ارتباطات فردی و اجتماعی

چگونه از وابستگی عاطفی رها شویم؟

وقتی به کسی یا چیزی دلبسته هستیم، همیشه ترس از دست دادن آن شخص یا از بین رفتن آن رابطه را داریم. برخی از وابستگی‌های ما می‌توانند برای ما خوب باشند و برخی می‌توانند روی ما تأثیر بگذارند، بعنوان مثال عشق و قدردانی از خانواده‌مان می‌تواند به ما انگیزه دهد تا بهترین باشیم و روابط خوبی با آنها ایجاد کنیم. اما، اگر بی دقت باشیم، برخی وابستگی‌های عاطفی می‌توانند زندگی ما را کنترل کنند و طرز فکر و عمل ما را تغییر دهند. تصمیم‌گیری‌ها به ما کمک می‌کنند شفاف فکر کنیم و برای اینکه اجازه ندهیم احساساتمان بر زندگی‌مان حکومت کنند، انتخاب‌های خوبی داشته باشیم. شما می توانید این کار را با مشاهده خود، پذیرش تغییر، معاشرت و ایجاد روابط سالم انجام دهید.
دلبستگی عاطفی مجموعه‌ای از احساسات است و زمانی ایجاد می‌شود که به شریک زندگی، دوستان یا هر کسی بسیار نزدیک هستید. مردم بر این باورند که غلبه بر یک وابستگی عاطفی بسیار دشوار است، اما آیا اینطور است؟ در ادامه چند راه برای غلبه بر وابستگی عاطفی ذکر شده است.

7 نشانه وابستگی عاطفی

  1. شما همیشه با طرف مقابل موافق هستید. به احتمال زیاد به این دلیل از مخالفت می ترسید که از عصبانیت و عواقب دیگر می ترسید.
  2. شما فداکاری می کنید بدون اینکه در ازای آن چیزی دریافت کنید. عدم تعادل در رابطه به طور قطع آن را از بین می برد.
  3. خانواده و دوستان خود را نادیده می گیرید. “زمان مختص به من” برای یک رابطه سالم مهم است.
  4. شما دوستان شریک زندگی خود را قبول می کنید، شما کسانی را قبول میکنید که ممکن است آنها را دوست داشته باشید یا نداشته باشید اما سرگرمی های او هستند. و برخلاف آن زندگی شخصی، ارتباطات و علایق خود را نادیده میگیرید یا فراموش میکنید.
  5. بدون طرف مقابل احساس ناقص بودن می کنید و برای نیازهای جسمی و عاطفی خود به او وابسته هستید. استقلال خود را در همه زمینه ها از دست می دهید.
  6. شما مدام در حال بررسی رسانه های اجتماعی او هستید تا در مورد مخاطبین و ارتباطات او بیشتر بدانید. این کار فقط می تواند به اضطراب و حسادت منجر شود.
  7. شما به دنبال اطمینان دائمی برای دریافت عشق و محبت او هستید. هنگامی که این مورد از حد فراتر می رود، نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و ناامنی است.
همچنین بخوانید:  اختلال شخصیت وابسته؛ نشانه ها، علل ابتلا و درمان آن

چگونه از وابستگی و دلبستگی عاطفی رها شویم؟

1. معنی عدم دلبستگی را درک کنید:

تمرین عدم دلبستگی به شما این اجازه را میدهد که بپذیرید مشاغل، روابط و دارایی های مادی زودگذر هستند. شما به جای اینکه آرزو کنید برای همیشه باقی بمانند، در لحظه از این مواهب کاملاً لذت می برید. وقتی در مورد چیزی که قرار است به پایان برسد شفافیت و درک لازم را دارید، بدون هیچ پشیمانی آن را رها میکنید. وقتی بپذیرید که همه چیز مطابق با جریان دنیا پیش میرود، به خود اجازه می‌دهید تا زندگی خود را به طور کامل تجربه کنید و بر حرکت احساسات خود سوار شوید، بدون اینکه تحت تأثیر آنها قرار بگیرید.
باید واقعیت زندگی را بپذیرید که جنبه هایی در شغل یا رابطه شما وجود دارد که در کنترل شما نیست. تجربیات را در ذهن خود نگه دارید و از آنها درس بگیرید، اشتباهات خود را مشاهده کنید و به این فکر کنید که چگونه می توانید در آینده اشتباهات خود را کمتر کنید.

2. رهایی از وابستگی عاطفی با مدیتیشن روزانه:

مدیتیشن به شما کمک میکند که فقط روی لحظه حال تمرکز کنید، خوددرمانی کنید، مثبت فکر کنید و همه نگرانی ها را در مورد گذشته و آینده رها کنید. برای رها کردن افکار، هر روز زمانی را برای تنها بودن در یک فضای آرام و گرفتن ارتعاشات مثبت و صحبت با خدا در مورد زندگی خود پیدا کنید. سعی کنید در ابتدا حداقل پانزده دقیقه مدیتیشن کنید، اما بعد از 4 روز این زمان را افزایش دهید. روی تنفس و بدن خود تمرکز کنید و از افکار منفی که می تواند بر روح و جسم شما تأثیر بگذارد اجتناب کنید.

همچنین بخوانید:  چگونه به راحتی به دیگران وابسته نشویم؟

3. انتظارات خود از دیگران را کنار بگذارید:

اغلب این انتظارات ماست که باعث می شود از دیگران ناامید شویم. وقتی کسی اعتماد شما را می شکند، به خود اجازه تمرکز روی آن را ندهید، فقط عبرت بگیرید و ادامه دهید. فقط روی چیزهایی تمرکز کنید که برای شما مهم است و شما را به فرد بهتری تبدیل می کند.

4. بدون توجه به شرایط، آرامش خود را حفظ کنید:

راه دیگر برای عدم دلبستگی، کنترل احساسات است. وقتی شرایط شروع به ناراحتی شما می کند، این نشانه آن است که شما به یک انتظار، ایده، شخص یا چیزی چسبیده اید. یک لحظه روی تنفس خود تمرکز کنید، در ذهنتان از موقعیت دور شوید تا از روی عصبانیت یا ناراحتی واکنشی نشان ندهید. زمانی که احساس آرامش کردید و شرایط را پذیرفتید، برگردید.

وابستگی عاطفیچگونه از دلبستگی عاطفی رها شویم؟

5. زندگی اخلاقی داشته باشید:

با صداقت رفتار کنید، ما به کارهایی احساس وابستگی می‌کنیم که اصلاً نباید آن‌ها را همانطور که قبلاً با کسی انجام داده‌ایم انجام دهیم. با دیگران صادق باشید، به وعده های خود عمل کنید و دیگران را آزار ندهید و روی مراقبت از خود تمرکز بیشتری داشته باشید.

7. حتی زمانی که همه چیز در حال تغییر است فعال بمانید:

شاید شما با از دست دادن دوستی که با او خیلی صمیمی بودید روبرو هستید. اگرچه این از دست دادن شما را غمگین می کند، اما خود را مشغول نگه دارید. فهرستی از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید تهیه کنید تا مطمئن شوید که آنها شما را مشغول می کنند و باعث نمی شوند احساس تنهایی کنید.

همچنین بخوانید:  علت و روش های درمان وابستگی شوهر به مادرش

8- محیط اطراف خود را تغییر دهید:

اگرچه نمی توانید دیگران را کنترل کنید، اما می توانید خود را کنترل کنید. جدا شدن از چیزی یا کسی که دیوانه وار به او وابسته هستید، نیازمند ایجاد تغییراتی در زندگی است. موهایتان را کوتاه کنید، چیدمان مبلمان خانه را تغییر دهید و فضای دور و بر خود را شلوغ کنید. وقت خود را برای بهتر کردن خود سرمایه گذاری کنید تا تمرکز خود را روی چیزهای جدید و چیزهای بهتر تغییر دهید. این به شما کمک می کند تا به تغییر به عنوان بخشی از زندگی عادت کنید و حتی آن را در آغوش بگیرید، که باعث می شود راحت تر از چسبیدن به چیزها یا افراد دست بردارید.

9. از تجربیات خود بیاموزید:

هر وابستگی عاطفی پیامی دارد. این تجربیات به شما کمک میکند که یاد بگیرید خود را سازگارتر کنید، پذیرفتنی تر باشید، انعطاف پذیرتر باشید یا هر چیزی را که میخواهید تغییر دهید.

10. برای رها شدن از وابستگی عاطفی خودتان را مشغول نگه دارید:

به خود فرصت ندهید که بیکار بنشینید و در مورد موقعیتی که در آن هستید فکر کنید. کارهایی را انجام دهید که بیشتر از آنها لذت می برید. این کار را می توان با مشغول نگه داشتن خود در برخی کارها و حتی معاشرت با دوستان و اعضای خانواده انجام داد.
حتی می توانید با یک فعالیت جدید که برای مدت طولانی مایل بودید آن را انجام دهید، شروع کنید. هنگامی که خود را درگیر یک فعالیت جدید می کنید، اتفاق ناگواری که برای شما افتاده در صندلی عقب قرار می گیرد و شما به طور خودکار شروع به فراموش کردن آن خواهید کرد.

5/5 - (5 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
muskanjhanwar18abundancenolimits

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا