با همکار حسود چگونه برخورد کنیم؟
همکار حسود کسی است که موفقیتهای شما را زیر سؤال میبرد، دستاوردهایتان را کوچک جلوه میدهد و گاهی پشت سرتان حرف میزند. روبهرو شدن با چنین فردی میتواند خستهکننده باشد، اما اگر راهکارهای درست را بدانید، نهتنها از آسیبهای احتمالی در امان میمانید، بلکه میتوانید از این چالش به نفع خودتان استفاده کنید. در این مطلب، روشهای هوشمندانهای را بررسی میکنیم که به شما کمک میکند بدون درگیر شدن در تنش، حرفهای و قدرتمند باقی بمانید.
همکار حسود چگونه است؟
همکاران حسود شما را لایق قدردانی و تحسینی که دریافت میکنید نمیدانند. این افراد ناراضی و رنجیدهخاطر هستند. آنها چیزی را میخواهند که شما دارید. همچنین، باور دارند که آنچه در اختیار شماست، در واقع حق آنهاست.
بدترین چیز درباره حسادت این است که روحیه فرد را فرسوده میکند و انرژیای که میتوانست به شکل بهتری استفاده شود را از بین میبرد. اما تا زمانی که این همکاران نتوانند از حسادت و خشم خود نسبت به موفقیتهای شما رها شوند، ممکن است تمام فکر و ذکرشان انتقامجویی شود. شما ممکن است کاملاً بیگناه باشید، اما ناگهان خود را قربانی رفتارهای کینهتوزانه و کودکانه بیابید.
نحوه شناسایی
در تعاملات روزمره خود به این نشانهها توجه کنید.
- آنها ممکن است موفقیتهای شما را کماهمیت جلوه دهند یا بهطور علنی یا خصوصی اعتبار کار شما را به نام خود ثبت کنند.
- آنها ممکن است در جلسات یا تعاملات اجتماعی از شما دوری کنند و اگر با شما صحبت کنند، لحن و نظراتشان پر از طعنه و رفتار نامناسب خواهد بود.
- تعریفهای آنها ظاهراً دلپذیر است، اما در آنها لحنی منفی نهفته که بهوضوح احساس میشود.
- آنها اطلاعات مفیدی را که میتواند به کار شما کمک کند، پنهان میکنند تا تلاشهایتان را تضعیف کنند.
- آنها پشت سر شما غیبت میکنند و سعی دارند شهرت شما را تخریب کنند.
نحوه برخورد و مقابله
فرض کنید نیت طرف مقابل مثبت است
وقتی با یک همکار حسود مواجه میشوید، طبیعی است که ناراحت شوید یا حالت تدافعی به خود بگیرید. چرا آنها اینقدر از موفقیت شما عصبانی هستند؟ چرا نمیتوانند از مشارکتهای شما خوشحال شوند؟ شما که در یک تیم هستید. این باعث میشود که در مورد شخصیت آنها شک کنید. شاید آنها تلخ، نابالغ یا غیرحرفهای باشند.
اما آیا واقعاً اینطور است؟ وقتی با افراد حسود سر و کار داریم، شروع به قضاوت همه چیز در مورد آنها میکنیم: اخلاقشان، اخلاق کاریشان، شایستگیشان. اما به خاطر داشته باشید که انجام این کار کمکی به شما در برخورد واقعی با این نوع همکار نمیکند. به جای تخریب شخصیت آنها، به خاطر داشته باشید که حسادت اغلب از ناامنیهای شخصی، احساس ناکافی بودن یا ترس از تحتالشعاع قرار گرفتن ناشی میشود.
به جای نشان دادن واکنش دفاعی به این ترسها، سعی کنید آنها را درک کنید. این به معنای توجیه رفتار آنها نیست، بلکه به معنای تغییر دیدگاه شما برای درک این است که اقدامات آنها ممکن است نتیجه چالشهای خودشان باشد. با خودداری از قضاوت، در را برای تعاملات سازنده باز میکنید. شما شروع به تشخیص این موضوع میکنید که فردی که با او کار میکردید، بدون نقص نیست، اما همه همینطور هستند، و این بدان معناست که میتوانید راههایی برای کار کردن با آنها به جای کار کردن علیه آنها پیدا کنید.
رفتار حرفه ای داشته باشید
حفظ حرفهای بودن در برخورد با چنین همکاری بسیار مهم است. اجازه دهید کارتان خود گویای همه چیز باشد. با تمرکز بر مسئولیتهایتان و ارائه نتایج فوقالعاده، نه تنها تعهد خود را به سازمان نشان میدهید، بلکه توانایی خود را در غلبه بر منفیگرایی نیز به اثبات میرسانید. حسادت یک همکار را فقط به عنوان یک آزمون عملکرد دیگر در نظر بگیرید.
درگیر شدن در نمایش حسادتآمیز دیگران میتواند پیشرفت شما را متوقف کند. بر رشد، توسعه و دستاوردهای خود تمرکز کنید. با حفظ تمرکز، نه تنها خود را از منفیگرایی محافظت میکنید، بلکه الهامبخش اطرافیان نیز میشوید.
تغییر رابطه
اگرچه ممکن است وسوسه شوید که از همکار حسود خود کاملاً دوری کنید، اما پیدا کردن راههایی برای تغییر نوع رابطهتان میتواند بهتر باشد. میتوانید پروژههایی را انتخاب کنید که تعامل مستقیم را به حداقل برسانند. در موقعیتی کار کنید که همکارتان تحریک نشود، یا یک گفتگوی صادقانه با فرد مورد نظر داشته باشید.
با ذهنی باز به سراغ آنها بروید. واقعاً گوش دهید. مشاهدات خود را درباره تنش موجود به اشتراک بگذارید و بپرسید آیا چیزی وجود دارد که بتوانید برای بهبود رابطه کاریتان انجام دهید. اگر این روش مؤثر نبود، توجه خود را به ایجاد روابط با همکاران دیگر که میتوانند محیطی مثبت و حمایتی فراهم کنند، معطوف کنید.
با سرپرست دیگری صحبت کنید
اگر وضعیت بدتر شود و شروع به تأثیرگذاری بر کار شما یا جو کلی دفتر کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از یک سرپرست راهنمایی بگیرید. با یک مدیر یا بخش منابع انسانی تماس بگیرید تا مشکل را مطرح کنید. نمونههای مشخصی از رفتارهایی که بر کار شما تأثیر گذاشته را آماده کنید.
این گام باید زمانی برداشته شود که تمام تلاشهای شما برای کاهش وضعیت بهطور مستقیم ناموفق بوده باشد. شرکت شما باید از هر مشکلی که تهدیدی برای همبستگی و بهرهوری تیم ایجاد میکند، آگاه باشد.
از یک مربی اجرایی کمک بگیرید
اگر مشکل به حدی پیچیده شود که دیگر نتوانید آن را مدیریت کنید، اما همچنین احساس راحتی نمیکنید که این وضعیت را با یک نماینده منابع انسانی در میان بگذارید، یک گزینه جایگزین وجود دارد و آن هم صحبت با یک مربی معتبر است.
یک مربی میتواند به شما کمک کند تا درک کنید چرا همکارتان چنین رفتاری از خود نشان میدهد. علاوه بر این، آنها به شما کمک خواهند کرد تا واکنشهای خود به همکار حسود را درک کنید و اینکه چگونه باورها، احساسات و تمایلات درونی شما ممکن است مانع از یافتن راهحل برای مشکل شوند.
برای مثال، اگر شما به خاطر رفتار بد همکارتان، نسبت به او کینهتوز شدهاید، مربی شما ممکن است اشاره کند که آنچه انجام میدهید در لحظه از نظر احساسی رضایتبخش است، اما در واقع راهحل خوبی نیست. در حقیقت، این احتمالاً فقط وضعیت را بدتر میکند.
کلام آخر
برخورد با همکاری که حسادت دارد وظیفهای چالشبرانگیز است که نیاز به رویکردی دقیق دارد. با فرض نیت مثبت، حفظ حرفهای بودن، تغییر نوع رابطه و درخواست کمک از درون یا بیرون سازمان خود، میتوانید این وضعیت را با وقار و انعطافپذیری مدیریت کنید. در نهایت، با تمرکز بر اهداف خود و حفظ آرامش در برابر مشکلات، نه تنها از تنشها فاصله خواهید گرفت بلکه فرصتهای جدیدی برای رشد حرفهای خواهید یافت.
منابع: