پوست و مو

علت چربی موی سر و درمان آن

در عصر امروز زیبایی مو و آرایش آن دیگر منحصر به زنان نیست و مردان نیز در هر طبقه اجتماعی مایل هستند موهای زیبا داشته باشند. زیرا برخلاف قرون گذشته دیگر استفاده از کلاه برای مردان باب نیست و همین مسئله رعایت بهداشت و توجه به‌ظاهر موهای سر را بیش‌ازپیش کرده است.

اما مشکلی که بسیاری از افراد با آن دست‌به‌گریبان هستند، چرب شدن مو است که گاه برای برخی حتی در کمتر از چند ساعت پس از استحمام هم به وجود می‌آید. چربی از غددی در پایه‌ی مو ترشح می‌شود. ترشح چربی لازم است، زیرا از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. همچنین باعث درخشندگی موها می‌شود، ولی در افرادی که موهای چرب دارند، ترشح چربی بیش‌ازحد است.

علت چرب شدن موهای سر

برخی عادت‌های نادرست باعث افزایش ترشح سبوم (چربی طبیعی) در ناحیه‌ی پوست سر و موهای چرب می‌شود. 6 مورد از این موارد به شرح زیر هستند:

1. استرس:

استرس یکی از عوامل تشدیدکننده چربی سر محسوب می‌شود. تأثیرات منفی استرس بر جسم و روح انسان کاملاً واضح و اثبات‌شده است. در همین خصوص، هورمونی به نام آندروژن، تولید سبوم را کنترل می‌کند و استرس با تأثیر بر این هورمون، باعث چرب شدن زودهنگام موها خواهد شد.

2. تریکوتیلومانیا:

تریکوتیلومانیا به معنای دست‌کاری غیرارادی، وسواسی و بیش‌ازاندازه موها است. اگر شما هم عادت دارید که زیاد به موهایتان دست می‌زنید، بهتر است بدانید که موهایتان زودتر از حد معمول چرب خواهند شد، چون تمام چربی‌ها و آلودگی‌های انباشته‌شده در دست‌ها را به موهایتان منتقل می‌کنید. به همین راحتی!

3. شستشوی زیاد موها:

چرب شدن موها به علت شست و شوی زیاد

شستشوی روزانه و زیاد موها، چربی طبیعی پوست سر را از بین برده و باعث تحریک آن می‌شود. درنتیجه پوست سر مجبور به تولید سبوم (چربی) بیشتر می‌شود. بهترین کار برای افراد با موهای چرب این است که موها را دو تا سه مرتبه در هفته شامپو بزنند.

4. استفاده از نرم‌کننده‌ی مو:

بهتر است از محصولات ملایم استفاده کنید و آن‌ها را فقط به نوک و ساقه‌ی موها بزنید، نه به ریشه‌ی آن‌ها، چون زیاده‌روی در استفاده از این محصولات باعث چرب شدن موها می‌شوند. درنهایت نیز موها را با آب فراوان شستشو دهید تا باقیمانده نرم‌کننده ها برطرف شوند. در غیر این صورت باعث خفه شدن موها و آسیب‌های جدی به آن‌ها خواهند شد.

5. براشینگ زیاد:

براشینگ یا همان سشوار زدن موها، اگر به‌صورت مکرر و افراطی باشد و همچنین استفاده از اتوی مو و غیره نیز باعث چرب شدن زودهنگام موها می‌شوند، چون استفاده از این ابزارها باعث افزایش ترشح سبوم می‌شوند. سشوار زدن طولانی‌مدت تولید چربی را تحریک می‌کند.

6. برس ها و شانه‌ها:

چرب شدن مو به علت استفاده از شانه نامناسب

هیچ‌وقت از تمیزی برس ها و شانه‌ها غافل نشوید، چون برس ها محل تجمع باقیمانده‌ی محصولات مخصوص مو مانند ژل و غیره، چربی و گردوخاک هستند و تمام این ترکیبات با شانه کردن موها، مستقیماً به آن‌ها منتقل می‌شوند. این مسئله نیز باعث کثیفی و چرب شدن زودهنگام موها می‌شود. توصیه می‌کنیم زودبه‌زود برس ها و شانه‌ها را تمیز کرده و شستشو دهید.

غذاهایی که باعث چرب شدن موها می‌شوند

7. قند

هورمون‌ها پیغام‌رسان‌های بدن هستند که تقریباً به کنترل تمام فرایندهای داخل بدن کمک می‌کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که تعادل هورمون‌ها در بدن حفظ شود. قند کمکی به حفظ تعادل هورمون‌ها نمی‌کند. در حقیقت قند عامل بروز عدم تعادل هورمونی در بدن است و منجر به بروز فرایندهای التهابی در بدن می‌شود و سطح قند خون را افزایش داده و غدد را تشویق به تولید چربی بیشتر می‌کند.

8. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

کربوهیدرات ها به دو نوع هستند: کربوهیدرات‌های خوب یا پیچیده و کربوهیدرات‌های بد یا ساده. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده از نوع کربوهیدرات‌های بد می‌باشند. نان سفید که از آرد تصفیه‌شده درست‌شده مثال خوبی از کربوهیدرات ساده یا کربوهیدرات بد است. بنابراین غلات تصفیه‌شده غلاتی هستند که به‌منظور نرم‌تر و سبک‌تر شدن توسط تولیدکننده‌ها فرآوری شده‌اند.

مسئله ناراحت‌کننده این است که این کربوهیدرات‌ها باعث می‌شوند بدن برای پردازش کربن کار بیش‌ازحد انجام دهد و این مسئله باعث می‌شود غدد چربی بیش‌ازحد چربی تولید کنند که منجر به چرب شدن پوست سر می‌شود.

9. غذاهای سرخ‌شده

فست فودغذاهای سرخ شده عامل چربی سر

هر غذای سرخ‌شده‌ای، به‌ویژه غذاهایی که در روغن زیاد سرخ‌شده باشند و فست فودها، چربی بدن را افزایش داده و غدد چربی را نیز تحریک می‌کنند تا چربی بیشتر تولید کنند. چربی تولیدشده توسط این غدد باعث چرب شد پوست، ازجمله پوست سر می‌شود.

بنابراین خوردن ساندویچ همبرگر به‌عنوان نهار باعث چرب شدن موها در طول شب می‌شود. بنابراین برای حفظ سلامت و زیبایی موها و همچنین حفظ سلامت بدن خود از خوردن این غذاها اجتناب کنید.

10. شیر و محصولات آن

کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما شیر و محصولات آن نیز منجر به تولید چربی زیاد در بدن می‌شوند و علت آن این است که محصولات لبنی مانند شیر، کره و پنیر مانند چربی‌ها و روغن‌ها در بدن ما هضم می‌شوند، بنابراین منجر به چرب شدن موها و جوش‌های پوستی می‌شوند. به‌علاوه محصولات لبنی حاوی ترکیباتی هستند که منجر به افزایش هورمون تستوسترون در بدن می‌شوند. افزایش هورمون تستوسترون نیز بر روی تولید چربی زیاد تأثیر می‌گذارد.

11. نمک

مصرف زیاد نمک منجر به التهاب زیر چشم‌ها، شوره سر و کم‌آبی کل بدن می‌شود. به‌علاوه باعث می‌شود بدن چربی زیادی تولید کند تا با کمبود آب در بدن مقابله کند که تمام موارد یادشده عواملی هستند که باعث چرب شدن موها می‌شوند. بسیار مهم است که مراقب میزان مصرف نمک خود باشید.

درمان‌های خانگی چربی مو

1. چای

چگونه چای خوش طعم دم کنیمچای رفع کننده چربی سر

این چای دارای اسید تنییک است که میزان چربی سر را با سفت کردن حفره‌های پوست کاهش می‌دهد. برای اعمال چای به روش زیر مراجعه کنید:

یک قاشق چای‌خوری از برگ چای سیاه را به یک فنجان آب اضافه کنید.

سپس باید حدود 10 دقیقه آن را جوش بیاورید.

در دمای اتاق آن را خنک‌کنید سپس محلول را روی موی سرتان بگذارید.

2. ماءالشعیر

این ماده خاصیت خشک‌کنندگی دارد درعین‌حال که پوست سر را تمییز می‌کند، به موها نیز درخشندگی خاص می‌بخشد.

3. سرکه سیب

محلول سرکه سیب یکی از بهترین راهکارهای درمان چربی موی سر است. سرکه سیب باعث از بین بردن رسوبات مو، شادابی مو و همچنین درخشش مو می‌شود.

تهیه سرکه سیب

برای تهیه سرکه سیب، نصف فنجان سرکه سیب را در ظرف آب کوچکی ریخته و بعد از شستشوی مو با شامپو، موی خود را مستقیماً سرکه سیب بشویید.

4. لیمو

لیمودرمان چربی سر با لیمو

لیمو دارای تأثیر چشمگیری بر درمان چربی موی سر، کنترل چربی مو و از بین بردن چربی‌های متراکم شده مو است. خاصیت اسیدی آب‌لیمو باعث متعادل شده چربی پوست سر می‌شود. کافی است آب‌لیمو را با آب مخلوط کرده و پس از شستشوی موها با شامپو، از آب‌لیموی طبیعی برای شستش مو استفاده کنید.

5. نعناع

شامپوی نعناع تأثیر شگرفی بر رفع چربی موی سر دارد. مقداری نعناع را جوشانده و بعد از سرد شدن، با آب مخلوط‌کنید. بعد از شستشوی مو با شامپو از محلول نعناع استفاده کنید. مخلوط کردن نعناع با سرکه می‌تواند تأثیرات بهترین نیز داشته باشد.

6. روغن‌زیتون

روغن‌زیتون یکی از پرکاربردترین محصولات در مراقبت از پوست و مو و درمان چربی موی سر به شمار می‌آید. از روغن‌زیتون در درمان چربی موی سر، ریزش و شوره مو استفاده می‌شود. بعد از شستشوی مو با شامپو، مقداری روغن‌زیتون را کف دست ریخته و با حرکات دایره‌وار انگشتانتان، روغن‌زیتون را روی پوست سر ماساژ دهید.

اجازه دهید روغن‌زیتون به مدت یک ساعت روی پوست سر باقی بماند. در صورت تمایل می‌توانید پس‌ازاین موی را شستشو دهید.

7. پودر چوب صندل یا جوش‌شیرین

برای رفع چربی موی سر می‌توانید مقداری پودر چوب صندل یا جوش را روی مناطق چرب موها ریخته و پس از 5 دقیقه شستشو دهید.

8. ژل آلوئه ورا

آلوئه وراآلوئه ورا درمان کننده چربی موی سر

ژل آلوئه ورا دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌هایی است که برای کنترل این مشکل بسیار مفید هستند. همچنین ناخالصی‌های پوست سر را تخریب می‌کند و تولید سبوم را تعیین می‌کند و همچنین ریشه‌های مو را تغذیه می‌کند. همچنین دارای طبیعت خنک‌کننده و تسکین‌دهنده است که آن را سالم نگه می‌دارد.

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو را در یک فنجان باهم مخلوط‌کنید. در شامپو خود بریزید.

شامپو را بر روی پوست به مدت 15 دقیقه اعمال کنید و سپس آن را بشویید.

9. جوش‌شیرین

این محصول طبیعی دارای مواد جذب‌کننده روغن است که باعث می‌شود درمانی عالی برای پوست سر چرب باشد. ماهیت قلیایی جوش‌شیرین نیز کمک می‌کند تا چربی سطح پوست سر متعادل شود و همچنین بو را از بین ببرد.

جوش‌شیرین را با 3 لیوان آب مخلوط‌کنید.

خمیر را روی موهای چرب برای چند دقیقه قرار دهید و سپس آن را با آب گرم بشویید. باید یک یا دو بار در هفته انجام شود.

غذاهایی که به سلامت موها کمک می‌کنند

10. غذاهای سرشار از ویتامین B و E

ویتامین B و E جز ویتامین‌هایی هستند که برای بدن و مو ضروری هستند. این ویتامین‌ها نه‌تنها به رشد، تقویت و زیبایی موها کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند تولید چربی را در بدن تنظیم کنند. بنابراین به زیبایی موها نیز کمک می‌کنند.

غذاهایی مانند لوبیا، سبزیجات و میوه‌ها سرشار از ویتامین B هستند و به زیبایی موها نیز کمک می‌کنند. ویتامین E نیز در سبزیجات، دانه‌های آفتابگردان و آجیل‌ها موجود است.

11. غذاهای سرشار از روی یا زینک

بدن ما به میزان کمی به زینک نیاز دارد و این ماده معدنی در بدن ذخیره نمی‌شود. خبر خوب اینکه اگر مصرف محصولات حاوی زینک را افزایش دهید، در مقابله با تولید چربی اضافه به بدن کمک می‌کند. زینک در مکمل‌ها و همچنین غذاهایی مانند جو، تخم‌مرغ و صدف موجود است.

12. چربی‌های مفید

اگر موهای شما مستعد چرب شدن هستند، به این معنا نیست که باید مصرف چربی را به‌طور کامل کنار بگذارید. چربی‌ها ترکیب مهمی در عملکردهای درست بدن ما محسوب می‌شوند. فقط کافی است مصرف چربی‌های اشباع‌شده و ترنس را کاهش دهید. تشخیص این نوع چربی‌ها کار سختی نیست. این چربی‌ها در دمای اتاق جامد هستند. بنابراین کره و چربی‌های حیوانی همه از این نوع محسوب می‌شوند. بهتر است چربی‌های مفید مانند آجیل‌ها، روغن‌های گیاهی و برخی ماهی‌ها را جایگزین چربی های اشباع‌شده و ترنس کنید.

آیا چربی مو باعث ریزش می‌شود؟

اغلب آدم‌ها به دلیل تغییر هورمونی بعد از بلوغ، غدد چربی پوست سرشان بزرگ‌تر شده و بالطبع ترشح چربی نیز افزایش می‌یابد و باید گفت 80 درصد افراد پوست و موهای چرب دارند. به‌جز استفاده از شامپوهای مخصوص موی چرب و شست‌وشوی بیشتر، راه دیگری برای درمان موی چرب تاکنون دیده نشده است ولی نباید فراموش کرد که موهای چرب ربطی به ریزش مو ندارد و اینکه افراد فکر می‌کنند موهای چرب زمینه‌ساز ریزش موست باور غلطی است.

53% تخفیف ویژه

کتاب الکترونیکی با زود انزالی خداحافظی کنید

تنها برنامه جامع آموزشی برای درمان زود انزالی

شامل تمرینات تایید شده توسط انجمن اورولوژی اروپا

اطلاعات بیشتر
منبع
mojnewszoomlifeseemorghnamnakگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن