تغذیه

عوارض جدی خوردن چای کهنه دم

در چند دهه اخیر نگرانی‌ها از انواع رایج چای‌های سیاه، سبز و سفید افزایش یافته است. طی مطالعه ای مشخص گردید که تمام چای‌های دم شده حاوی سرب و آلومینیوم هستند و اگر مدت زمان زیادی از دم کردن آنها بگذرد خطرات جبران ناپذیری به همراه دارند. البته در چای دم کرده هیچ جیوه‌ای وجود ندارد بلکه حاوی چندین عنصر مفید از قبیل منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فسفر است که مقدار منگنز در چای سیاه بیشتر است.

نوشیدن چای بیش از 3000 سال پیش در چین آغاز شده است و در آغاز قرن شانزدهم و هفدهم در اروپا معرفی شد. منشأ چای از گیاه Camellia sinensis است، درختی با 52 سانتی متر رشد که به بارندگی قابل توجه ای در سال و خاک اسیدی برای رشد نیاز دارد. از آنجا که چای در خاک اسیدی رشد می‌کند دارای بیش از حد آلومینیوم، فلوراید، سرب، آرسنیک و کادمیوم و همچنین سایر عناصر سمی است که عوارض قابل توجهی از جمله کاهش ضریب رشد اجتماعی در کودکان به جای می‌گذارد. برگهای چای دارای کافئین می‌باشد و مصرف متوسط آن زیر 3 فنجان در روز، فواید بی شماری برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد آن یا بیش از 3-4 فنجان در روز عوارض منفی و خطرناکی به همراه دارد.

درست است که چای یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های لذت بخش با فواید بیشمار از قبیل افزایش طول عمر، افزایش متابولیسم، کاهش وزن، پشتیبانی از حافظه و موارد دیگر است اما همانطور که می دانید چای کهنه دم و استفاده بیش از حد از آن عوارض و خطرات جدی دارد.

با خواص شگفت انگیز چای کوهی آشنا شوید! + طرز تهیه

فواید و مزایای چای سیاه

1. خواص آنتی اکسیدانی

چای سیاه حاوی گروهی از پلی فنول ها است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها برای بدن مفید هستند و به از بین بردن رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب سلول‌ها در بدن کمک می‌کنند و در نهایت به کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک می‌کند.

2. تقویت سلامت قلب

چای سیاه حاوی فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب مفید است. مطالعات نشان داده نوشیدن منظم چای سیاه به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

3. کاهش کلسترول LDL بد

LDL و HDL دو نوع لیپوپروتئین هستند که کلسترول را در بدن حمل می‌کنند. مقدار زیاد LDL در بدن خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد چای سیاه به کاهش سطح LDL کمک می‌کند.

4. بهبود سلامت روده

پلی فنول ها و خواص ضد میکروبی موجود در چای سیاه به بهبود سلامت روده و ایمنی بدن کمک میکنند.

5. کاهش فشار خون

فشار خون بالا می‌تواند عوارض زیادی در سلامتی ایجاد کند. نوشیدن چای سیاه به طور منظم به کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک کمک می‌کند، با این حال اثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

6. کاهش خطر سکته مغزی

سکته مغزی دومین علت اصلی مرگ و میر در سطح جهانی است. خوشبختانه در بسیاری از موارد می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. مطالعات نشان داده چای سیاه به کاهش خطر سکته کمک می‌کند.

7. بهبود تمرکز

چای سیاه به دلیل داشتن کافئین و اسید آمینه‌ای به نام L-theanine به بهبود تمرکز کمک می‌کند. این اسید آمینه فعالیت آلفا را در مغز افزایش می‌دهد و باعث بهبود تمرکز و هوشیاری می‌شود.

چگونه چای خوش طعم دم کنیم

عوارضی که چای کهنه دم بر بدن وارد می‌کند:

1. کاهش جذب آهن

تانن ها ترکیبات پلی فنولی موجود در چای که باعث تلخی آن می‌شود جذب آهن را نیز در بدن کم می‌کند و ممکن است مانع از جذب آهن در بدن شود، در صورت مصرف بیش از حد (بیش از 4 فنجان) با جذب آهن بدن تأثیر منفی بر سلامتی می‌گذارد.

2. میزان قابل توجهی از سموم

تقریباً مانند هر ماده غذایی برگهای چای حاوی ترکیبات مختلف سمی از خاک یا از طریق روش‌های برداشت می‌باشد. به عنوان مثال، در تحقیقی بر روی 30 نوع چای ثابت شد اکثر آنها از جمله چای سیاه حاوی سرب است.

همه چای‌های دم کرده حاوی مقادیر کمی از سرب هستند، اما بعد از مدت 3 الی 15 دقیقه بعد از دم حاوی مقادیر زیادی سرب می‌شود که مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی ناامن تلقی می‌شود. سطح آلومینیوم در 20٪ چای‌های دم کرده بالاتر می‌رود.

3. آسیب کبدی

دم کردن چای به مدت دو دقیقه منجر به تولید 3.6 تا 7.96 میلی گرم در هر لیتر فلوراید در آن می‌شود. این بدان معناست افرادی که بیش از چهار فنجان چای (یک لیتر) در روز مصرف میکنند، بیش از حد نیاز بدن، فلوراید جذب می‌کنند که به شدت برای دندان و استخوان‌ها مضر است.

4. اختلال در خواب

چای حاوی کافئین است (کمتر از قهوه، بین 20 تا 60 میلی گرم در فنجان). بنابراین نوشیدن بیش از حد چای به معنی دریافت بیشتر کافئین است و کافئین بیش از اندازه نیز منجر به اختلال خواب، سوزش سر دل، سردرد و غیره می‌شود.

چگونه چای خوش طعم دم کنیم

5. فشار خون بالا

کافئین موجود در چای سیاه فشار خون را در افرادی که فشار خون بالا دارند افزایش می دهد. با این حال، به نظر نمی‌رسد این اتفاق در افرادی که مرتباً چای سیاه یا سایر محصولات کافئین دار می‌نوشند، رخ می‌دهد.

6. تشنج

چای سیاه حاوی کافئین است. این نگرانی وجود دارد مصرف مقدار زیاد کافئین باعث تشنج یا کاهش اثرات داروهایی می‌شود که برای جلوگیری از تشنج استفاده می‌شود. اگر تا به حال تشنج کرده‌اید، از دوزهای بالای کافئین یا مکمل‌های حاوی کافئین مانند چای سیاه استفاده نکنید.

خلاصه، با توجه به مزایا و معایب گفته شده درباره چای سیاه اگر به دنبال گزینه‌ای به جای قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی زا هستید، نوشیدن چای سیاه گزینه بسیار خوبی است. چای سیاه نه تنها یک نوشیدنی غیر شیرین یا کم کالری است بلکه دارای فواید سلامتی نیز می‌باشد اما توجه داشته باشید بعد از دم کردن آن باید بلافاصه مصرف شود و مصرف چندباره چای دم کرده باعث تغییر مولکولی و ساختاری موجود در چای می‌شود و اثرات مثبت آن را از بین می‌برد علاوه بر این به دلیل وجود کافئین در چای سیاه مصرف بیش از سه لیوان در روز توصیه نمی‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)
کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

میخواهم بیشتر بدانم
منبع
ncbieatthishealthlinewebmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا