بارداری و اطفال

عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری

سلامت شما یک دلیل محکم برای ترک سیگار و دخانیات است. اگر سلامت خودتان به‌قدر کافی برایتان مهم نیست، سلامت کودک شما باید بهترین دلیل ممکن برای ترک سیگار باشد. سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند خطرات جدی برای جنین شما داشته باشد. در این مطلب با خطرات مصرف سیگار و محصولات دخانی در سلامت مادر و جنین، نکاتی برای ترک سیگار در دوران بارداری و تغییرات بدن شما پس از ترک دخانیات آشنا خواهید شد.

اثرات استفاده از دخانیات در مادر و جنین

مصرف دخانیات در سلامت شما و جنین طی بارداری و بعد از زایمان اثر می‌گذارد. نیکوتین، مونوکسید کربن و سموم متعدد دیگری که در سیگار و قلیان وجود دارد، از طریق جریان خون به‌طور مستقیم به جنین می‌رسد. مصرف دخانیات در طول بارداری می‌تواند مشکلات زیر را به وجود آورد:

  • کاهش میزان اکسیژن موجود برای شما و جنین در حال رشدتان
  • افزایش ضربان قلب جنین
  • افزایش احتمال سقط جنین و مرده‌زایی
  • افزایش خطر تولد پیش از موعد یا نوزاد کم‌وزن
  • افزایش خطر ایجاد مشکلات تنفسی و بیماری‌های ریوی
  • افزایش خطر نقص مادرزادی هنگام تولد
  • افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

هرچه بیشتر در روز سیگار بکشید، احتمال افزایش این موارد و دیگر مشکلات مربوط به سلامت جنین بیشتر خواهد بود. تأکید می‌شود که هیچ مقداری از مصرف دخانیات برای بارداری مناسب نیست.

ترک سیگار قبل یا در طول دوران بارداری

برنامه‌های ترک سیگار بسیاری برای کمک به شما وجود دارد. از پزشک خود به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه‌ها راهنمایی بخواهید. نکته‌هایی که شاید به ترغیب شما در ترک این عادت کمک کند در زیر عنوان‌شده است:

پره ‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری؛ علل، علائم، تشخیص، درمان و جلوگیری از آن

سیگار در بارداریروش ترک سیگار در بارداری

  • کبریت، فندک و زیرسیگاری را جایی مخفی کنید.
  • برای خانۀ خود یک محدودۀ کاملاً غیرسیگاری مشخص کنید.
  • از افراد سیگاری بخواهید در اطراف شما سیگار نکشند.
  • نوشابه‌های کافئین‌دار کمتر بنوشید؛ کافئین ممکن است تمایل شما را به سیگار کشیدن تحریک کند. همچنین از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید، آن‌ها نیز ممکن است تمایل شما را به سیگار کشیدن تحریک کنند و برای جنین مضر باشند.
  • عادت‌های خود را در ارتباط با سیگار کشیدن تغییر دهید. اگر در زمان رانندگی یا وقتی‌که استرس دارید سیگار می‌کشید، سعی کنید فعالیت‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کنید.
  • آدامس بدون قند در دسترس خود داشته باشید تا زمانی که تمایل به سیگار کشیدن داشتید به‌جای آن آدامس بجوید.
  • سعی کنید خود را فعال نگه‌دارید تا ذهنتان از سیگار کشیدن دور بماند و به از بین بردن تنش درونی شما کمک کند. به‌عنوان‌مثال پیاده‌روی، ورزش، خواندن یک کتاب یا یک سرگرمی جدید را امتحان کنید.
  • از جمع‌ها و مکان‌هایی که در آن افراد زیادی در حال سیگار کشیدن هستند دور بمانید.

آدامس و برچسب‌های نیکوتین‌دار، نیکوتین را وارد جریان خون فرد سیگاری می‌کنند و معمولاً به‌عنوان راهی برای ترک سیگار استفاده می‌شود. اگرچه این محصولات می‌تواند علائم ترک و هوس افراد سیگاری را برای کشیدن سیگار کاهش دهد ولی ایمنی این محصولات در زنان باردار به‌خوبی ارزیابی نشده است. پس بهتر است از این جایگزین‌ها استفاده نکنید.

سیگار در بارداریتاثیر سیگار بر جنین و مادر در دوران بارداری

تغییرات بدن بعد از ترک سیگار

مزایای سیگار نکشیدن در عرض یک روز پس از ترک شروع می‌شود. پس از ترک سیگار، ضربان قلب شما و جنین به حالت عادی بازمی‌گردد و احتمال ایجاد مشکلات تنفسی برای او کمتر خواهد شد. با توجه به این‌که بدن شما به نیکوتین عادت کرده، ممکن است با ترک آن علائمی داشته باشید؛ شما ممکن است هوس سیگار کنید، تحریک‌پذیر شوید، بسیار احساس گرسنگی کنید، سرفه‌کنید، سردرد بگیرید یا در تمرکز کردن دچار مشکل شوید. این علائم ترک به صورت موقتی و گذراست. این علائم بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می‌رود. زمان رخ دادن علائم ترک سیگار، خودتان را کنترل کنید. به دلایل خود برای ترک سیگار فکر کنید و به خودتان یادآوری کنید این‌ها علائمی است که بدن شما در راه درمان نشان می‌دهد.

کم خونی در بارداری؛ علل، تشخیص، عوارض و درمان آن

به یاد داشته باشید که تحمل و مدارا کردن با علائم ترک بسیار آسان‌تر از درمان بیماری‌های عمده‌ای است که سیگار کشیدن می‌تواند باعث آن‌ها شود. حتی پس از ترک کامل سیگار، انتظار هوس‌هایی برای سیگار کشیدن وجود دارد. بااین‌حال، این هوس به‌طورکلی کوتاه‌مدت است و بالاخره از بین خواهد رفت. اگر شما دوباره شروع به کشیدن سیگار کردید، بازهم امیدتان را از دست ندهید. اکثر افراد سیگاری بارها قبل از ترک موفق، دوباره شروع به سیگار کشیدن کرده‌اند. اگر این اتفاق افتاد تسلیم نشوید. بازهم برنامه‌ریزی کنید و در مورد راهکاری که دفعۀ بعدی در برابر میل خود به سیگار کشیدن انجام خواهید داد، خوب فکر کنید.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
madarshoگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا