تغذیه

خوردن این غذاهای قبل از خواب ممنوع است !

برخی شواهد نشان داده که خوردن غذا، هنگام شب – به‌ویژه غذاهای سرشار از چربی – می‌تواند الگوی خواب را به هم بریزد. خواب بی‌کیفیت تنها باعث نمی‌شود روز بعد احساس خستگی و بی‌حالی کنید، بلکه به‌مرورزمان هوس غذاهای ناسالم را افزایش می‌دهد و احتمال اینکه اضافه‌وزنتان افزایش یابد بالاتر می‌رود.

مسلماً گاهی اوقات پیش می‌آید که مواردی مانند ورزش شبانه و یا مناسبت‌هایی باعث می‌شوند که برنامهٔ غذا خوردنتان به هم بریزد و به‌ناچار دیروقت غذا بخورید. این اتفاق تا زمانی که واقعاً احساس گرسنگی داشته باشید و درگیر عادتی ناسالم نباشید، زیاد بد نیست.

بسیاری از افراد در طول روز فعال هستند و نیاز دارند تا در طول روزبه بدنشان سوخت‌رسانی کنند. عادت غذا خوردن بعد از شام می‌تواند راهی برای آرامش گرفتن، پس از یک روز پرمشغله باشد؛ بنابراین غذا خوردن همیشه برای رفع گرسنگی نیست، بلکه گاهی برای آرامش گرفتن است. این‌جایی است که غذا می‌تواند برای خواب شبانه مشکل ایجاد کند. اگر خواستید شب میان وعده بخورید، باید بدون تردید به سراغ غذایی سالم بروید.

1. بستنی:

شاید خوردن یک‌کاسه بستنی قبل از خواب به نظرتان آرامش‌بخش بیاید اما خاصیت آرامش‌بخشی آن محدودیت دارد!

بستنی سرشار از چربی است و مطمئناً نمی‌توانید قبل از خواب چیزی از آن چربی‌ها را بسوزانید و همه آن قندها قبل از اینکه بخوابید، بدنتان را سرشار از انرژی می‌کنند و به‌این‌ترتیب پیام متناقضی به بدنتان می‌فرستید. از این گذشته، این قندها در بدن ذخیره‌شده و به چربی تبدیل می‌شوند. همچنین محققان دریافته‌اند که خوردن مواد غذایی با قند بالا قبل از خواب، موجب کابوس می‌شود؛ بنابراین بااینکه مزه آن به نظرتان آرامش‌بخش می‌رسد، اما خوردن آن قبل از خواب نتیجه جالبی برایتان به دنبال نخواهد داشت.

2. کرفس:

شاید دیدن کرفس در این لیست متعجبتان کند اما یک دلیل ساده برای آن وجود دارد: کرفس یک ادرارآور طبیعی است. این یعنی باعث می‌شود برای رفتن به دستشویی از خواب بیدارتان کند. ادرارآورها به این دلیل میزان ادرار را بالا می‌برند که آب وارد بدنتان می‌کنند؛ بنابراین اگر قبل از خواب مقدار زیادی کرفس بخورید، خواب چندان راحتی نخواهید داشت. سبزیجات ازجمله مواد غذایی بسیار مغذی برای بدنتان هستند اما از خوردن بعضی از آن‌ها مثل کرفس قبل از خواب خودداری کنید.

3. پاستا:

پاستا ازجمله غذاهایی است که درست کردن آن بسیار راحت است و به همین دلیل وقتی شب از سرکار خسته به خانه می‌آیید، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند سریع شکمتان را سیر کند.

پاستا کربوهیدرات خالص است و اگر بخواهید بلافاصله بعد از خوردن آن به رختخواب بروید، همه آن به چربی تبدیل خواهد شد. از این گذشته، چیزهایی که به آن اضافه می‌شود مثل روغن، پنیر، خامه و سس گوجه‌فرنگی، به انباشته شدن این چربی‌ها اضافه خواهد شد. پاستای گوشت هم شاخص گلیسمی بالایی دارد و این یعنی قند خونتان را تحریک کرده، خوابتان را به تعویق می‌اندازد و ممکن است شب‌بیدار نگهتان دارد.

خوردن پیتزا قبل از خواب ممنوعخوردن پیتزا قبل از خواب ممنوع!

4.پیتزا:

اگر می‌خواهید قبل از خواب به شکمتان یک تمرین حسابی بدهید، یک پیتزای چرب و نمکی بخورید. معده شما، درست مثل سایر اعضای بدنتان، نیاز به استراحت دارد اما پیتزا به‌هیچ‌عنوان غذای سبکی محسوب نمی‌شود. با خوردن آن معده‌تان حسابی مشغول می‌شود.

لایه سس گوجه‌فرنگی خاصیت اسیدی بالایی دارد که این هم محرک دیگری برای رفلکس اسید معده است اما به‌طورکلی، رویه‌های پرچرب پیتزاها ــ بخصوص گوشت و پنیر ــ به‌اندازه کافی ضربان قلب شمارا بالا خواهند برد. مطمئناً دوست ندارید شب به خاطر تپش قلب از خواب بیدار شوید. اگر هم واقعاً دوست دارید در این ساعت از شبانه‌روز پیتزا بخورید، بهتر است پیتزایی با رویه سبک‌تر انتخاب کنید. احتمالاً فکر می‌کنید با خوردن یک‌تکه پیتزا هیچ مشکلی برایتان به وجود نمی‌آید، اما آیا واقعاً با یک‌تکه می‌توانید سیر شوید و دست از خوردن بکشید؟

5. آب‌نبات:

اگر کابوس دیوی در کمد دیواری یا زیر تخت خوابتان را برهم می‌زند، پس بهتر است خوردن شیرینی‌جات قبل از خواب را کنار بگذارید.

یکی از ساده‌ترین ــ و بدترین ــ چیزی که ممکن است خواب خوشتان را بر هم بزند، کابوس‌هایی است که خیلی واقعی به نظر می‌رسند. در یک بررسی جدید مشخص شد، ۷ نفر از هر ۱۰ نفر از کسانیکه قبل از خواب مواد غذایی ناسالم مثل آب‌نبات می‌خوردند، بیشتر دچار کابوس می‌شدند. فرضیه پشت این تحقیقات این است که میزان بالای قند، امواج مغزی کابوس مانند و ترسناک ایجاد می‌کند. پس اگر می‌خواهید شب‌ها راحت بخوابید، از خوردن آب‌نبات و تنقلات مشابه قبل از خواب خودداری کنید.

6. سیریال (غلات صبحانه):

خیلی‌ها دوست دارند درست قبل از خواب یک‌کاسه سیریال به همراه شیر بخورند اما بهتر است مراقب باشید چه نوعی از آن را انتخاب می‌کنید.

سیریال‌ها معمولاً میزان بالایی قند تصفیه‌شده در خوددارند و سرشار از کربوهیدرات هستند. این‌ها باعث بالا رفتن قند خون شده که باعث می‌شود بدنتان دیگر به حالت آرامش قبل از خواب نرسد.

به‌جای مصرف سیریال‌های پرقند، سیریال‌های سالم‌تری انتخاب کنید. آن‌ها که از غلات کامل و قند بسیار پایین درست‌شده‌اند، انتخاب بهترین برای قبل از خواب هستند.

7. سیر:

اگر کنار کسی می‌خوابید، بهتر است از خوردن سیر قبل از خواب خودداری کنید اما به دلایل دیگری هم به‌جز بوی بددهان باید از خوردن آن اجتناب کنید، سیر یکی از سبزیجات گرم است اگر با غذاهای پر ادویه و تند همراه شود، خواصی دارد که می‌تواند موجب بالا رفتن ضربان قلب شود.

همچنین در خیلی افراد با عارضه جانبی معده درد همراه است، بنابراین اگر معده ضعیفی دارید یا در معرض رفلکس اسید معده هستید، بهتر است به‌کلی از خوردن آن قبل از خواب منصرف شوید.

8. شکلات تلخ:

کیست که دوست نداشته باشد قبل از خواب یک‌تکه شکلات بخورد تا با گرمایی که در بدنش ایجاد می‌کند آرامش پیدا کند؟ متأسفانه اگر می‌خواهید خوابی خوب و باکیفیت داشته باشید، شکلات تلخ یکی از آن مواد غذایی است که باید از خوردن آن قبل از خواب اجتناب کنید.

شکلات تلخ منبع خوبی از کافئین است که باعث بیدار نگه‌داشتن شما می‌شود. تقریباً همه شکلات‌ها مقداری کافئین در خوددارند و بیشتر از آن شکلات سرشار از محرک‌هایی مثل تئوبرومین است که ضربان قلب را بالا می‌برد.

تنها شکلات سفید است که حاوی این محرک نیست و محتوای کافئین آن‌هم پایین است و می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب مصرف کنید.

9. الکل:

یک باور کلی وجود دارد که نوشیدن مقدار مشخصی نوشیدنی الکلی قبل از خواب شمارا به خوابی عمیق می‌اندازد اما این باور چندان صحیح نیست. بااینکه الکل به خوابیدن شما کمک می‌کند اما استراحتی کامل و باکیفیت برایتان به همراه نخواهد داشت.

درواقع الکل در عملکرد خواب برای تجدیدقوا اختلال ایجاد می‌کند و معمولاً بعد از مصرف آن خوابتان بسیار سبک بوده و حتی چندین بار در طول شب‌بیدار خواهید شد، از این‌ها گذشته، کسانیکه به‌طور منظم برای خوابیدن از نوشیدنی الکلی کمک می‌گیرند، به آن وابستگی و اعتیاد پیدا می‌کنند.

خوردن گوشت قبل از خواب ممنوعغذاهای ممنوع قبل از خواب

10. گوشت قرمز:

یکی از ایرادهای بزرگ گوشت قرمز این است که سرشار از پروتئین و چربی است که بدنتان را برای ساعاتی طولانی بعد از مصرف، پرکار نگه می‌دارد. برای اینکه بتوانید به خواب عمیق‌تری بروید، همه اعضای بدنتان باید در آرامش باشند. البته منظورمان این نیست که به‌کلی مصرف گوشت را کنار بگذارید، زیرا این ماده غذایی سرشار از آهن و تریپتوفان است که به خواب شما کمک می‌کند. فقط نباید آن را درست قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب بدنتان مشغول هضم و گوارش آن نباشد.

11. قهوه:

کافئین می‌تواند برای چند ساعت، سیستم عصبی مرکزی را تحریک کند. اثرات کافئین قادر است هشت‌تا 14 ساعت در بدن بماند و چرخه خواب را مختل کند. کافئین موجود در قهوه سایر نوشابه‌های انرژی‌زا نباید هشت ساعت قبل از خواب شبانه وارد بدن شود.

12. غذاهای چرب:

انواع این غذاها باعث بروز نفخ و سوءهاضمه شده و استراحت شبانه را دچار تداخل می‌کند. ضمن این‌که احساس کسالت و خواب‌آلودگی در صبح روز بعد نیز با مصرف غذاهای چرب بیشتر می‌شود.

13. غذاهای تند:

غذاهای ادویه‌دار و ترشی جات حاوی سوزش سر دل در افرادی که سیستم گوارشی‌شان حساس است را افزایش می‌دهد. این غذاها همچنین خواص ترموژنیک دارد که درجه حرارت مرکزی بدن را افزایش می‌دهد.

14. میوه خشک‌شده:

مصرف بیش‌ازحد غذاهای با فیبر بالا مانند میوه خشک باعث ناراحتی‌های گوارشی در طول شب می‌شود ضمن این‌که گرفتگی عضلات را نیز افزایش می‌دهد.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
asrirannamnakbeytoote

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا