بیماری ها

مدیریت درد چیست و چه کاربردی دارد؟

در برخی مواقع شاهد این موضوع هستیم که درد مانند یک بیماری عمل می‌کند و با افزایش سن بیشتر خودش را نشان می‌دهد. حتی در مواردی زنان بیشتر از مردان درد را تجربه می‌کنند. اما شاید اصلاح مدیریت درد را شنیده‌اید و معنا آن را نمی‌دانید. در این مطلب قصد داریم درباره کاربرد مدیریت درد توضیح دهیم.

انواع درد

دو نوع اصلی درد وجود دارد:

  • درد حاد: یک پاسخ طبیعی به یک آسیب یا وضعیت پزشکی است و به طور ناگهانی شروع می‌شود و معمولا کوتاه مدت است.
  • درد مزمن: فراتر از زمان مورد انتظار برای بهبود ادامه می‌یابد و به طور کلی بیش از ۳ ماه طول می‌کشد.

درد ممکن است از درد مبهم تا ضربه تیز یک وسیله را شامل شود و از خفیف تا شدید متغیر باشد. ممکن است در یک قسمت از بدن خود احساس درد کنید یا ممکن است این میزان به طور گسترده‌ای تجربه شود.

استراتژی مدیریت درد

مدیریت درد

مطالعات نشان می‌دهد که سلامت عاطفی یک فرد می‌تواند بر تجربه درد تأثیر بگذارد. درک علت و یادگیری روش‌های موثر برای مقابله با درد می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. به عنوان مثال، یک بیمار مبتلا به سرطان با دریافت کمک مالی از طریق درگاه پرداخت آنلاین از نظر روحی وضعیت بهتری پیدا می‌کند زیرا کمتر نگران هزینه گزاف درمان است. استراتژی‌های کلیدی مدیریت درد عبارتند از:

تبلیغات
  • استفاده از داروهای ضد درد: درمان‌های فیزیکی، درمان‌های روانشناختی، تکنیک‌های ذهن و بدن، موسسه خیریه و موارد دیگر.
  • یافتن علل درد: شایع‌ترین علل درد در بزرگسالان شامل صدمه دیدن، شرایط پزشکی (مانند سرطان، آرتریت و مشکلات کمر)، عمل جراحی و موارد دیگر می‌شود.

چگونه درد بر بدن تأثیر می گذارد؟

درد یک مکانیسم حفاظتی پیچیده است و این یک بخش اساسی از تکامل است که از بدن در برابر خطر و آسیب محافظت می‌کند. بدن گیرنده‌های درد دارد که به ۲ نوع عصب اصلی متصل هستند که خطر را تشخیص می‌دهند. یک نوع عصبی پیام‌ها را به سرعت انتقال می‌دهد و باعث درد ناگهانی و تیز می‌شود. دیگری پیام‌ها را به آرامی ارسال می‌کند و باعث درد کسل‌کننده و ضربان‌دار می‌شود.

برخی از نواحی بدن گیرنده‌های درد بیشتری نسبت به سایرین دارند. به عنوان مثال، پوست گیرنده‌های زیادی دارد، بنابراین به راحتی می‌توان محل دقیق و نوع درد را تشخیص داد. گیرنده‌های بسیار کمتری در روده وجود دارد، بنابراین تعیین محل دقیق معده درد دشوارتر است.

اگر گیرنده‌های درد در پوست با لمس چیزی خطرناک (مثلا چیز داغ یا تیز) فعال شوند، این اعصاب هشدارهایی را به نخاع و سپس به بخشی از مغز به نام تالاموس می‌فرستند. گاهی اوقات طناب نخاعی سیگنالی فوری به ماهیچه‌ها می‌فرستد تا آن‌ها را منقبض کند. این قسمت بدن آسیب دیده را از منبع خطر یا آسیب دور می‌کند. این یک واکنش رفلکس است که از بروز آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند و قبل از احساس درد اتفاق می‌افتد.

هنگامی که پیام «هشدار!» به تالاموس می‌رسد، اطلاعاتی را که اعصاب ارسال کرده‌اند را با در نظر گرفتن تجربه قبلی، باورها، انتظارات، فرهنگ و هنجارهای اجتماعی مرتب می‌کند. این کار توضیح می‌دهد که چرا افراد پاسخ‌های بسیار متفاوتی به درد دارند. سپس تالاموس اطلاعات را به قسمت‌های دیگر مغز می‌فرستد که با واکنش فیزیکی، فکر و احساسات مرتبط هستند. این زمانی است که ممکن است احساس درد کنید. البته برخی دردها مانند از دست دادن عزیزان منشع روحی دارند و شما می‌توانید با سفارش استند تسلیت مرهمی بر درد این عزیزان بگذارید.

همچنین تالاموس به خلق و خو و برانگیختگی کمک می‌کند که به توضیح اینکه چرا تفسیر شما از درد تا حدی به وضعیت ذهنی شما بستگی دارد، کمک می‌کند.

مدیریت درد بدون استفاده از دارو

مدیریت درد

بسیاری از درمان‌های غیر دارویی برای کمک به مدیریت درد در دسترس هستند و ترکیبی از آن‌ها اغلب موثرتر از یک درمان با استفاده از دارو است. برخی از گزینه‌های غیر دارویی عبارتند از:

  • گرما یا سرما: بلافاصله پس از آسیب، از کیسه‌های یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. کیسه آب گرم برای تسکین آسیب‌های مزمن عضلانی یا مفاصل بهتر است.
  • درمان‌های فیزیکی: مانند پیاده‌روی، حرکات کششی، تقویتی یا تمرینات هوازی ممکن است به کاهش درد، تحرک و بهبود خلق و خوی شما کمک کند. ممکن است لازم باشد ورزش خود را بسیار آهسته افزایش دهید تا از انجام آن زیاده روی نکنید.
  • ماساژ: این روش به نوعی فیزیوتراپی است. برای آسیب‌های بافت نرم مناسب‌تر است و اگر درد در مفاصل باشد باید از آن اجتناب شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ماساژ ممکن است به مدیریت درد کمک کند، اما به عنوان یک درمان طولانی مدت توصیه نمی‌شود.
  • تکنیک‌های آرامش و مدیریت استرس: از جمله مدیتیشن و یوگا.
  • رفتار درمانی شناختی (CBT): این شکل از درمان روانشناختی می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه تفکر خود را تغییر دهید و به نوبه خود، احساس و رفتار خود را در مورد درد تغییر دهید. این یک استراتژی ارزشمند برای یادگیری مدیریت درد مزمن است.
  • طب سوزنی: طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از پوست است. هدف آن بازگرداندن تعادل در بدن و تشویق آن به التیام با آزادسازی ترکیبات طبیعی تسکین دهنده درد (اندورفین) است. برخی افراد متوجه می‌شوند که طب سوزنی از شدت درد آن‌ها می‌کاهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا عملکرد خود را حفظ کنند. با این حال، مطالعات در مورد اثربخشی طب سوزنی در مدیریت درد بی‌نتیجه است.
  • درمان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS): جریان‌های الکتریکی ولتاژ پایین از طریق الکترودها از پوست عبور می‌کند و باعث ایجاد پاسخ تسکین دهنده از بدن می‌شود. شواهد منتشر شده کافی برای حمایت از TENS جهت درمان برخی از شرایط درد مزمن وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به درد مزمن که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، ممکن است مزایایی را تجربه کنند.

پزشک یا سایر متخصصان می‌توانند شما را از طریق بهترین درمان‌ها راهنمایی کنند، پس لطفا بدون توجیز پزشک اقدامی نکنید.

مدیریت درد؛ یک راه عالی برای زندگی بهتر است

گاهی اوقات درد ادامه دارد و به راحتی قابل تسکین نیست. طبیعی است که هنگام درد احساس نگرانی، غمگینی یا ترس داشته باشید. به عنوان نکته آخر چند پیشنهاد برای مقابله با درد مداوم وجود دارد:

  • به جای متوقف کردن کامل درد از طریق دارو، روی بهبود عملکرد روزانه خود تمرکز کنید.
  • باید قبول کرد برخی اوقات درد از بین نمی‌رود و فکر کردن درباره آن شعله آن را بیشتر می‌کند، پس با خودتان صادقانه تصمیم بگیرید.
  • تا جایی که می‌توانید در مورد وضعیت خود اطلاعات کسب کنید تا بی‌جهت نگران درد و ناراحتی خود نباشید.
  • حمایت خانواده و دوستان را درخواست کنید و به آن‌ها بگویید به چه حمایتی نیاز دارید. همچنین برخی از بیماران مبتلا به سرطان نیازمند یاری ما هستند و ما می‌توانیم با قلک خیریه به آن‌ها کمک کنیم.
  • با هر وسیله‌ای که برای شما مفید است، از جمله صحبت با دوستان یا متخصصان، اقداماتی را برای پیشگیری یا کاهش افسردگی انجام دهید.
  • بدون مشورت با پزشک یا داروساز خود، داروهای مسکن خود را افزایش ندهید.
  • افزایش دوز ممکن است به درد شما کمک نکند و ممکن است به شما آسیب برساند.
  • آمادگی جسمانی خود را بهبود بخشید، غذاهای سالم بخورید و مطمئن شوید که همه چیزهایی را دریافت می کنید که نیاز دارید.

سعی کنید اجازه ندهید که درد شما را از زندگی آنگونه که می‌خواهید باز دارد. سعی کنید به آرامی فعالیت‌هایی را که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردید، دوباره امتحان کنید. در صورت تشدید درد، ممکن است لازم باشد برخی از فعالیت‌ها را کاهش دهید، اما به آرامی مانند قبل افزایش دهید. روی یافتن فعالیت‌های سرگرم‌کننده و مفیدی که درد شما را بدتر نمی‌کنند، تمرکز کنید. در مورد استراتژی‌ها و مهارت‌های مقابله‌ای جدید از یک متخصص مانند یک روانشناس مشاوره بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا