه رمضان غذاهای خود کم نمک بپزید.

در ماه رمضان ادویه مصرف نکنید

در ماه مبارک رمضان افراد باید از مصرف ادویه‌های با مزاج گرم و خشک اجتناب کنند، زیرا مصرف این ادویه‌جات سبب تشدید دفع آب از بدن شده و بروز دهیدراتاسیون را بالاتر می‌برند.

خوردن خوراکی‌های چرب

فست فودپرهیز از خوردن غذاهای چرب برای رفع تشنگی در ماه رمضان

خوردن خوراکی‌های چرب، مخصوصاً در وعده سحری، باعث عطش و تشنگی زیاد شما طی روز می‌شود. همچنین مصرف بیش‌ازحد گوشت و سایر منابع پروتئینی در وعده سحری باعث دفع آب از بدن شده و شما را در طول روز تشنه‌تر می‌کند.

خوردن غذاهای خشک

خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت و گوشت‌های سرخ‌شده و کباب شده مانند کباب، جوجه کباب و ماهی در وعده سحری باعث عطش زیاد و ترش کردن معده شما می‌شود.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
namnakگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا