روانشناسی

هیپنوتیزم چیست و چگونه انجام میشود؟

هیپنوتیزم چیست؟

دکتر لوبا دانشمند آمریکایی در این زمینه می‌گوید:
چکیده و اصل هیپنوتیزم در ایجاد و خلاقیت یک تمایل و توانایی خلاصه می‌شود که باید در فرد هیپنوتیزم شونده پدید آید. او باید بتواند از صحبت‌های هیپنوتیزور و در ذهن روشن و فعال خود تصویری زنده و واضح بسازد و تمام تخیلات و تمرکز ذهنی خود را تنها در این راستا تجهیز و تمرکز بخشد. مطالبی که هیپنوتیزور به او ارائه می‌دهد ممکن است حقایقی قطعی یا سمبولیک باشند. این تصویری که از هیپنوتیزم ارائه گردید، با پدیده‌هایی که به‌صورت خودجوش در جریان زندگی روزمره ما به وجود می‌آیند، مطابقت می‌کنند؛ یعنی مواقعی که ما شدیداً توسط جریاناتی که در اطراف ما می‌گذرد، جذب می‌شویم.

برای شرح این پدیده بهتر است مطلبی از دکتر کلمن را عیناً نقل کنیم:
در زندگی روزمره، ما بارها حالت خلسه یا ازخودبی‌خود شدن را تجربه می‌کنیم. در حالاتی که وقایعی، به‌اصطلاح، ذهن ما را تسخیر می‌کنند. در این لحظات ما موقتاً آنچه را در اطرافمان می‌گذرند، فراموش می‌کنیم. برای مثال کسانی که مرحله نهایی یک مسابقه فوتبال را در تلویزیون مشاهده می‌کنند، تمام وجود خود را بر روی بازی متمرکز می‌سازند و نسبت به همه‌چیز، ازجمله اینکه به چه صورتی روی مبل قرارگرفته‌اند یا این‌که همسرشان آن‌ها را برای صرف غذا صدا می‌کند، بی‌توجه می‌گردند.

دکتر لوبا در مورد دیگر فرآیندهایی که در زندگی، ما را جذب می‌کنند، می‌گوید:
بسیاری از ما در برخی از موقعیت‌ها، حالت عدم احساس درد یا حالت بی‌حسی را تجربه کرده‌ایم. مثلاً موقعی که عمیقاً مجذوب یک داستان پلیسی می‌شویم، برخی دردهای سبک بدنی را حس نمی‌کنیم. در بعضی از موقعیت‌ها ازجمله در لحظاتی که عمیقاً مجذوب صحبت‌های دوستی می‌شویم، ممکن است صدای زنگ یا صدای فردی که مستقیماً ما را صدا می‌کند، نشنویم. عکس این حالت هم وجود دارد. در لحظاتی از زندگی تمام توجه خود را معطوف به احساس نامطبوعی کرده‌ایم. مثلاً انتظار درد روی صندلی دندان‌پزشک یا توجه برای احساس بو یا طعمی ناخوشایند و حصول این احساس در پی آن. در لحظاتی که فردی قانع شده یا به او تلقین شده که از عهده کار خاصی برنمی‌آید، نمی‌تواند به‌خوبی آن کار را هرچند ساده و آسان هم باشد، انجام دهد. ولی اگر ما اعتمادبه‌نفس خودمان را به دست آوریم و مطمئن شویم که قادر به انجام این کار هستیم، حتماً در انجام آن توفیق پیدا می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی:  چگونه از ضمیر ناخودآگاه خود استفاده کنیم؟

باورهای نادرست درباره هیپنوتیزم

هنوز برخی تصور می‌کنند به هنگام هیپنوتیزم، یک فرد مقتدر و ماهر به‌طور فعال، فردی را که حالت تسلیم به خود گرفته، کنترل می‌کند. این تصور از واقعیت علمی به دور است. تصور وجود یک هیپنوتیزور باقدرت زیاد و اسرارآمیز در مقابل فردی ضعیف و مقهور، به قرن هجدهم بازمی‌گردد که هیپنوتیزم با استفاده از

نیروهای مرموز و مغناطیسی صورت می‌گرفت. هیپنوتیزور در آن عصر، انسانی باقدرت جادویی و غول‌آسا بود که با وسایل اهریمنی، اراده و روح انسان‌های دیگر را کنترل و اداره می‌نمود.

نظریه جدید درباره هیپنوتیزم و هیپنوتیزور با این باورهای قدیمی فاصله بسیار زیادی دارد. هم‌اکنون بسیاری از روان‌پزشکان و روانشناسان از این نظریه طرفداری می‌کنند که: هیپنوتیزور تنها نقش راهنما و هدایت‌کننده را در برقراری حالت هیپنوتیزم ایفا می‌کند و کار اصلی را در این جریان خود فرد تحت هیپنوتیزم انجام می‌دهد. هیپنوتیزم شدن، نشانه ضعف روحی نیست! همان‌طور که دکتر اشپیگل اظهار می‌دارد: هیپنوتیزم شدن نشانه سطح بالایی از هوش و استعداد و نمایانگر قدرت و قابلیت فرد در انجام تمرکز است.

نحوه ایجاد هیپنوتیزم و امکانات درمانی آن

هیپنوتیزم چگونه عمل میکند؟

بیمار در صورت تشخیص پزشک معالجش و تمایل خودش می‌تواند از هیپنوتیزم در برنامه درمانش استفاده کند. برای انجام موفقیت‌آمیز جریان درمان بیمار باید:

  • ذهن خود را از کلیه افکار انحرافی خالی و پاک کند.
  • به اصالت علمی هیپنوتیزم و قابلیت عملی هیپنوتیزور اعتقاد و ایمان داشته باشد.
  • به‌اندازه کافی قدرت تمرکز و تصور داشته باشد.
  • به برنامه‌ای که هیپنوتیزور برای درمان بیماری و یا رفع مشکل او مطرح کرده، مطمئن باشد.

در موارد و شرایط زیر هیپنوتیزم اثرات درمان‌کننده اثبات‌شده‌ای دارد:

  • درمان پرخوری و چاقی
  • ترک اعتیاد به دخانیات، الکل و بسیاری از مواد مخدر
  • درمان بی‌خوابی با هیپنوتیزم
  • معالجه حالات اضطرابی
  • درمان حالات هیجانی
  • معالجه افسردگی
  • درمان ضعف و فقدان اعتمادبه‌نفس
  • ایجاد انگیزه و امید
  • درمان وسواس و رفتارهایی که فرد به‌صورت اجباری انجام می‌دهد.
  • درمان عادت جویدن ناخن‌ها
  • معالجه عدم قدرت در تمرکز فکری
  • درمان لکنت زباندر مواردی که نقص عضوی در کار نباشد.
  • درمان حالاتی که فرد در شناخت هویت خود دچار مشکلاتی شده است.
  • درمان انواع ناتوانی‌ها و مشکلات جنسی
مقاله پیشنهادی:  علت گرفتگی زبان هنگام حرف زدن

تعریف هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی یک روش درمانی است که در یک مرحله یا مراحلی از آن از هیپنوتیزم استفاده می‌شود. هیپنوتیزم درمانی می‌تواند به دو شکل متفاوت صورت بگیرد:

دگر هیپنوتیزم درمانی

در این حالت، درمانگر پس از صحبت کردن با بیمار و ایجاد آمادگی ذهنی و روحی در او، در صورت نیاز بیمار به القای خُلسه هیپنوتیزمی، او را به عمق مناسبی که برای برنامه درمانی‌اش مناسب باشد، می‌رساند و در این شرایط به هیپنوتیزم درمانی می‌پردازد.

خود هیپنوتیزمچگونگی هیپنوتیزم دیگران

خود هیپنوتیزم درمانی

در این روش کافی است بیمار طی 2 یا 3 جلسه، طریقه استفاده از خود هیپنوتیزم و نحوه درمان و تلقین به خود را بیاموزد. پس‌ازآن می‌تواند با روشی که یاد گرفته خودش را در خلسه هیپنوتیزمی قرار دهد و در این شرایط، به‌صورت ذهنی، متن تلقین را مرور کند و یا به نوار صوتی که پس از چند دقیقه سکوت. (مدت لازم برای رسیدن او به حالت خود هیپنوتیزم) متن تلقین را پخش می‌کند، گوش دهد. در این وضعیت، بیمار بدون نیاز به مراجعات مکرر به مطب پزشک و صرف هزینه گزاف، خودش این برنامه درمانی را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه خود را هیپنوتیزم کنیم؟ آموزش خود هیپنوتیزم درمانی در منزل

آموزش خود هیپنوتیزم

برای آموزش خود هیپنوتیزم به افراد عادی جامعه، بایستی به نکات زیر توجه شود:

  • آموزش خود هیپنوتیزم راه رسیدن سریع به حالت آرامشاست.
  • کسانی که برای آموزش خود هیپنوتیزم مراجعه می‌کنند، از سلامت روانیو حداقل هوش متوسط بهره‌مند باشند.
  • داوطلبان فراگیری خود هیپنوتیزم به این نکته توجه داشته باشند که برای رسیدن به عمق مناسبی از خلسه باید:
  1. استعداد ذاتی داشته باشند.
  2. با هیپنوتیزور همکاری لازم را بکنند.
  • باید به کسانی که مایل‌اند خود هیپنوتیزم را بیاموزند، این نکته مهم را تذکر داد که آن‌ها در حالت خود هیپنوتیزم بیدار و هوشیار بوده و نسبت به صداها و وقایعی که در محیطشان می‌گذرند، آگاهی دارند و در پایان جلسه معمولاً آن‌ها را به یاد می‌آورند.
  • آموزش خود هیپنوتیزم با هوش، قدرت خلاقیت و انگیزه داوطلب رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین کسانی که عقب‌ماندگی ذهنییا آشفتگی روانی دارند، با احتمال زیاد به هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم نمی‌رسند.
  • کسانی که در مدیتیشن، یوگا، ریلکس شدن و … پیشرفت خوبی داشته‌اند، خیلی سریع‌تر و بهتر می‌توانند خود هیپنوتیزم را یاد بگیرند.
  • کسانی که خود هیپنوتیزم را یاد می‌گیرند، هرقدر که بیشتر تمرین کنند، هم زودتر به خُلسه هیپنوتیزم می‌رسند و هم عمق خلسه آن‌ها بیشتر می‌شود.
مقاله پیشنهادی:  کلاستروفوبیا یا ترس از فضای بسته؛ علل، علائم، محرک ها، روش های درمان آن

سخن آخر

شما هر طور که بخواهید، همان‌طور خواهید شد! در جهان پهناور ذهن، به همان صورتی که شما فکر می‌کنید، نیروهای محرکه و انگیزه دهنده شما، به همان‌گونه سرنوشت شمارا رقم خواهند زد؛ شما به طریقی خواهید رفت که به آن باور دارید و تا موقعی که زنده هستید، اراده شما بی‌صدا نخواهد گشت. پس در تمام جریان زندگی خود به این کلام هوشمندانه توجه داشته باشید:

هرگونه که فکر کنم، همان‌گونه زندگی خواهم کرد.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + آموزش تصویری تمرینات ورزشی + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
roshdگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا