بارداری و اطفال

طرز تهیه انواع پوره ها برای نوزادان

در این مطلب طرز تهیه انواع پوره ها برای نوزادان بالای 6 ماه را بیان خواهیم نمود، باما همراه باشید 🙂

هیچ‌چیز ساده‌تر و مقوی‌تر از درست کردن پوره میوه و سبزیجات تازه برای کودکان نیست. ما در اینجا طرز تهیه چند پوره مناسب را برایتان آورده‌ایم.

آیا کودکم برای غذا خوردن آماده است؟

یکی از سؤالاتی که ذهن مادران را به خود مشغول می‌کند این است که نوزادشان چه زمانی آمادگی خوردن غذاهایی جز شیر مادر را دارد. انجمن متخصصان اطفال آمریکا زمان شروع غذا دادن به کودکان را 6 ماهگی می‌داند. بااین‌حال اگر کودک آمادگی لازم را داشت می‌توان از 4 ماهگی غذا دادن را آغاز کرد. بر اساس مطالعات منتشرشده در نشریه آلرژی و ایمنی بالینی، کودکانی که از 4 ماهگی غذا خوردن را شروع می‌کنند کمتر در معرض خطر آسم و آلرژی قرار می‌گیرند. اگر پزشکتان موافق است و نوزادتان ویژگی‌های زیر را دارد برای غذا خوردن آماده است:

  • فرزندتان قادر است بر روی صندلی که پشتی دارد، بنشیند.
  • گردن و سر کودک محکم است.
  • کودک می‌تواند دهان خود را برای قاشق باز و بسته کند.
  • کودک آمادگی جویدن دارد.
  • برای گرفتن و خوردن خوراکی‌ها اشتیاق دارد.
  • کودک بعد از شیر خوردن همچنان گرسنه است و به غذا خوردن علاقه نشان می‌دهد.

پوره میوه ها برای نوزاداز چند ماهگی به نوزاد پوره بدهیم؟

نکاتی که پیش از غذا دادن به کودک باید به خاطر داشته باشید:

  • با غذاهای نرم و پوره آغاز کنید چون هضمشان راحت‌تر است.
  • از قانون سه روز مهلت غذایی استفاده کنید. به این معنی که بین دو غذای جدید 3 روز صبر کنید تا اگر کودکتان به ماده غذایی آلرژی داشت، متوجه شوید.
  • اگر کودکتان به غذایی حساسیت داشت، مصرف آن را قطع کنید.
  • حتماً به کودکتان در حالت نشسته غذا بدهید.
  • به‌هیچ‌وجه شیر خشک یا شیر مادر را به غذایی که روی شعله است اضافه نکنید. زمانی که غذا آماده شد شیر را اضافه کنید.
  • از مقدار کم شروع کنید و به‌تدریج میزان آن را افزایش دهید.
  • نمک، عسل و شکر به غذای کودک اضافه نکنید.
  • به‌زور غذای اضافی به کودک ندهید و در مورد دادن برخی مواد غذایی خاص تا پیش از یک‌سالگی دقت داشته باشید.
  • بهتر است روز اول یک قاشق غذاخوری و در روز دوم و سوم یک قاشق غذاخوری به میزان غذای کودک اضافه کنید. (روز سوم، سه قاشق)
  • موادی که نفخ ایجاد می‌کنند مانند پیاز، گندم، لبنیات، دانه‌ها، سبزیجات، حبوبات را در غذای کودک استفاده نکنید. بهتر است کودکتان از 8 ماهگی به بعدازاین مواد استفاده کند.
مقاله پیشنهادی:  خوردن نوشابه و دلستر در دوران بارداری!

طرز تهیه پوره میوه ها برای نوزاد

در ابتدای غذا خوردن نوزادتان بهتر است از پوره‌ها استفاده کنید. این کار بهتان کمک می‌کند تا آلرژی فرزندتان را بفهمید. وقتی از تحمل معده کودکتان از این مواد غذایی مطمئن شدید می‌توانید از ترکیب آن‌ها با یکدیگر برای بهتر شدن مزه غذا نیز استفاده کنید.

پوره سیب

طرز تهیه پوره سیب برای نوزاد

سیب یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای غذا دادن به کودکتان از آن استفاده کنید. این میوه حساسیت ایجاد نمی‌کند و بسیار مقوی است. برای تهیه پوره سیب، میوه را به قطعات کوچک تقسیم کرده و با شعله ملایم حدود 10 دقیقه بپزید تا جایی که مواد مغذی آن از بین نرود و فقط نرم شود. سپس با میکسر به‌صورت پوره دربیاورید. می‌توانید مقداری شیر مادر برای رقیق کردن پوره به آن اضافه کنید. به‌جای سیب می‌توانید از گلابی استفاده کنید.

پوره موز

طرز تهیه پوره موز برای نوزاد

یکی از غذاهای کمکی خوشمزه، پوره موز است که سرشار از پتاسیم و فیبر است. این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اسید است و برای معده مشکلی ایجاد نمی‌کند. موز یکی از اولین و بهترین میوه‌هایی است که می‌شود به نوزادان 6 ماهه داد. البته در خوراندن این میوه زیاده‌روی نکنید چون باعث یبوست می‌شود. برای تهیه این پوره ساده، نصف موز را با چنگال له کنید و مقداری شیر مادر یا شیر خشک به آن اضافه کنید.

سرلاک برنج

سرلاک برنج برای نوزاد 6 ماهه

غله برنج، یکی از رایج‌ترین غذاها برای کودکان است چون حساسیت‌زا نیست و به‌راحتی هضم می‌شود. تبدیل آن با یک بافت نازک به کودکان کمک می‌کند تا رژیم غذایی‌شان به‌راحتی از غذای مایع به غذای جامد تغییر پیدا کند. برای تهیه غله برنج به یک‌چهارم پیمانه، برنج قهوه‌ای، یک پیمانه آب و شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارید.

  • برنج را با میکسر پودر کنید.
  • بگذارید آب بجوشد و برنج را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • اجازه دهید تا 10 دقیقه روی شعله ملایم بجوشد و هم زدن را ادامه دهید تا به هم نچسبد.
  • بعد از خنک شدن غذا، برای رسیدن به غلظت دلخواه شیر را اضافه کنید. این غذا را گرم به فرزندتان بدهید.
مقاله پیشنهادی:  عوارض خوردن سس مایونز در بارداری

پوره جو دو سر

طرز تهیه پوره جو دو سر برای نوزاد

برای تهیه این غذا، یک‌چهارم پیمانه جو دوسر را در میکسر پودر کنید و سپس در یک پیمانه آبی که جوش آمده بریزید و مدام هم بزنید تا به هم نچسبد. حدود 7-8 دقیقه روی شعله ملایم هم زدن را ادامه دهید تا به‌خوبی بپزد. بعد از خنک شدن مقداری شیر خشک یا مادر به آن اضافه کنید و به فرزندتان بدهید.

پوره آووکادو

طرز تهیه پوره آووکادو برای نوزاد

این میوه گوشتی خوشمزه با داشتن چربی‌های مناسب در رشد جسمی و ذهنی کودک مؤثر است. به‌علاوه بافت نرم آووکادو رسیده یکی از خوراکی‌های موردعلاقه کودکان است. می‌توانید آووکادو را برای نرم شدن کمی بخارپز کنید و سپس به‌صورت پوره دربیاورید.

پوره نخود فرنگی

طرز تهیه پوره نخود فرنگی برای نوزاد

بااینکه نخودفرنگی دانه‌های کوچکی دارد اما دارای مواد مغذی مانند ویتامین آ و سی، آهن، پروتئین و کلسیم است. پوست نخودفرنگی را بگیرید، آن را به حالت بخارپز، پخته و در میکسر پوره‌کنید.

پوره هویج

طرز تهیه پوره هویج برای نوزاد

هویج به خاطر بافت نرم و مزه شیرینی که دارد یکی از طعم‌های محبوب برای کودکان است. بتاکاروتن، ویتامین آ و آنتی‌اکسیدان در هویج وجود دارد و درنتیجه غذایی مغذی برای کودکتان محسوب می‌شود. هویج‌ها را خردکرده و در آب جوش بریزید تا بپزد و نرم شود. سپس به شکل پوره دربیاورید.

پوره انبه، هویج و سیب

پوره میوهطرز تهیه پوره هویج و سیب

– ½ فنجان هویج خردشده
– 1 فنجان انبه خردشده
– 1 فنجان سیب خردشده و پوست‌کنده
هویج را به مدت 3 دقیقه بپزید. انبه و سیب را به آن اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر صبر کنید تا مواد نرم شوند. آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید، سپس صبر کنید تا سرد شود.

مقاله پیشنهادی:  برای داشتن زایمان طبیعی راحت چه کنیم؟

مناسب برای: 6 ماه به بالا

پوره انبه، گلابی و بلغور جو دو سر

– 4 قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر (با شیر مادر یا شیر خشک درست شده باشد)
– 2 قاشق غذاخوری پوره انبه
– 2 قاشق غذاخوری پوره گلابی
تمام مواد را باهم مخلوط‌کنید تا نرم شوند. این مقدار برای 2 وعده کودک کافی است.

مناسب برای: 6 ماه به بالا

پوره موز و اسفناج

– 340 گرم اسفناج تازه تمیز و شسته شده
– 2 عدد موز
– ¼ فنجان ماست ساده
– ¼ فنجان آب سیب
تمام مواد را باهم مخلوط‌کنید. پس‌ازاین که کاملاً مخلوط و نرم شدند، به کودکتان دهید.

مناسب برای: 6 ماه به بالا

پوره میوه ها برای نوزادطرز تهیه انواع پوره های خوشمزه

پوره موز و هلو

– 1 عدد هلو رسیده کوچک
– 2 قاشق غذاخوری موز پخته
– 1 قاشق غذاخوری شیر مادر یا خشک
هلو را پوست بکنید و آن را خردکنید و به مدت 1 دقیقه در ماکروویو قرار دهید. زمانی که سرد شد، پوست آن را بکنید و با شیر و موز در مخلوط‌کن بریزید.

مناسب برای: 7 ماه به بالا

پوره نخود، سیب، سویا

– 544 گرم نخود یخ‌زده
– 544 گرم سویا یخ‌زده
– 2 عدد سیب
– 226 گرم آب سیب
¼ تنگ را آب کنید و آن را بجوشانید. سیب‌ها را پوست بکنید و دانه‌هایشان را خارج، سپس خردکنید. نخود و سویاها را درون صافی بریزید و آب سرد را روی‌شان بپاشید تا کریستال‌های یخی از بین برود. نخود، سویا و سیب را در آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 3 دقیقه با دمای بالا بجوشد. پس‌ازآن مواد را درون صافی ریخته و زیرآب سرد بگیرید. آن‌ها را با مخلوط‌کن، مخلوط و آب سیب را به آن اضافه کنید تا نرم شود.

مناسب برای: 8 ماه به بالا

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + آموزش تصویری تمرینات ورزشی + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
ninibanninisiteگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا