سلامت روان

چگونه از ذهن خود مراقبت کنیم؟

همه ما میدانیم که یافتن زمان برای مراقبت از ذهن خود می تواند سخت باشد. شما می توانید آنقدر در افکار و احساسات و زندگی روزمره خود غرق شوید که متوجه نشوید برای گوش دادن به خودتان، و «شنیدن» پیام هایی که ذهنتان به شما می گوید، وقت نمی گذارید. واقعا مهم است که برای خود وقت بگذارید، زیرا اگر این کار را نکنید، دیری نمیگذرد که شما از پا درمی آیید و در یک مه روانی به دام میفتید که به سختی می توان به چیزی یا کسی اهمیت داد.

پیدا کردن زمانی برای وقت گذاشتن و تماس با خود همیشه آسان نیست. زیرا حتی وقتی کاری را انجام می دهید که فقط برای شماست، مانند رفتن به موزه یا مانیکور کردن، باز هم می تواند گزینه ای از لیست کارهای روزمره شما باشد. گذراندن یک روز کامل بدون انجام کاری که حتی از دور شبیه مراقبت از خود باشد، بسیار آسان است.

اما خودمراقبتی دقیقا چیست؟ خودمراقبتی برای انسان همان چیزی است که بنزین برای خودروهاست. این سوختی است که ما را به حرکت وا می دارد و بدون آن، ممکن است بتوانیم برای مدتی با دود کار کنیم، اما در نهایت خاموش می‌شویم و متوقف می‌شویم – یا بدتر از آن، تصادف می‌کنیم، می‌سوزیم و نابود میشویم.

مراقبت از سلامت روانی، عاطفی و روحی خود، سوخت مورد نیاز برای داشتن زندگی شاد، سالم و سازنده را به ما می دهد و همچنین تأثیر مستقیمی بر سلامت جسمی ما دارد.

و اما چگونه این کار را انجام دهید؟ خب اول از همه، مراقبت از خود کاری نیست که یک بار انجام دهید و آن را از لیست خارج کنید. اگر واقعاً قصد دارید بر روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه می توانید بهتر از ذهن خود مراقبت کنید، هر روز 20 دقیقه را برای اختصاص دادن فقط به خودتان اختصاص دهید، که این میتواند نقطه شروع خوبی باشد. به ما اعتماد کنید، تنها پس از چند روز تمرین، تفاوت را احساس خواهید کرد!

همچنین بخوانید:  چگونه از 100 درصد مغز خود استفاده کنیم؟

چگونه از ذهن خود مراقبت کنیم؟

ایده‌های زیر برخی از فعالیت‌های خودمراقبتی هستند که می‌توانید در مدت زمان کوتاهی و با هزینه‌ای کم، از آنها استفاده کنید:

1. مراقبت از ذهن با انجام مراقبه (مدیتیشن یا درون‌پویی)

مزایای تمرین مراقبه بسیار فراوان است. به طور کلی مراقبه یعنی متمرکز کردن توجه شما به عنوان راهی برای آرام کردن ذهن. تنفس یک نقطه مشترک در بسیاری از انواع مختلف مدیتیشن است. زیرا تمرکز بر تنفس؛ حواس پرتی، نگرانی و بی قراری را از ذهن دور می کند.

همچنین بخوانید: همه چیز درمورد مدیتیشن

2. زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانید

در طبیعت چیزهایی وجود دارد که روحیه شما را تقویت می کند. گذراندن وقت در طبیعت چیزی بیش از بهبود خلق و خوی شماست و در واقع می تواند مغز شما را تغییر داده و عملکرد مغز را بهبود بخشد. شما می توانید در طبیعت پیاده روی طولانی داشته باشید یا عبور ابرها را تماشا کنید. به پشت دراز بکشید، ریلکس کنید و آسمان را تماشا کنید.

3. فعالیتی را انتخاب کنید که در آن احساس تمرکز و ترمیم عاطفی داشته باشید

شاید شما عمیقا رنگ آمیزی را دوست داشته باشید، یا دوست دارید شروع به نوشتن اهداف آینده خود کنید. می‌توانید یک فایل تعریف درست کنید، چیزهای بزرگ و ارزشمندی که مردم درباره شما می‌گویند را در آن بنویسید تا بعدا بخوانید. چند کمیک استریپ (داستان مصور) که از آن لذت می برید، بخوانید و به خوبی بخندید. احساسات خود را بررسی کنید، ساکت بنشینید و آنچه را که احساس می کنید نام ببرید. افکاری که شما را آزار میدهد را روی کاغذ بنویسید، سپس آن را در حالی که کاغذ را می سوزانید یا دور می اندازید رها کنید و به زباله دان تاریخ بسپارید.

همچنین بخوانید:  چگونه ذهن پریشان خود را رام کنیم؟

4. به کارهایی که بدون تفکر انجام میدید، توجه کنید

مانند زمان دوش گرفتن، رانندگی، غذا خوردن، یا انجام کارهای روتین صبحگاهی. به عنوان مثال، هنگام دوش گرفتن؛ به احساس آب روی پوست و موهایتان توجه کنید. به صدای قطرات آب گوش دهید. همانطور که خودتان را نظافت می‌کنید، صابون را روی نواحی که احساس تنش می‌کنید بمالید. چه احساسی دارد که آب از بالای سر شما به پایین می آید؟ عطرهای اطرافتان را عمیق نفس بکشید. وقتی دوش گرفتن تمام شد، قبل از اینکه شیر آب را ببندید، یک قدم از آب دور شوید. چشمان خود را ببندید و عمیق نفس بکشید و برای روز خود آماده شوید.

5. وسایل الکترونیکی را حداقل یک ساعت از خود دور کنید

اگر دارید با گوشی کار میکنید، یکی از بهترین راه‌ها برای تمرین مراقبت از ذهن خود، کنار گذاشتن تلفن است. گوشی خود را به حالت پرواز تغییر دهید و خود را از شر اعلان های مکرر رسانه های اجتماعی و ایمیل رها کنید. استفاده بیش از حد از صفحه نمایش با انواع مشکلات جسمی و عاطفی از جمله فشار چشم، کاهش توانایی نشان دادن همدلی و آسیب مغزی مرتبط است. بنابراین گوشی خود را زمین بگذارید و بر لحظه حال تمرکز کنید. بابت این کار سلامتیتان از شما تشکر خواهد کرد.

یک روز را روی زمین دراز بکشید و چشمان خود را در حین گوش دادن به موسیقی ببندید، و روز بعد 10 دقیقه یادداشت کنید و روز دیگر 10 دقیقه حرکات کششی انجام دهید، این کارهای روزانه بسیار عالی است و حال شما را دگرگون خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  چگونه ذهن پریشان خود را رام کنیم؟

بفهمید چه چیزی واقعا برای شما کاراست و روی شما اثرات مثبت میگذارد. چیزهایی را پیدا کنید که به نظر، یک کار نیستند و شمارا خسته نمیکنند. در نظر بگیرید که چگونه می توانید متعهد شوید که به خودتان زمانی را بدهید. این زمان میتواند در صبح و زمانی باشد که از خواب بیدار می‌شوید، یا در استراحت نمیروز. برای خود هدفی تعیین کنید که این تمرین را به عنوان بخشی منظم از زندگی خود حفظ کنید.

بنابراین، با همین توجه های اندک به مراقبت از خود، مه روانی که در ابتدای مطلب ذکر کردیم به مرور از بین می رود. شما احساس خواهید کرد که بیشتر با خودتان و دنیای اطرافتان ارتباط برقرار می کنید. شما از سرگرمی های کوچک لذت خواهید برد و هیچ چیز به اندازه قبل دشوار به نظر نخواهد رسید. مانند آن ماشین، باید خود را آماده نگه دارید تا مطمئن شوید که نیازی به تعمیرات اساسی ندارید.

همانطور که ضرب المثل قدیمی می گوید: “سلامتی شما ثروت شماست.” و تمرین خودمراقبتی یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از سلامت ذهنی، جسمی و عاطفی شماست. بنابراین سعی کنید که روزانه فعالیت های مراقبت از خود و ذهن خود را افزایش دهید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
spa-in-spain

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا