بهداشت زنان

غذاهای مناسب برای کاهش درد پریود

در این مطلب به معرفی غذاهای مناسب برای کاهش درد پریود در دوران قاعدگی خواهیم پرداخت، باما همراه باشید 🙂

گذشته از دوران بارداری بزرگ‌ترین چیزی که مردان را از زنان جدا می‌کند، دوران  قاعدگی است. در این دوران زنان، احساس کسالت بیشتری داشته و گاهی هم مشکلاتی مانند گرفتگی‌های شکمی و دردهای خفیف تا شدید دارند. با ما همراه باشید تا با مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی آشنا شوید.

دوران قاعدگی بعضی از زنان بسیار زود شروع می‌شود، به‌عنوان‌مثال در سن 11 سالگی و  از سوی دیگر، برخی دیگر هم ممکن است در سن 60 سالگی یائسه شوند. برخی از  زنان دارای دوره‌های طولانی‌تری با میانگین 28 روزه هستند، درحالی‌که چرخه قاعدگی در زنان دیگر، بسیار کوتاه‌تر هستند. علی‌رغم این تفاوت‌ها، اکثر زنان در این دوران مشکلاتی را تجربه می‌کنند که می‌تواند برای آن‌ها ناراحت‌کننده  باشد. برخی مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی می‌تواند باعث کاهش درد و  استرس شما در طول این مدت  شود.

چراکه در این دوران، زنان در معرض نوسانات خلقی، تنگی نفس، نفخ و سایر ناراحتی‌هایی هستند که احتمالاً موجب بروز احساسی ناخوشایند در آن‌ها می‌شود.

تغذیه مناسب برای کاهش درد دوران قاعدگی

1-مصرف آب

آب ناشتاکاهش درد قاعدگی با مصرف آب

آب، هدیه طبیعت است و شگفت‌آور نیست که آب طبیعی‌ترین نیاز ما برای حفظ حیات است. آب یکی از مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی است. نوشیدن آب بیشتر در دوران قاعدگی باعث کاهش انواع  نفخ می‌شود. بدن شما آب را حفظ می‌کند، زیرا ممکن است دریافت آب کافی نباشد.

بنابراین بدن ما ممکن است مقدار زیادی مایعات را از دست بدهد و در این دوره، نیاز به آب بیشتری دارید. مصرف آب باعث حرکت منظم  روده شده و باعث کاهش درد های شکمی در ناحیه شکم می‌شود.

2-سبزیجات

زنان در طول هر قاعدگی حدود 30 تا 80 میلی‌لیتر خون و 15-25 میلی‌گرم آهن را از دست می‌دهند، بنابراین کمبود آهن را باید با مواد غذایی غنی از آهن جبران کرد. اما باید در مصرف سبزیجات در این دوره احتیاط کرده و زیاد مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث نفخ شود.

سبزیجات یکی از مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی هستند. سبزی جعفری حاوی ترکیباتی است که در کاهش گرفتگی‌های قاعدگی بسیار مؤثر است.

اسفناج حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ویتامین E، ویتامین B6 و منیزیم است که باعث جلوگیری از گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی می‌شود.

3-کلسیم

طبق گزارش تحقیقات جامع سلامت، عنوان‌شده است که زنان باید  هرروز حداقل 1200 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. زنانی که 1200 میلی‌گرم کلسیم دریافتی در مدت 3 ماه  داشته باشند، کمتر دچار مشکلات مربوط به دوران قاعدگی می‌شوند.

کلم از بهترین منابع گیاهی حاوی کلسیم و دارای بالاترین میزان جذب رادیکال‌ها است. به‌این‌ترتیب، با مصرف کلسیم، توانایی بدن  برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد بیشتر می‌شود.

یکی از مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی کلم بروکلی است. کلم بروکلی  دارای 91 درصد آب است و باعث از بین بردن التهاب و خستگی در دوران قاعدگی می‌شود. همچنین، کلم بروکلی دارای کلسیم، ویتامین A، C، B6 و E، پتاسیم و مواد مغذی منیزیم است که به کاهش علائم و گرفتگی قاعدگی کمک می‌کند.

4-میوه

میوهکاهش درد پریود با مصرف میوه ها

میوه ها و سبزیجات در طول دوره  قاعدگی برای زنان بسیار مفید است. میوه‌های کم قند، در کاهش احساس خستگی و ضعف در این دوره کمک می‌کند. میوه‌ها محتوای فیبر بالا بوده و می‌تواند به بهبود حال عمومی در این دوره کمک کند.

در میان میوه‌ها، مصرف موز می‌تواند در تنظیم روده مفید باشد و برای زنانی  که در طول دوره قاعدگی دچار اسهال هستند، بسیار مؤثر است. با توجه به مواد مغذی مانند ویتامین B6، موز باعث کاهش گرفتگی شکم شده و پتاسیم موجود در آن باعث کاهش نفخ می‌شود.

5-آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها منابع انرژی  متراکمی بوده و حاوی پروتئین، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی هستند. گردو، غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که به علت خواص ضدالتهابی،  تسکین‌دهنده درد است.  علاوه بر این، گردو، حاوی  منیزیم و  ویتامین B6  است و یک فنجان گردو خردشده 31٪ از  نیاز مصرفی  روزانه B6 را فراهم می‌کند.

7-دارچین

دارچینکاهش درد پریود با دارچین

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی، مصرف دارچین است. دارچین حاوی خواص ضدالتهابی و ضد اسپاسم است که علائم انقباض قاعدگی را کاهش می‌دهد.

6-چای

غذاهای سرد و خام  ممکن است باعث دل‌درد شود و مصرف آن در دوران قاعدگی توصیه نمی‌شود. شما  برای آرام کردن و تسکین درد در این دوره می‌توانید چای گرم مصرف کنید. چای، حاوی کافئین بوده و می‌تواند باعث کاهش گرفتگی‌های شدید در دوران قاعدگی شود.

مصرف چای  بابونه  باعث کاهش اسپاسم عضلات می‌شود و  همچنین یک ضدالتهابی طبیعی است که باعث کاهش تولید پروستاگلاندین و کاهش گرفتگی عضلات قاعدگی می‌شود.

خوراکی برای کاهش درد قاعدگی

8-زنجبیل

زنجبیل، می‌تواند در کاهش حالت تهوع و التهاب در این دوره  کمک  کرده و همچنین درمان مناسبی برای رفع گرفتگی‌های شکمی است.

9-جوانه گندم

جوانه گندم یکی از مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی است. جوانه گندم  منبع غنی از مواد مغذی است که حاوی منابعی از ویتامین B6 پیریدوکسین است و تنها مصرف یک فنجان جوانه گندم، 75 درصد از نیاز روزانه این ویتامین مهم را فراهم می‌کند.

همچنین جوانه گندم منبع عالی از ویتامین‌های دیگر B و همچنین روی بوده و حاوی مقادیر بالایی  ویتامین E و منیزیم است. تمام این ویتامین‌ها، برای تقویت بدن در دوران قاعدگی، سودمند هستند.

10-جو

جوجو کاهنده درد پریود

جو حاوی منیزیم است و باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شود. بهبود عملکرد عصبی در کاهش استرس‌های فیزیکی بسیار مهم است. منیزیم  موجود در جو، می‌تواند باعث بهبود زمان خواب و استراحت شما شده، انرژی شما را افزایش می‌دهد و باعث کاهش اضطراب  می‌شود. همچنین مصرف جو، از درد و خستگی در این دوران جلوگیری می‌کند.

جو یکی مواد غذایی مفید برای دوران قاعدگی است چراکه بهترین منبع روی در رژیم غذایی است و برای زنانی که دوره‌های قاعدگی دردناک دارند، بسیار مفید است و کربوهیدرات کافی را برای جبران گلیکوژن ازدست‌رفته بدن، فراهم می‌کند. این موضوع، باعث افزایش انرژی و جلوگیری از خستگی می‌شود.

جو، منبع غنی  فیبر بوده و درحرکت روده و از بین بردن استروژن بیش‌ازحد در بدن  و  بهبود نوسانات خلقی، کمک‌کننده است.

11-هندوانه

هندوانهکاهش درد قاعدگی با مصرف هندوانه

میوه‌ها تمام مواد غذایی موردنیاز برای مبارزه با ضعف و خستگی را تأمین می‌کنند. علاوه بر این، شکر طبیعی در میوه‌ها مانند هندوانه، آلو، انجیر و توت به کاهش نفخ و باد شکم کمک می‌کنند.

14-سالمون

ماهی سالمون جواب همه ناراحتی‌هاست. این‌ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای ریلکس کردن ماهیچه‌های و تسکین درد عمل می‌کند. همچنین می‌توانید امگا ۳ را از گردو، کدوتنبل و آووکادو، بذر کتان به دست آورید.

15-بروکلی

بروکلیبروکلی درد پریودی را کاهش میدهد

بروکلی حاوی تمام مواد مغذی است که در تسکین علائم – منیزیم، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های آ، ث، ب. ۶ و ای‌ای نقش دارند. بشقاب خود را پر از سبزی‌های کنید تا حالت خود را بهبود و با خستگی مبارزه و افسردگی مبارزه کنید.

16-شکلات تلخ

شکلات تیره منبع خوبی از منیزیم است که نه‌تنها خلق‌وخوی افراد را تحریک می‌کند بلکه به تنظیم سروتونین – هورمون شادی کمک می‌کند. برای افزایش مقدار سروتونین، شکلات ۶۰% کاکائو و یا بیشتر استفاده کنید.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
nabzemaگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا