تغذیه

مواد غذایی حاوی ید را بشناسید!

در این مطلب خواهیم گفت که ید چیست، چه خواصی دارد؟ و در چه رژیم های غذایی یافت می‌شود، باما همراه باشید 🙂

نمک یددار در چه غذاها و خوراکی‌هایی است و علائم کمبود ید در بدن چیست و تمامی آنچه که باید در مورد ید بدانید را در سایت تالاب بخوانید.

ید چیست؟

ید یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است که در روده جذب و سپس وارد جریان خون شده و تا غده تیروئید پیش می‌رود. میزان کافی ید باعث سوزاندن چربی‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات تیروئیدی مانند گواتر می‌شود.

ید چه خواصی دارد؟

لازم است که بدن به میزان کافی ید داشته باشد تا هورمون‌های تیروئید در حالت عادی و متعادل خود بمانند. در این صورت مشکلاتی مانند گواتر یا پُرکاری تیروئید بروز نخواهند کرد. ید برای داشتن متابولیسم خوب، رشد مناسب در کودکان و عملکرد درست سیستم عصبی لازم و ضروری است.

خواص ید چیست؟

این ماده معدنی برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‌ها و کلسترول لازم است. ید باعث تولید انرژی و افزایش سلامت سلول‌ها می‌شود. ید چربی‌های مازاد بدن را می‌سوزاند.

با کمک ید است که ناخن‌ها، موها و دندان‌های ما محکم و در سلامت می‌مانند. از ید به‌صورت موضعی برای ضدعفونی کردن زخم‌ها و جراحات استفاده می‌شود. اخیراً از این ماده معدنی برای ضدعفونی کردن آب نیز استفاده می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض کمبود ید قرار می‌گیرند؟

هورمون‌های تیروئیدی که به عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کنند در برخی موارد بیشتر تحریک می‌شوند. در زنان باردار کمبود ید باعث تأخیر در رشد روانی جنین می‌شود. درواقع توصیه می‌شود برای جلوگیری از کمبود این عنصر معدنی تنوع غذایی ایجاد کنید و مواد غذایی سرشار از ید مصرف کنید.

توجه داشته باشید که افراد سیگاری نیز در معرض کمبود ید قرار می‌گیرند به خاطر این‌که توتون مانع از جذب آن می‌شود. برای همین هم توصیه می‌شود که خانم‌های باردار به‌هیچ‌عنوان سیگار نکشند.

حواستان باشد که مصرف بیش‌ازاندازه‌ی ید نیز می‌تواند به مشکلاتی مانند حساسیت، لاغری و بی‌خوابی منجر شود

از این گذشته تعریق زیاد در حین ورزش نیز باعث از بین رفتن ید می‌شود. حواستان باشد زمانی که هوا گرم است و زیاد عرق می‌کنید برای این‌که شاداب باشید مکمل مصرف کنید و در حین ورزش مایعات کافی بنوشید.

توجه داشته باشید گیاه‌خواران و خام‌خوارها که گوشت قرمز، ماهی یا شیر نمی‌خورند مهم‌ترین منابع ید را از دست می‌دهند. برای همین امکان اینکه در معرض کمبود ید قرار بگیرند بیشتر است. توجه داشته باشید که کلم، گل‌کلم، شلغم، ارزن و سویا باعث کمبود ید می‌شوند و بهتر است در مصرف آن‌ها احتیاط کنید. این سبزی‌ها مانع از عبور ید در بدن می‌شوند.

حواستان باشد که مصرف بیش‌ازاندازه‌ی ید نیز می‌تواند به مشکلاتی مانند حساسیت، لاغری و بی‌خوابی منجر شود.

ید در سیب‌ زمینی پخته‌شده

سیب زمینی دارای ید است

سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و پتاسیم است. شما با مصرف یک شماره سیب‌زمینی پخته‌شده ۶۰ میکروگرم ید به بدنتان می‌رسانید. این یعنی ۴۰ درصد از میزان نیاز روزانه خود به ید را با مصرف یک سیب‌زمینی پخته‌شده برطرف کرده‌اید.

ید در شیر

اکثر مردم به خاطر نگرانی از کمبود ویتامین دی و کلسیم، شیر را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند اما بهتر است بدانید این نوشیدنی حاوی مقادیر مناسب ید نیز هست. در هر فنجان از شیر ۵۶ میکروگرم ید وجود دارد و ۳۷ درصد از نیاز روزانه شمارا به این ماده معدنی تأمین می‌کند.

گوشت بوقلمون دارای ید

تایمن ید بدن با مصرف گوشت بوقلمون

علاوه بر این‌که منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین ب، فسفر و … است، هر ۸۵ گرم از آن ۳۴ میکروگرم ید به بدن می‌رساند.

آلوی خشک سرشار از ید

تنها ۵ شماره آلوی خشک نیاز شمارا به فیبر، ویتامین آ و ویتامین کا تأمین می‌کند ضمن این‌که منبع خوبی از ید است.

تخم‌مرغ آب پز دارای ید است

سرشار از ویتامین‌های آ، دی، روی، کلسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و … بوده و ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ید را تأمین می‌کند.

ید در سبزی‌ها

متأسفانه در ایران مصرف جلبک‌ها مرسوم نیست و کلاً جلبک‌ها به‌عنوان سبزی‌ها تلقی نمی‌شوند. جلبک کلپ «نوعی جلبک قهوه‌ای» منبع فوق‌العاده ید است که باید در برنامه غذایی باشد. علاوه بر این‌ها می‌توان از سبزی‌هایی مانند پیاز، چغندر، اسفناج، خیار، لوبیا سبز، شاهی و سیر به‌عنوان منابع غذایی ید نام برد.

ید در پنیرها

پنیر هاپنیرها دارای ید هستند

عده‌ای از انواع پنیرها نیز جزو منابع خوب ید هستند. به‌عنوان‌مثال پنیر چدار. درواقع در هر ۱۰۰ گرم از این پنیر حدود ۳۹ میلی‌گرم ید وجود دارد. اگر گیرتان آمد از پنیر مانچگو نیز استفاده کنید. این پنیر نوعی پنیر اسپانیایی است که هر ۱۰۰ گرمان ۳۴ میلی‌گرم ید دارد.

ید در غلات

اکثر غلاتی مانند برنج، گندم یا جو که به‌طور روزانه مصرف می‌کنیم جزو منابع غذایی ید محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که ۱۰۰ گرم آرد ذرت حدود ۸۰ میلی‌گرم ید به بدن می‌رساند.

میگو سرشار از ید

میگوبا مصرف میگو ید بدن را تامین نمایید

ید به‌وفور در میگو یافت می‌شود. هر سه انس میگو حاوی ۳۵ میکروگرم ید است. شما نه‌تنها این ماده معدنی را از میگو دریافت می‌کنید بلکه مقادیر مناسب کلسیم و پروتئین را نیز به بدنتان می‌رسانید.

نمک یددار

این نوع نمک بسیار متفاوت از نمک طبخ است و هر گرم از آن ۷۷ میکروگرم ید دارد.

تایم ید بدن با مصرف موز

موزافزایش سطح ید با مصرف موز

نه‌تنها میوه‌ای برای افزایش سطح انرژی و تأمین پتاسیم بدن است، بلکه هر شماره از آن ۳ میکروگرم ید دارد. شما می‌توانید برای تأمین ید، روزانه بیش از یک موز متوسط بخورید.

علائم کمبود ید

اگر بدن ما با کمبود ید مواجه باشد علائم زیر بروز خواهند کرد:

  • گواتر
  • کم‌کاری تیروئید
  • احساس سرمای زیاد
  • خستگی و درد در مفاصل
  • بی‌خوابی
  • پوست و موهای خشک
  • یبوست
  • کرتینیسم: نوعی بیماری در کودکان است که به علت وجود کم‌کاری تیروئید از زمان تولد بروز می‌کند.

منابع غذایی ید

آب دریا به‌طور طبیعی سرشار از ید است. به همین دلیل توصیه می‌شود که هر هفته حداقل سه مرتبه ماهی و غذاهای دریایی مصرف شود. این مواد غذایی همچنین حاوی ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های A، D. و E.

و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می‌باشند که برای سلامتی همه‌ی لازم و ضروری‌اند. برای جذب ید بیشتر توصیه می‌کنیم ماهی آزاد و میگو بیشتری مصرف کنید.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
talabtebyanگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا