تبلیغات ویژه
روانشناسی

چگونه خاطرات بد گذشته را فراموش کنیم؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان روش های فراموش كردن خاطرات بد میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

فراموش کردن خاطرات بد گذشته

هر فردی در طول زندگی خاطراتی را تجربه می‌کند که ترجیح می‌دهد فراموش شود. افرادی که آسیب جدی مانند تجربه جنگ، خشونت خانگی یا سوء استفاده از دوران کودکی را تجربه کرده‌اند، فراموش کردن این خاطرات بد دشوار است و در تمام زندگی با آنان همراه است و زمینه ساز مشکلات زیادی از جمله استرس و ترس در افراد است.

صد سال پیش، فروید نظریه‌ای داد مبنی بر اینکه انسان‌ها می‌توانند خاطرات بد را فراموش کنند و اخیراً دانشمندان شروع به درک و شناخت چگونگی این عملکرد کرده‌اند. خوشبختانه، دانشمندان به این نتیجه رسیدند روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید ذهن خود را برای کنار آمدن با خاطرات منفی پاک کنید.

چرا خاطرات بد همیشه در ذهن می‌مانند؟

حقیقت این است که تجربیات بد بیش از تجربه‌های خوب در حافظه برجسته می‌شوند و به صورت ناخواسته در خودآگاه ما یادآوری می‌شوند. محققان دریافتند خاطرات بد زنده‌تر از خاطرات خوب هستند و دلیل آن رابطه مستقیم بین احساسات و خاطرات منفی است. روند بازیابی خاطرات بد، قسمت‌هایی از مغز را که احساسات را پردازش می‌کند تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روش های موثر فراموش كردن خاطرات بد گذشته

1. فراموش كردن خاطرات بد با شناسایی عوامل

عوامل بسیاری باعث یادآوری خاطرات بد در ذهن می‌شوند، بعضی از خاطرات فقط چند عامل محرک مانند بو یا تصاویر خاص دارند، در حالی که برخی دیگر بسیار زیاد هستند و اجتناب از آنها دشوار است به عنوان مثال، ممکن است کسی دارای ترومای درگیری است با صداهای بلند، بوی دود، درهای بسته، آهنگ‌های خاص، اشیاء کنار جاده و غیره خاطرات بد برایش زنده شود.

رایج‌ترین عوامل محرکی که شما را به خاطرات بد گذشته وصل می‌کند باید با تشخیص آگاهانه شناسایی شوند و از آنها دوری کنید به این ترتیب می‌توانید خاطرات بد را هر چه سریعتر فراموش کنید.

2. تمرکز روی خاطرات شادتر

اگر زیاد به خاطرات بد فکر می‌کنید باید سعی کنید روی خاطرات شاد تمرکز کنید و به حافظه خود زمان کافی برای تغییر روحیه یا به وجود آمدن حس اضطراب ندهید، به جای آن به خاطره‌ای شاد فکر کنید و تمرین مثبت اندیشی را تا جایی ادامه دهید که به طور خودکار خاطرات بد را فراموش کنید.

سعی کنید یک خاطره بد را با یک خاطره خوب جایگزین کنید و هر بار که خاطره بدی به ذهنتان خطور کرد، افکار خود را به سمت خاطرات خوب سوق دهید.

3. فراموش كردن خاطرات بد با سرکوب حافظه

بررسی نظریه سرکوب حافظه به معنی استفاده از عملکردهای استدلال و عقلانیت مغز است به این ترتیب می‌توانید آگاهانه روند یادآوری خاطرات بد را فراموش کنید.

سرکوب حافظه به این معنی است که عمداً خاطرات بد را به محض خطور به دهن فراموش کنید. در این صورت پس از انجام چندین هفته یا چند ماه می‌توانید (از لحاظ تئوری) مغزتان را آموزش دهید تا آن خاطره خاص فراموش شود.

4. داشتن زندگی پرمشغله

وقتی انرژی‌تان را صرف کاری کنید وقت کمتری برای فکر کردن به خاطرات بد گذشته دارید. به عنوان نمونه بیشتر با دوستانتان بیرون بروید یا وقت زیادی را با خانواده سپری کنید. با خواندن کتاب حواس خود را پرت کنید یا یک سرگرمی جدید را امتحان کنید.

چندین فعالیت دیگر:

  • فعالیت بدنی جدید مانند فوتبال یا کیک بوکسینگ یاد بگیرید. اگر اهل ورزش نیستید، پیاده روی یا یوگا کار کنید. فعالیت بدنی راهی عالی برای رهایی ذهن از خاطرات بد است زیرا ورزش باعث ترشح اندورفین در مغز و بهبود خلق و خوی می‌شود.
  • کمک به دیگران

5. درمان‌های پزشکی

اگر احساس می‌کنید که خاطرات بد گذشته اصلاً از فکرتان بیرون نمی‌رود، روش‌های درمانی و پزشکی زیادی برای کمک به شما وجود دارد که معمولاً همراه با روان درمانی صورت می‌گیرد. در ابتدا بهتر است با روانپزشک در مورد روش درمانی خاصی که باعث ازبین بردن خاطرات بد گذشته میشود، صحبت کنید.

معمولاً داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطراب اولین روش درمانی هستند. الکتروشوک، یک روش درمانی مؤثر برای تسکین ذهن از خاطرات آسیب زا است و بسیار مؤثر می‌باشد.

خلاصه: احساس ترس نقش اساسی در تکامل نژاد بشر دارد، به همین دلیل است که فراموش کردن خاطرات بد بسیار دشوار است.

خاطرات خوب و بد در قسمتهای مختلف آمیگدالا (منطقه کوچکی در مغز)، در گروههای جداگانه‌ای از سلولهای عصبی قرار می‌گیرند. به این معنی که ذهن خاطرات خوب و بد را به گونه‌ دیگری بازسازی می‌کند و هنوز هیچ دارو و درمانی نیست که بتواند خاطرات بد را پاک کرد. با این حال با موارد گفته شده می‌توانید تا حدودی ذهن خود را از خاطران بد پاک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
medicalnewstodaywikihowhealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا