بهداشت و سلامت

چگونه از گوش خود مراقبت کنیم

گوش‌ها مهم‌ترین قسمت بدن و کوچکترین استخوان بدن انسان را تشکیل می‌دهند، مراقبت از گوش مانند تمیزکردن، درمان عفونت، جلوگیری از سر و صدای بلند و مراقبت از کاهش شنوایی بسیار مهم است. حقایق گوش ها انقدر عجیب است که شاید جالب باشد بدانید، تحقیقات نشان می‌دهند پس از گذراندن یک روز در مناطق پر سر و صدا، 16 روز طول می‌کشد تا گوش‌ها بهبود یابند.

دانستن اینکه چگونه از گوش خود مراقبت کنیم به معنای مراقبت از شنوایی خود و به طور کلی سلامت عمومی بدن است. به همین دلیل دانستن تکنیک‌ها و ابزار مناسب برای مراقبت از گوش‌ها و تشخیص زودهنگام بیماری‌های گوش بسیار مهم است. در این مطلب نکاتی برای مراقبت از گوشهایتان را بیان می‌کنیم.

چگونه از گوش خود مراقبت کنیم؟

خودداری از فرو کردن اشیاء در گوش

هرگز اشیاء خارجی به خصوص گوش پاک کن ها را برای تمیز کردن در گوش خود فرو نکنید، زیرا باعث آسیب به مجرای گوش، عفونت یا حتی سوراخ شدن پرده گوش می‌شود.

استفاده از محافظ گوش

تقریباً 15٪ از ما به دلیل محیط‌های کاری پر سر و صدا در معرض خطر کم شنوایی زودهنگام هستیم. باشگاه‌ها، کنسرت‌ها، ماشین‌های چمن زنی، اره‌های برقی و هر صدای دیگری که شما را مجبور به فریاد زدن کند تا فرد کنار شما بتواند صدایتان را بشنود، سبب کاهش شنوایی می‌شود. گوش گیرها ابزارهای راحت و آسان برای محافظت از گوش است.

کاهش صدا

نزدیک به 1.1 میلیارد نوجوان و جوان در سراسر جهان در معرض خطر کم شنوایی ناشی از استفاده ناایمن از دستگاه‌های صوتی نظیر هدفون‌ها هستند.

هدفون‌ها بسیار خطرناک هستند، زیرا مستقیماً در کنار پرده گوش قرار می‌گیرند. فراموش نکنید که هر موسیقی بلند، نه فقط موسیقی که از طریق هدفون پخش می‌شود، خطر کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا به همراه دارد. همچنین تمیزی هدفون بسیار مهم است زیرا در غیر اینصورت منجر به عفونت گوش می‌شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای گوش

مراقبت از گوش شامل محافظت از پوست اطراف آن نیز می شود، شاید ندانید اما گوش‌ها محل رایجی برای لکه‌های سرطانی پوست هستند. بنابراین وقت بگذارید و کرم ضدآفتاب به گوش‌هایتان بمالید یا به جای کرم از کلاه استفاده کنید.

مراقبت از گوش در سفر با هواپیما

هنگام پرواز با هواپیما اگر احساس ناراحتی در گوش‌هایتان کردید، با خمیازه کشیدن و یا جویدن آدامس در هنگام برخاستن و فرود هواپیما از گوش‌های خود مراقبت کنید.

خشک کردن گوش‌ها

رطوبت بیش از حد اجازه ورود باکتری‌ها و حمله به کانال گوش را می‌دهد که سبب عفونت گوش می‌شود. حتماً گوش‌های خود را بعد از حمام کردن یا شنا به آرامی با حوله خشک کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گوش‌گیرهای مخصوص شناگران که مانع از ورود آب به کانال گوش می شود، بهره ببرید، تا از خشک و سالم ماندن گوش‌های خود اطمینان حاصل کنید.

تمیزی گوش‌ها

برای تمیز کردن گوش، گوش بیرونی را با آب گرم بشویید. گوش‌ها معمولاً نیازی به تمیز کردن ندارند زیرا دارای مکانیزم خود تمیز شوندگی هستند. اما اگر تجمع جرم گوش دارید یا از گرفتگی گوش رنج می‌برید باید به پزشک یا متخصص شنوایی‌ مراجعه کنید.

ترک سیگار

خطر کاهش شنوایی در افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیر سیگاری 60 درصد بیشتر است. نیکوتین و مونوکسید کربن موجود در سیگار باعث آسیب سلولی به نواحی گوش می‌شود. همچنین نیکوتین جریان خون و دسترسی به اکسیژن را در گوش داخلی کاهش می‌دهد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز عامل خطرناکی برای کاهش شنوایی است.

ورزش

بین سلامت قلب و عروق و سلامت گوش ارتباط نزدیکی وجود دارد. همانطور که انجام فعالیت بدنی برای حفظ سلامت قلب مفید است برای حفظ سلامت گوش نیز اهمیت دارد. حداقل پنج روز در هفته 30 دقیقه ورزش‌هایی از قبیل پیاده روی سریع، دویدن، شنا و یوگا داشته باشید.

بررسی علائم غیرعادی گوش

هر گونه قرمزی، درد، تورم یا خارش مداوم در گوش نشان دهنده بیماری گوش است.  اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه

گوش‌ها عضو بسیار مهی در بدن هستند و اینکه چگونه از گوش خود مراقبت کنیم به خودتان و آگاهی بیشتر در این مورد بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
envolvehealtheldoaudiologycaptelearq

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا