بیماری ها

صبحانه بیماران دیابتی | طرز تهیه صبحانه برای افراد دیابتی

در این مطلب صبحانه بیماران دیابتی و طرز تهیه صبحانه برای افراد دیابتی را بیان خواهیم نمود، باما همراه باشید 🙂

وعده صبحانه بهترین وعده برای افزایش مصرف فیبر از طریق میوه‌ها و فراورده‌های لبنی است. انتخاب گزینه‌های صحیح غذایی در این وعده علاوه بر این‌که سوخت‌وساز بدن را در تمام طول روز بالا می‌برد، راهی مناسب برای کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت است.

رژیم غذایی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت

دیابتصبحانه مخصوص افراد دیابتی

حذف نکردن وعده صبحانه

تحقیقات نشان می‌دهد صرف‌نظر کردن از صبحانه باعث ابتلا به چاقی و مقاومت به انسولین می‌شود. مطالعات دیگر تأیید می‌کنند که مصرف‌کنندگان صبحانه، بهتر می‌توانند در برابر غذاهای چرب و پرکالری مقاومت کنند. هدف از خوردن صبحانه در دیابتی‌ها، کنترل بهتر قند خون و جلوگیری از پرخوری در طول روز است.

مصرف صبحانه در خانه

شما می‌توانید و البته نباید از رستوران‌ها برای خوردن صبحانه استفاده کنید. یک وعده غذایی مناسب برای صبحانه همیشه در خانه قابل‌دسترس است. یک صبحانه سبک می‌تواند شامل کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم بعلاوه پروتئین باشد و نزدیک به 1000 کالری به بدن شما برساند.

مصرف غلات همراه با میوه

یک وعده غلات کامل حداقل 5 گرم فیبر به بدن شما می‌رساند و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف منظم غلات باعث کاهش وزن می‌شود. استفاده از غلات کامل به همراه میوه‌های تازه مانند توت‌فرنگی یا زغال‌اخته را می‌توان یک رژیم دیابت پسند دانست.

مصرف دانه کتان

این دانه‌ها غنی از فیبر و پروتئین هستند و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن‌ها به بهبود سلامت قلب و کاهش کلسترول کمک می‌کند و از میزان التهاب بدن می‌کاهد.

بلغور جوی دو سر

یکی از بهترین گزینه‌های صبحانه برای دیابتی‌ها است و در هر فنجان 4 گرم فیبر دارد به‌طوری‌که باعث کنترل قند خون می‌شود. مطالعات نشان داده که مصرف یک فنجان بلغور جو برای 5 تا 6 بار در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 39 درصد کاهش می‌دهد.

شیر یا ماست کم‌چرب

شیر علاوه بر این‌که حاوی کلسیم و ویتامین D بالا است، خطر ابتلا به سندرم متابولیک یعنی مجموعه‌ای از علائم که منجر به دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شوند را کاهش می‌دهد. ویتامین D موجود در محصولات لبنی کم‌چرب همچنین با کاهش میزان کلسترول و بهبود سطح انسولین در ارتباط است.

چای‌دارچین

دارچین بهترین گزینه برای کاهش قند خون است و اضافه کردن آن به چای یا قهوه برای کنترل و مدیریت دیابت می‌تواند مفید باشد.

غذاهایی که اصلاً دیابتی‌ها نباید بخورند

دیابتغذاهای ممنوعه برای دیابتی ها

شهد آگاو

آگاو معمولاً شیرین‌کننده‌ای سالم و جایگزینی مناسب برای قند به‌حساب می‌آید چون آن را انتخابی با گلیسمی پایین می‌دانند. شاخص گلیسمی کربوهیدرات‌ها را بر اساس اینکه چقدر سریع قند خون را بالا می‌برند رتبه‌بندی می‌کند؛ که به نظر من راهی بسیار ساده است برای اینکه متوجه شویم یک غذا بد است یا خوب.

ازآنجاکه شهد آگاو سرشار است از فروکتوز است درحالی‌که گلیسمی پایینی دارد آسیب به بدن را به تأخیر می‌اندازد. کمی زمان می‌برد که بدن فروکتوز را به گلوکز، گلیکوژن، لاکتات و چربی در کبدتان تغییر دهد. این روند برای کبدتان بسیار استرس‌زا است و می‌تواند با مشکل کبد چرب و مقاومت به انسولین مرتبط باشد.

غلات سالم

محصولات بدون گلوتن، غلات کامل، جوانه غلات این را می‌دانیم که گلوتن برای بعضی افراد می‌تواند بد باشد. بااین‌حال حتی غذاهایی که برچسب بدون گلوتن خورده‌اند نیز می‌توانند التهاب آور باشند. غلات بدون گلوتن، کامل یا جوانه‌ها پروتئین یکسانی نسبت به گلوتن دارند که می‌تواند با التهاب در ارتباط باشد و همچنان سرشار باشد از قند آمیلوز. مقدار اضافه این موارد می‌تواند منجر به بالا رفتن شدید قند خون، مقاومت به انسولین و التهاب شود، تمام علائم دیابت.

میوه‌هایی که فروکتوز بالایی دارند

میوه‌ها حاوی قند طبیعی هستند اما برای کسانی که مشکل قند خون‌دارند همچنان می‌توانند دردسرساز شوند. اینکه میوه را غذایی سالم در نظر بگیریم ساده است چون غذایی کامل و فرآوری نشده به‌حساب می‌آید؛ اما یک‌چیز خوب هم بیش‌ازحدش ممکن است طوری دیگر خود را نشان دهد. اگر مشکل قند خون‌دارید بسیار مهم است میوه‌هایی مانند سیب، هندوانه، گلابی و گیلاس را محدود کنید؛ اما از میوه‌ها نترسید چون جنبه‌های درمانی بسیاری دارند. فقط کافی است تعادل و مقداری که به‌خوبی برایتان کار می‌کند را به دست بیاورید.

حبوبات

لوبیا حاوی مقدار زیادی نشاسته و فیبر است که به‌صورت کلی سالم است. برای افرادی که مشکل قند خون‌دارند همیشه این‌طور نیست. بعلاوه پروتئین‌های لکتین و فیتاتها در حبوبات می‌تواند باعث نفخ و گاز و ادامه التهاب شود. من متوجه شدم این مشکل بیشتر در افرادی خود را نشان می‌دهد که سعی می‌کنند سالم غذا بخورند مخصوصاً گیاه‌خوارانی که برای دریافت پروتئین زیاد از حبوبات استفاده می‌کنند. حبوبات غذایی سالم است اما چون برای یک فرد به‌خوبی جواب داده دلیل نمی‌شود برای همه همین باشد.

مقدار زیادی سبزیجات نشاسته‌ای

بدنتان خیلی سریع کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تغییر می‌دهد. با اضافه کردن زیاد سبزیجات نشاسته‌ای ممکن است بدون اینکه بخواهید به افزایش قند خونتان کمک کرده باشید. غذاهایی مانند سیب‌زمینی، چغندر و کدوحلوایی همگی غذاهایی سالم هستند اما افرادی که مشکل قند خون‌دارند توانسته‌اند با محدود کردن این غذاها دوباره حساسیت به انسولین خود را بازگردانند. همان‌طور که در قسمت میوه‌ها اشاره شد همین‌که حساسیت به انسولین و تعادل هورمون‌ها بازگشت می‌توانید مقدار مصرف این غذاهای بسیار سالم را نیز افزایش دهید.

بهترین صبحانه برای افراد دیابتی

افراد دارای قند خون بالا برای صبحانه که مهم‌ترین وعده غذایی هر فرد است باید از مواد غذایی سالم استفاده کنند و به‌جای خوردن کیک و کلوچه این خوراکی‌های مقوی را مصرف کنند تا مدت‌زمان زیادی سیر شوند و هم دچار چاقی یا افزایش قند خون نشوند.

محافظت از بدن در مقابل دیابت به معنی گرسنگی کشیدن یا خوردن غذاهای بدمزه نیست، شما می‌توانید با خوردن غذاهای خوشمزه هم تناسب‌اندام مناسب داشته باشید هم خطر بیماری دیابت در شما کاهش یابد.

خوراک پنیر با گل‌ کلم

در یک‌زمان کوتاه بهترین صبحانه را برای خود آماده کنید.

صبحانه افراد مبتلا به دیابتخوراک پنیر با گل‌ کلم برای افراد دیابتی

مواد لازم جهت تهیه خوراک پنیر با گل‌ کلم

  • گل‌کلم
  • پنیر چدار رنده شده
  • گوشت قرمز نگینی سرخ‌شده
  • فلفل هالوپینا
  • نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه خوراک پنیر با گل‌کلم

  • ابتدا گل‌کلم را پاک‌کرده و به قطعات ریز خردکنید.
  • گل‌کلم ریز شده را با پنیر چدار رنده شده، گوشت قرمز نگینی سرخ‌شده، فلفل هالوپینا، نمک و فلفل سیاه مخلوط‌کنید.
  • این ترکیب را به مدت 5 دقیقه در فر در دمای 160 درجه سانتیگراد بگذارید.
  • پس از گذشت این زمان غذا را ازفر خارج کنید و روی آن پنیر پیتزا ریخته و سپس 20 الی 30 دقیقه دیگر آن را در فر قرار دهید تا غذای شما آماده شود.
  • این غذا در ابتدای روز انرژی لازم برای شمارا تأمین می‌کند و یکی از مقوی‌ترین خوراک‌ها برای آغاز روز است.

املت قارچ برای افراد دیابتی

اگر وقت کمی برای تهیه صبحانه دارید، می‌توانید با مواد زیر املت قارچ تهیه کنید:

صبحانه افراد مبتلا به دیابتصبحانه املت و قارچ برای دیابتی ها

مواد لازم برای تهیه املت قارچ

  • قارچ دکمه‌ای خردشده 200 گرم
  • تخم‌مرغ دو عدد
  • کره و روغن به میزان لازم

طرز تهیه املت قارچ

  • در روغن خیلی کم قارچ را سرخ‌کنید تا طلایی شود.
  • سپس درون یک ماهیتابه مقداری کره بریزید.
  • تخم‌مرغ و قارچ‌ها باهم ترکیب کنید و پس از داغ شدن روغن درون ماهیتابه بریزید.
  • پس از سرخ شدن یک‌طرف املت آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.
  • این صبحانه کم‌کالری بسیار خوشمزه است و قند خون را تنظیم می‌کند.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
namnakbornaseemorghویرایش و بازنویسی شده، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا