بارداری و اطفال

برای داشتن زایمان طبیعی راحت چه کنیم؟

اقدامات لازم برای زایمان طبیعی راحت‌تر

تمرین تنفس

برای داشتن زایمان طبیعی داشتن آرامش مهم‌ترین اصل است، آرام بودن و تنفس درست کمک می‌کند که تمام ماهیچه‌های بدن شل شده و آرام شوید. البته این کار نیازمند تمرین است، اما در حین زایمان به راحت‌تر کردن روند زایمان کمک می‌کند.

زنان باردار باید آرام‌سازی و تنفس را تمرین کنند تا در زمان زایمان برایشان به‌صورت یک واکنش طبیعی درآید.

توپ زایمان

در زایمان طبیعی حرکت‌های فنرمانند توپ زایمان کمک می‌کند فشار از روی پاها و شکم شما برداشته‌شده و اجازه می‌دهد بدون صرف انرژی تحرک داشته باشید.

توپ زایمانتوپ زایمان

ماساژ

ماساژ دادن هم یک امر مهم و قابل‌توجه دیگر در زایمان طبیعی است. ماساژ دادن به مادر انرژی و قوت قلب می‌بخشد و تأثیر فراوانی دارد. برای همین از قبل با همسر خود تمرین کنید تا بفهمید چه نوع ماساژی برایتان بهتر است.

همچنین بهتر است به‌جای گفتن کلماتی مثل «کافی است» یا «بیشتر» علامت‌هایی برای خود برگزینید چون در لحظه درد کشیدن شاید توان صحبت کردن نداشته باشید.

بدنتان هیچ‌وقت بدون آب نماند

زایمان طبیعی از اسمش مشخص است، کاملاً متکی به توان و انرژی شماست. اگر می‌خواهید مثل وقتی‌که می‌دوید یا پیاده‌روی می‌کنید انرژی داشته باشید پس باید یک بطری آب یا نوشیدنی ورزشی در دستتان باشد.

چون هنگام زایمان طبیعی لازم است میزان انرژی‌تان تا آخرین مرحله به یک اندازه حفظ شود.

منتظر بمانید

تا زمانی که امکان دارد در خانه بمانید، چراکه برای مادر هیچ جا بهتر از خانه خودش نیست. دیگر تا زمانی که متوجه می‌شوید دیگر نمی‌توانید تحمل‌کنید به بیمارستان بروید؛ اما همیشه توصیه می‌شود قبل از گرفتن هر تصمیمی با پزشک خود صحبت کنید.

بارداری

اگرچه قدم زدن کاری ساده است، اما اگر از بی‌حسی اپیدورال استفاده کنید، نمی‌توانید راه بروید. قدم زدن در مراحل اولیه زایمان طبیعی قطعاً بهتان کمک می‌کند آرام شوید و روند زایمان را راحت‌تر می‌سازد.

بیشتر زنان خاطرات زیادی از زایمان خود و قدم زدن‌های طولانی‌مدت با همسرشان در راهروهای بیمارستان و ساختمانان دارند. راه رفتن نه‌تنها ازنظر جسمانی بهتان کمک می‌کند، بلکه یک‌راه آرامش‌بخش برای به دست آوردن دوباره خونسردی شماست که بازتاب آن را در طول زایمان مشاهده خواهید کرد.

ورزش‌های مناسب برای زایمان طبیعی

Tailor sitting

این ورزش برای تقویت قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات پشت، لگن و ران توصیه می‌شود. روی زمین بنشینید، پشتتان را صاف نگه‌داشته و در وضعیت پروانه قرار بگیرید؛ یعنی کف پاها را در حالتی که زانوها کاملاً راحت باشند، به یکدیگر بچسبانید.

به‌آرامی زانوها را به سمت زمین ببرید. این کار را خیلی نرم و آهسته انجام دهید و زانوها را تند و تند بالا و پایین نکنید. در این حالت باید کمی کشش و فشار را در بخش داخلی ران خود احساس کنید.

هر بار ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و این ورزش را در روز ۱۰ بار تکرار کنید و به‌صورت روزانه انجام دهید.

ورزش کگل

عضلات کف لگن از اندام‌های لگنی یعنی رحم، روده‌ها و مثانه حمایت می‌کنند و ورزش دادن به آن‌ها و تنظیم کردنشان باعث می‌شود که در اواخر بارداری درد و ناراحتی کمتری داشته باشید و راحت‌تر زایمان کنید. دو راه برای انجام این ورزش وجود دارد:

  •  عضلات کف لگن را منقبض کرده و ۱۰ ثانیه نگه‌دارید و بعد رها کنید و در هرروز ۱۰ بار این کار را تکرار کنید.
  • عضلات کف لگن را به‌سرعت و تا ۵۰ بار منقبض و منبسط کرده و بعد ۵ ثانیه به خودتان استراحت بدهید. در این حالت باید ۴ بار این تمرین را در طول روز تکرار کنید.

اسکات

حرکت اسکات که درواقع شبیه حرکت چمباتمه زدن است درروند زایمان به‌شدت مؤثر است چراکه به باز شدن بیشتر دهانه رحم کمک می‌کند و باعث می‌شود نوزاد راحت‌تر پایین بیاید. البته کسی که از قبل تمرین اسکات را انجام نداده و عضلاتش آمادگی نداشته باشد نمی‌تواند در اتاق زایمان این کار را انجام دهد.

ورزش کردن در بارداریورزش اسکات

کنار دیوار بایستید و پشتتان را به دیوار بچسبانید. پاهایتان را به‌اندازه عرض شانه بازکرده و باکمی فاصله از دیوار قرار دهید. دست‌هایتان را به‌صورت آویزان از دو طرف نگه‌داشته و پشتتان را روی دیوار قرار دهید و درعین‌حال زانوهای خود را خم‌کنید تا به وضعیت نیمه نشسته درآیید. هر بار ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و این ورزش را در روز ۱۰ بار تکرار کنید و به‌صورت روزانه انجام دهید.

چرخش لگن

چرخش لگن عضلات شکمی را تقویت کرده و از بروز کمردرد در بارداری و در حین زایمان پیشگیری می‌کند. همچنین این حرکت به زایمان راحت‌تر نیز کمک کرده و باعث می‌شود درد کمتری بکشید.

به پشت بخوابید و دست‌ها را روی شکم قرار دهید. حالا به کمک انقباض عضلات شکمی و لگنی، باسن را از زمین بلند کنید. مراقب باشید که زانوها، لگن و شانه‌هایتان در یک خط قرار بگیرند. هر بار ۳ تا ۵ ثانیه در این وضعیت بمانید و این ورزش را در روز ۱۰ بار تکرار و به‌صورت روزانه انجام دهید.

چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحت‌تری داشته باشیم؟

خاکشیر

شاید ندانید که دانه خاکشیر می‌تواند به زایمان راحت شما کمک کند. می‌توانید برای راحتی زایمان خود روزانه چند لیوان شربت خاکشیر میل کنید.

گل شاه‌پسند

دم‌نوشی که از این گل زیبا و خوشبو به دست می‌آید باعث تسکین دردهای زایمان و انجام یک زایمان راحت می‌شود. خوردن روزانه سه فنجان از دم‌نوش این گل در روزهای نزدیک به زایمان برای شما بسیار مفید است.

رازیانه

مصرف برخی از گیاهان در دوران بارداری بااحتیاط انجام می‌شود، زیرا این گیاهان با خاصیتی که دارند باعث سقط‌جنین می‌شوند اما همین گیاهان اگر در ماه‌های آخر بارداری مصرف شوند باعث تجربه یک زایمان راحت توسط مادر می‌شوند. یکی از این گیاهان رازیانه است که توصیه می‌شود در ماه آخر بارداری هرروز مصرف شود.

زعفران

درست است که مصرف بی‌رویه و متناوب زعفران در دوران بارداری خطرناک است و می‌تواند باعث سقط‌جنین شود اما در زمان نزدیک به زایمان این طلای سرخ مانند یک درمانگر کار را برای شما آسان می‌کند.

برگ ختمی

تهیه دم‌نوش از این گیاه و استفاده از آن به‌صورت روزانه برای زایمان راحت مفید است.

تخم شوید

دم‌نوش تخم شوید در هنگام شروع دردهای زایمان می‌تواند از شدت آن‌ها بکاهد. تخم شوید همچنین می‌تواند باعث شود که مدت‌زمان زایمان نیز کاهش پیدا کند و نوزاد زودتر متولد شود.

روغن کرچک

روغن کرچک برای انقباضات بارداری بسیار مؤثر است و درد آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. روغن کرچک به‌صورت کپسول و مایع مورداستفاده قرار می‌گیرد و البته باید مراقب باشید که مصرف روغن کرچک بیش از 60 میلی‌لیتر می‌تواند باعث اسهال در خانم‌های باردار شود یا انرژی و آب بدن آن‌ها را بگیرد.

خرما

مصرف خرما در دوران بارداری، برای داشتن زایمان راحت به اثبات رسیده است. مطالعات نشان می‌دهد که خرما در سه ماه سوم تأثیر عالی برای وقت زایمان دارد و فقط کافی است که یک ماه مانده به زایمان، روزانه 6 عدد خرما میل کنید که درد زایمان شما با خوردن خرما به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. البته مراقب باشید که در این مورد زیاده‌روی نکنید زیرا خرمای زیاد باعث بالا رفتن دمای بدن شما می‌شود.

آناناس

آناناس حاوی بروملین است، بروملین یک آنزیم است که باعث آرام کردن عضلات در قسمت باسن، گردن و شکم می‌شود و از طرفی سرعت کار کردن این عضلات را بالا می‌برد. به این صورت که مادر با مصرف آناناس می‌تواند زایمان سریع‌تری داشته باشد و کمتر درد بکشد. این میوه همچنین التهابات حاصل از بارداری و شیردهی را کاهش خواهد داد.

البته به این موضوع توجه کنید که مصرف بیش‌ازحد آناناس باعث اسهال می‌شود. آب آناناس را نیز در دوران بارداری مصرف نکنید و از کنسرو آناناس نیز استفاده نکنید زیرا آنزیم برو ملین آن از بین رفته است.

چای‌دارچین

چای‌دارچین را بهتر است در نزدیک زایمان خود استفاده کنید که این دم‌نوش می‌تواند درد انقباضات را کوتاه‌تر کند و زایمان راحت‌تری را برای شما به وجود بیاورد.

چای‌دارچین
چای‌ دارچین برای داشتن زایمان راحت تر

روغن پامچال

مصرف روغن پامچال را بهتر است بعد از هفته 36 بارداری استفاده کنید تا انقباضات و فشار کمتری به بدن شما وارد کند. این روغن‌ها در قالب قرص نیز موجود هستند که مصرف آن‌ها باعث می‌شود مادر خواب راحت‌تری داشته باشد و در دوران اواخر بارداری درد کمتری داشته باشد.

غذاهای تند

خوردن غذاهای تند زایمان را جلو می‌اندازد. غذاهای تند باعث افزایش هورمونی به نام پروستاگلاندین می‌شود که این هورمون سرعت زایمان را نیز بالا می‌برد. بسیاری از افراد عقیده دارند که مصرف غذاهای تند در دوران بارداری رشد نوزاد را مختل می‌کند اما خوردن آن در اواخر بارداری می‌تواند زایمان راحت‌تری را برای شما رقم بزند.

موز

موزها منبع غنی از پتاسیم هستند، پتاسیم می‌تواند باعث تحریک انقباضات عضلات شود. مصرف رژیم غذایی حاوی پتاسیم می‌تواند زایمان را برای شما راحت کند و البته نباید بیش‌ازحد این میوه را مصرف کنید و از مکمل‌های آن نیز هرگز استفاده نکنید.

سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک را می‌توان جزء موادی معرفی کرد که سهولت زایمان را باعث می‌شود. البته که هنوز شواهد دقیقی در این مورد وجود ندارد. روغن بالزامیک طعم بسیار خوشایندی نیز دارد و می‌توانید آن را در سالاد هم استفاده کنید.

برگ گیاه تمشک

این گیاه به‌صورت خشک یا دم‌کرده می‌تواند درد انقباضات لگن را کاهش دهد. همچنین بدون هیچ اثر جانبی قادر است که مدت‌زمان زایمان کردن را کاهش دهد و مطالعات نشان می‌دهد خانم‌هایی که‌برگ تمشک را در دوران بارداری استفاده می‌کنند، احتمالاً نیازی به سزارین ندارند و می‌توانند یک زایمان طبیعی راحت داشته باشند.

ریحان

ریحان می‌تواند جریان خون فرد را بالا ببرد و همچنین به کاهش درد در دوران قاعدگی نیز کمک می‌کند و همچنین به یک زایمان راحت و سالم نیز کمک خواهد کرد. ریحان را می‌توانید همراه با غذا میل کرده یا اینکه دم‌کرده آن را مصرف کنید.

شنبلیله

این گیاه از قدیم‌الایام برای سهولت زایمان در بین خانم‌ها شهرت داشت. این گیاه می‌تواند درد انقباضات فرد را کاهش دهد و مطالعات نشان می‌دهد که این گیاه در سهولت زایمان در حیوانات نیز مؤثر است.

چای زیره سبز

چنانچه که گفته‌ایم اضافه کردن 1 قاشق چای‌خوری زیره سبز به چای می‌تواند تأثیر خودش را برای سهولت زایمان بگذارد. این ماده طعم تلخی دارد و می‌توانید برای از بین بردن طعم تلخ این گیاه مقداری سیب‌زمینی خام را اضافه کنید که با این دم‌نوش درد انقباض کمتری خواهید داشت.

چای زنجبیل

زنجبیل به‌عنوان یک داروی گیاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد و زایمان فرد را راحت‌تر می‌کند. همچنین می‌تواند طعم تند و لذت بخشی به غذا بدهد.

چای آویشن

چای آویشن به‌عنوان یک داروی گیاهی در خانم‌های باردار استفاده می‌شود. برگ تازه آویشن را می‌توان به‌صورت دم‌نوش استفاده کرد.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
nabzemanamnak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا