سلامت استخوان

علل و روش های درمان تق تق و صدا دادن زانو

در این مطلب تمام علل و روش های درمان تق تق و صدا دادن زانو را بیان خواهیم نمود، باما همراه باشید 🙂

مشکلات زانو، پیر و جوان نمی‌شناسد و تمام گروه‌های سنی را ممکن است تهدید کند. شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که هنگام نشستن و برخاستن صدا تق‌تق زانوهایتان را بشنوید و احساس نگرانی کنید که علتش چه می‌تواند باشد.

با بالا رفتن سن، بدن انسان فرسوده شده و بافت‌های اولیه به‌تدریج به سمت تخریب می‌رود، اما این تخریب در سنین پایین قابل جبران و نوسازی است، اما در سنین بالا (بالای 40 سال) رفته‌رفته تخریب غیرقابل‌جبران می‌شود.

می‌توان گفت بالا رفتن سن یکی از علت‌های اصلی ایجاد زانودرد در افراد است، اما زانودردهایی که در جوانی به سراغ افراد می‌آید به دلیل سبک زندگی امروزی و ماشینی شدن کارها و به عبارتی، کم‌تحرکی است، چراکه کم‌تحرکی باعث می‌شود بافت‌های اطراف زانو که نگه‌دارنده مفصل زانو هستند به‌تدریج ضعیف‌تر شوند و توان سابق برای حمایت از مفصل را نداشته باشند. درنتیجه فشار بیشتری به مفصل‌ها وارد می‌شود و موجب تخریب آن می‌شود.

صدا دادن زانو خطرناک است؟

صدای تق‌تق زانو که به علت سایش غضروف مفصل است، بیشتر در استخوان زیر کشکک زانو شنیده می‌شود و با درد همراه است. این صدا می‌تواند نشانه ناهنجاری مفصلی و غالباً آرتروز و ساییدگی زانو باشد. این افراد باید عضلات اطراف زانو را تقویت کنند.

درصورتی‌که صدا دادن زانو همراه با درد باشد و حرکت دادن زانو در این هنگام برای فرد مشکل باشد، این یک علامت جدی است و باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمود تا مشخص شود که آیا آسیب جدی به مفصل واردشده است یا نه. پزشک متخصص با انجام معایناتی می‌تواند دلیل صدا دادن زانو را تشخیص دهد و تعیین کند که چه روش درمانی برای فرد مناسب است.

زمانی که شنیدن صدا از مفصل زانو با علائم دیگری مانند درد یا تورم همراه نباشد، جای نگرانی ندارد. در بسیاری از موارد به علت وجود حباب‌های هوا که در مفصل زانو گیر افتاده‌اند، مفصل زانو صدا می‌دهد و می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که مفصل زانو (به علت ایجاد فشار زیاد درون مفصل یا وجود سایش) خودش در حال برطرف کردن این موضوع است. این حالت مانند زمانی است که شما قولنج انگشتان یا مفاصل دیگر بدنتان را می‌شکنید.

در برخی مواقع صدای زانو به علت لغزیدن تاندون‌ها و عضلات اطراف زانو بر روی استخوان است که با خم و راست شدن زانو و جابجا شدن رابط (عضله) ایجاد صدا می‌شود.

علت دیگر صدای زانو، ضعیف شدن غضروف حدفاصل بین استخوان‌ها است. این غضروف‌ها حرکت عضلات را راحت‌تر می‌کند. اگر به هر دلیلی غضروف ضعیف شود، استخوان‌ها سایش پیداکرده و صدا در زانو تولید می‌شود.

مایع مفصلی که برای نرم کردن مفصل زانو جهت حرکت و تغذیه آن در میان مفاصل وجود دارد، چنانچه به دلایلی کم یا زیاد شود، سبب ایجاد صدا هنگام خم و راست کردن زانو می‌شود.

علل صدا دادن زانو چیست؟

سه گروه شایع وجود دارد:

  • گروهی معمولاً در سنین بزرگ‌سالی و میان‌سالی بروز می‌کنند و ناشی از تخریب سطح مفصلی (آرتروز) هستند.
  • دومین گروه، بر اثر ابتلا به‌نوعی بیماری و در سنین مختلف ایجاد می‌شوند.
  • و گروه سوم به مفصل کشککی رانی یا مشکلات استخوان کشکک مربوط می‌شوند. متأسفانه این گروه از دردهای زانو حتی در سنین جوانی هم بروز می‌کند.
مقاله پیشنهادی:  پوکی استخوان؛ علائم و نشانه ها، پیشگیری و درمان پوکی استخوان

تغذیه نامناسب، اضافه‌وزن و فعالیت کم بدنی را نیز می‌توان از عامل‌های دیگر دانست.

استفاده از توالت ایرانی هم باعث می‌شود زانو خم شود و فشار زیادی را متقبل گردد. نکته دیگر طرز نشستن افراد است. دوزانو نشستن بدترین حالت ممکن برای زانودرد است.

پیشگیری و درمان زانودرد یا صدا دادن زانو

به افرادی که دچار زانودرد هستند توصیه می‌شود روزانه حداقل 30 تا 40 دقیقه پیاده‌روی مخصوصاً روی سطح صاف انجام دهند. افراد باید توجه کنند هرگز در سطح شیب‌دار پیاده‌روی نکنند، چراکه ضررش بیشتر از نفعش است. نکته دیگری که در اینجا توصیه می‌شود این است که از مصرف میوه، سبزی‌ها و لبنیات تازه غافل نشوید. لذا تغذیه مناسب بهترین روش پیشگیری از به وجود آمدن این عارضه است.

برای بسیاری از کسانی که زانودرد دارند، ورزش توصیه می‌شود، اما اینکه چه ورزش‌هایی برای زانوهای خراب مفید است، مسئله مهمی است که باید با مشورت پزشک متخصص انجام شود. شنا کردن اولین گزینه متخصصان در درمان زانودرد است. توصیه می‌شود به مدت 15 دقیقه در مسیر عرض استخر راه بروند. پیاده‌روی دومین گزینه در درمان زانودرد با ورزش است. همان‌طور که گفتیم پیاده‌روی در سطح صاف. دوچرخه‌سواری نیز بر روی زانوها فشار زیادی وارد نمی‌کند. انجام فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند طبی نه‌تنها به کاهش تق‌تق زانو کمک می‌کند، بلکه خطر آسیب دوباره را کاهش می‌دهد. به‌طورکلی هرگونه فعالیتی که فشار کمی بر زانوها وارد کند و یا فعالیت‌هایی که در آن شما مجبور نیستید به‌سرعت تغییر جهت بدهید، برای زانوها مشکل‌ساز نیستند.

درصورتی‌که علت صدا دادن زانو وارد شدن آسیب به‌زانو باشد لازم است در ابتدا به‌زانوی خود استراحت بدهید. از داروهای ضدالتهاب و مسکن نیز برای کنترل علائم تا زمان بهبودی استفاده می‌شود.

روش های درمانی صدا دادن زانو

درصورتی‌که پزشک تشخیص بدهد که رباط یا منیسک زانوی شما پاره شده است، برای درمان نیاز به انجام عمل جراحی می‌باشد. بعداز انجام عمل جراحی ممکن است بازهم صدا دادن زانو ادامه پیدا کند، اما صدا دادن بدون احساس درد خواهد بود و احتمالاً به علت اتروفی (تحلیل) عضلات در دوران بهبودی پس از عمل است. انجام فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند طبی نه‌تنها به کاهش صدا دادن و تق‌تق زانو کمک می‌کند، بلکه خطر آسیب دوباره را کاهش می‌دهد.

درصورتی‌که علت صدا دادن زانو بیماری‌های مزمنی مانند کندرومالاسی (نرمی غضروف کشکک زانو) یا آرتروز زانو باشد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که تا زمان بهبود درد زانو استراحت کنید. بعدازآن برای افزایش قدرت عضلات، مراجعه به فیزیوتراپی تجویز می‌شود. استفاده از زانوبندهای مخصوص کشکک زانو نیز می‌تواند در این موارد به کاهش صدا دادن و درد زانو کمک کند. به خاطر داشته باشید درصورتی‌که صدا دادن زانو با درد همراه باشد، نیاز به درمان دارد و حتماً باید برای تشخیص علت آن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برنامه درمانی مناسبی را برای شما تجویز کند.

مقاله پیشنهادی:  علت خشکی مفاصل و روش های درمان آن

برای پیشگیری از بروز صدا در زانو باید فشار بر زانو را کاهش داد. با کم کردن وزن اضافی، صدا در زانو تا 50 درصد کم می‌شود. توصیه می‌شود از دوزانو و چهارزانو نشستن خودداری کرد.

در حالت‌های پیشرفته داروهای مسکن، داروهای ضدالتهابی و داروهای غضروف ساز مفصل تجویز می‌شود. همچنین بیمار باید از انجام حرکاتی که بیماری او را تشدید می‌کند خودداری کند. پیاده‌روی در زمین‌های صاف، بدون مانع، مستقیم و نرم دویدن بسیار مؤثر است.

درمان صدا دان زانو با تمرینات و روش های پزشکی

قبل از شروع هرگونه تمرین برای صدای زانو، باید همیشه با پزشک خود مشورت کنید، چون برخی تمرینات می‌تواند شرایط شمارا بدتر کند، مثلاً در مواقعی که یک پارگی و یا لنگی داشته باشید.

اگر پزشک شما چراغ سبز را برای ورزش به شما داده است، پس یک مکان خوب برای شروع آن، تقویت چهارسر است، چون ماهیچه‌ای که از ران بیرون می‌آید و می‌تواند به حمایت بهتر از زانو کمک کند.

تمرین‌های مفید برای چهارسر شامل پسوند ساق و یا انقباض ایستا است. یک مثال تمرین چهارسر است که با نشستن بر روی زمین با دو پا مستقیم انجام می‌شود. زانوی چپ خود را خم‌کنید و پاهایتان را روی زمین بگذارید و یک حوله لوله شده را زیر ران راست خود نزدیک زانو قرار دهید. پاهایت را تکان بده و پاشنه و ساق پایت را از زمین بلند کن. پایین برگرد. ران خود را از روی حوله بلند نکنید.

همچنین داشتن قدرت برابر بین عضله چهار سر ران و عضلات عقب ران نیز مهم است، بنابراین اگر عضله چهار سر ران قوی باشند اما عضلات عقب ران شما ضعیف هستند، زانوهای شما ضعیف است.

همسترینگ در عقب ران قرار دارند. برای تقویت این ماهیچه‌ها، روی زمین زانو بزنید و زانوهای خود را به زاویه 45 درجه خم‌کنید. پاهایتان را بلند کنید و پاشنه‌تان را فشار دهید تا عضلات عقب ران در این فرآیند منقبض شوند. این را تا 10 ثانیه نگه‌دارید، آرام بگیرید و تکرار کنید. به‌طورکلی، باید تنها 25 درصد از عضلات عقب ران بیشتر باشند.

یک باند IT قوی و انعطاف‌پذیر می‌تواند به حمایت بیشتر از زانوها کمک کند. برای ورزش کردن گروه IT، پای راست خود را پشت پای چپ خود در یک موقعیت ایستاده قرار دهید. هنگامی‌که به سمت چپ متمایل می‌شوید، زانو را کمی خم‌کنید. باسن خود را به سمت راست تغییر دهید تا کشش را افزایش دهید و برای 30 ثانیه نگه‌دارید. خاموش‌کنید و تکرار کنید.

درمان تق تق زانو با ورزش

اسکات برای تقویت قسمت داخلی ران:

قسمت داخلی ران اغلب ضعیف‌تر از بخش بالایی عضله چهارسری است. برای تقویت آن و پیشگیری از زانودرد، انجام اسکات برای تقویت ران‌ها توصیه می‌شود.

دستورالعمل‌:

  1. پاها را به عرض شانه‌ها بازکنید و پنجه‌های پای خود را با اعمال وزن روی پاشنه‌ها به‌صورت 45 درجه قرار دهید.
  2. درحالی‌که شروع به انجام اسکات می‌کنید باسن خود را طوری به عقب ببرید انگار که می‌خواهید روی یک صندلی بنشینید که از شما خیلی دور است.
  3. درحالی‌که اسکات انجام می‌دهید، زانوهای خود را به سمت بیرون قرار داده و تا آنجا که می‌توانید حالت نشسته به خود بگیرید- زاویه آن 90 درجه کمتر نشود- و با اعمال فشار از طریق پاشنه‌ها سر جای خود برگردید.
  4. این کار را 15 مرتبه انجام دهید و مجدداً تکرار کنید.
مقاله پیشنهادی:  آیا ورزش برای دیسک کمر مضر است؟

طب سوزنی

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند که طب سوزنی دارای تأثیر بااهمیت بر انواع خاص درد در ناحیه زانو و به‌طور خاص شرایط ایجادشده به خاطر ابتلای فرد به آرتروز است.

به‌این‌ترتیب طب سوزنی می‌تواند باعث کاهش صدای ایجادشده در محل مفصل زانو به خاطر مشکل آرتروز شود. علاوه بر این، طب سوزنی می‌تواند ناراحتی بیمار را تا زمان تأثیرگذاری سایر روش‌های درمانی کاهش دهد و در برخی موارد این روش می‌تواند حتی به‌عنوان یک جایگزین برای عمل جراحی یا سایر روش‌های درمانی مورداستفاده قرار گیرد.

تزریق در مفصل فاست

در روش تزریق مفصل فاست یک داروی استروئیدی به جهت بی‌حس کردن مفصل و مسدود کردن حس درد، در مفصل تزریق می‌گردد. اثر تسکینی و درمان صدا دادن زانو در این روش سریع و درازمدت است. با استفاده از فلوروسکوپی اشعه ایکس، فیزیوتراپیست می‌تواند محل ضایعه را به‌درستی شناسایی کرده و تزریق را در محل موردنظر انجام دهد که باعث بهبود خواهد شد.

اوزون درمانی

در اثر این عارضه غضروف نازک و سست می‌شود، درنتیجه مفصل دچار علائمی مانند درد، سفتی، صدای تق‌تق و غیره می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، تزریق گاز اوزون به زانو می‌تواند درد بیماران را کاهش داده و عملکرد و کیفیت زندگی مبتلایان به ورم مفاصل را بهبود بخشد.

تزریق آستروئید

تزریق یک داروی استروئیدی به‌عنوان‌مثال، کورتون، می‌تواند درد و التهاب را کاهش دهد. اثربخشی این روش در تسکین درد و التهاب قوی و سریع است. تزریق کورتون می‌تواند برای درد و صدای زانو ناشی از آرتروز و همچنین پارگی غضروف مفید باشد.

درمان خانگی صدا دادن زانو

روغن مالی زانو

برای درمان صدا دادن و تق‌تق زانو باید روغن‌مالی زانو صبح و شب با روغن سیاه‌دانه انجام شود خصوصاً اگر مفصل ورم نداشته و خشک باشد.

ماساژ درمانی

همه افراد از ماساژ لذت می‌برند نه‌فقط به دلیل احساس خوب که ماساژ به انسان می‌دهد بلکه به دلیل تحریک جریان خون، شل شدن عضلات و احساس آرامش زیاد بعد از ماساژ؛ برای زانو هم همین‌طور است، با ماساژ زانو، خون و اکسیژن بیشتری به مفاصل می‌رسد که به زانو کمک می‌کند تا خود را بهبود دهد؛ ماساژ زانو همچنین باعث آرام شدن زانو و کاهش فشارهای روی اعصاب زانو می‌شود.

بادکش زانو

بادکش مفصل زانو روزی 10 دقیقه نیز برای زانو و مشکلات آن بسیار مفید است البته اگر ورم وجود داشته باشد، روی خود ورم نباید بادکش انداخت.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
seemorghnamnakasriranگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا