سلامت روان

فواید باغبانی و پرورش گل و گیاهان برای جسم و روان

فواید روحی و روانی باغبانی برای بدن

با وجود تأثیر مثبت باغبانی بر سلامت جسمی و روحی و ماساژی ذهن، به دلیل طاقت فرسا بودن ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. اما چطور باغبانی بر سلامت انسان تأثیر می‌گذارد؟! باید گفت باغبانی باعث ایجاد ذهنیت مثبت و کاهش استرس می‌شود حتی قرار دادن گل و گیاه در منزل باعث ایجاد انرژی و تفکر بهتر می‌شود. نکته مثبت باغبانی مناسب بودن آن برای افرادی است که از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برند.

اگر ساده‌تر بخواهم توضیح دهم، باغبانی دریچه‌ای برای فرار از فشارها و استرس‌های زندگی روزمره است بنابراین افرادی که احساس تنهایی، کمبود انرژی و انگیزه یا اضطراب می‌کنند، باید باغبانی و باغداری را در زندگی روزمره خود قرار دهند.

قدرت شفابخش باغبانی در طول تاریخ

ارتباط بین بهزیستی ذهنی و طبیعت ریشه تاریخی دارد و به مصر باستان برمی گردد، در آن دوران افراد سلطنتی که احساس ناآرامی ذهنی و استرس داشتند در باغ‌های خود پیاده روی می‌کردند. سرانجام، باغبانی به عنوان یک درمان بالینی در طول قرن‌های 18 و 19 مورد مطالعه قرار گرفت. تقریباً در همان زمان، بنیامین راش، یکی از پدران بنیانگذار روانشناسی مدرن معتقد بود باغ‌ها یک اثر درمانی مثبت بر روی بیمارانش دارند و چند دهه بعد، گلخانه‌ها و باغ‌ها به واحدهای توانبخشی بیمارستان‌های جانبازان جنگ جهانی اضافه شد.

مراحل آسان شروع به کار باغبانی

اگر تجربه زیادی در باغبانی ندارید بهتر از مراحل زیر شروع کنید:

1. شروعی آسان

به یاد داشته باشید، اگر از باغبانی برای تسکین اضطراب خود استفاده می‌کنید، بسته به محیط و توانایی نگهداری گیاهان، از گیاه یا گل‌هایی با رشد سخت شروع نکنید و با گیاهانی مانند آلوئه ورا و کاکتوس‌ها شروع به باغبانی کنید. این گیاهان مقاوم هستند و نگهداری آنها در فضای شهری آسان است.

گیاهان خوب برای اولین باغبان‌ها عبارتند از:

  • بامبو
  • گیاه مار (سانسوریا)
  • پیازچه
  • نعناع
  • جعفری
  • آویشن

2. فضای خود را ارزیابی کنید

نوع فضای رشد برای گیاهان را در نظر بگیرید. مثلاً بالکن یا فضای آشپزخانه یا غیره. بالکن‌های کوچک بهترین مکان هستند زیرا مانع نور آفتاب برای رشد گیاهان نیستند. گیاهانی مانند بامبو آفتاب زیادی را تحمل می‌کنند و می‌توان حتی در داخل خانه مخصوصاً در زمستان پرورش داد.

3. سلامتی خود را در نظربگیرید

اگر مشکل کمر دارید، خود را مجبور به یاغبانی نکنید. علاوه بر این آیا باغبانی شما را به یاد عزیزی می‌اندازد؟ آیا رایحه نوع خاصی از گل خاطرات خوشی را برای شما زنده می‌کند؟ باغبانی می‌تواند فرصتی عالی برای نماد خاصی برای شما باشد. بنابراین تمام این موارد را برای شروع باغبانی درنظر بگیرید.

فواید باغبانی برای جسم و روانفواید پرورش گل و گیاه برای جسم و روح

فواید روحی و روانی باغبانی بر بدن

1. تسکین استرس

یکی از مهمترین مزایای باغبانی توانایی آن در تسکین استرس است و اثری همانند پیاده روی دارد. در یک نظرسنجی که اخیرا انجام گردید مشخص شد که 80 درصد مردم انگلیس به این نتیجه رسیدند که مزایای باغبانی حتی از سالن ورزشی بیشتر است و باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود.

2. تقویت خواب و حفظ وزن سالم

فعالیت‌های باغبانی مانند بریدن چمن، بیل زدن، حفر و خرد کردن چوب نیاز به فعالیت بدنی و درگیر کردن همهٔ عضلات بدن دارد و به همین دلیل منجر به کاهش وزن و همچنین بدلیل تحرک موجب بهبود وضعیت خواب می‌شود.

3. افزایش تمرکز

از آنجا که باغبانی نیاز به تمرکز بالایی دارد تاثیرات مثبتی بر افرادی که در تمرکز مشکل دارند، می‌گذارد علاوه بر این افرادی که زود عصبانی می‌شوند می‌توانند باغبانی را انتخاب کنند. علاوه براین طیف وسیعی از گیاهان، قدرت مغز را تقویت و حافظه و تصمیم گیری را افزایش می‌دهند.

4. مانع ابتلا به زوال عقل میشود

دیگر کمتر کسی است که نداند ورزش باعث بهبود عملکرد شناختی مغز و افزایش مهارت‌های شناختی می‌شود. در حقیقت روزانه 20 دقیقه باغبانی بیماری زوال عقل را درمان می‌کند. در هلند و نروژ به افراد مبتلا به زوال عقل توصیه می‌کنند در برنامه‌های باغبانی شرکت کنند.

5. حس ارزشمندی و هدف

باغبانی از آن دسته کارهایی است که عملی بوده و نتیجه کار قابل مشاهده است و به همین دلیل باعث حس ارزشمندی و هدفمندی در افراد می‌شود. همچنین باغبانی باعث افزایش هورمون‌های دوپامین و سروتونین (هورمونه های شادی) در بدن می‌شود.

6. ابزاری مؤثر برای رهایی از اعتیاد

باغبانی ابزار توانبخشی در افراد بهبود یافته از اعتیاد به الکل است.

خلاصه، باغبانی فرصتی برای انرژی بخشیدن به افکار و احساسات شما و بهره مندی از تمام مزایای سلامتی همراه با فعالیت آرامش بخش و ایجاد روابط بهتر با دیگران است. یادگیری بیشتر در مورد مزایای باغبانی، روح و روان شما را ترغیب می‌کند تا یک سبک زندگی بهتر داشته باشید.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
rtorhappinesshealthlinemoroccoworldnewshealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا